Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Субота, 20 жовтня 2018 

min
max

Учителеві-предметнику

(тижнева оглядова інформація літератури 8 - 14 жовтня 2018 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів у школі»

Зарубіжна література

Воробей, Н. І.    Й. В. Ґете "Вільшаний король" (інтегрований урок німецької мови та зарубіжної літератури) [Текст] : 7-й клас / Н. І. Воробей, І. М. Лебідь // Зарубіжна література в школі. - 2018. - N 17/18. - С. 25-28.

На сторінках спеціалізованого науково-методичного журналу висвітлено матеріали розробки інтегрованого уроку зарубіжної літератури та німецької мови на тему «Йоганн Вольфганґ Ґете "Вільшаний король". Переплетіння психологічного, фантастичного та реального у баладі Ґете». Серед цільових засад навчального заходу: з’ясувати особливості життєтворчості письменника, розширити уявлення школярів про баладу загалом і про досліджувану зокрема; розвивати усне мовлення, формувати стійкий інтерес до мистецтва. Упродовж уроку передбачені такі форми і методи роботи: аналіз тексту і декламування поетичного твору, інсценування, словникова робота, евристична бесіда, усне словесне малювання, сприйняття інших видів мистецтв тощо.   

Дорош, О. В. Тиждень зарубіжної літератури в класі та школі [Текст] : 5-9-ті класи / О. В. Дорош // Зарубіжна література в школі. - 2018. - N 17/18. - С. 23-24.

Подано чимало цікавих та актуальних методичних порад у справі проведення в класі та школі тижня зарубіжної літератури. Вміщено матеріали про: можливості оформлення класу і школи (вислови відомих людей, виставка книг, оголошення та ін.); планування тижня (конкурс, вікторина, виставка, диспут та інші заходи з понеділка по п’ятницю включно); змістове наповнення (запитання, завдання) окремих заходів, серед яких: літературний брейн-ринг «Знавці світової літератури», усний журнал «Сторінками зарубіжної літератури», вікторина «Шанувальники зарубіжної літератури», диспут «Зарубіжна література і формування духовності людини».

Мальована, О. І. Розвиток компетентностей - вимога сьогодення [Текст] / О. І. Мальована // Зарубіжна література в школі. - 2018. - N 17/18. - С. 9-17. - Бібліогр.: 10 назв.

Статтю присвячено особливостям інтеграції компетентнісної освіти в українську школу. Вміщено відомості про зміст та визначення понять і категорій, які пов’язані із формуванням компетентностей. Зокрема характеризуються ключові компетентності (навчальна, здоров’язбережувальна, соціальна, громадянська, підприємницька та ін.), предметні компетентності (мовна, мовленнєва, інтелектуальна, креативна), розкриваються шляхи формування компетентностей на уроках мови й літератури, а також окреслюються окремі методичні «стежини» - методи, прийоми, й технології - що можуть сприяти ефективній роботі педагога й учня в рамках компетентнісної освіти.

 

Фізика

Грубляк Л. Г. Реалізація наскрізних змістових ліній [Текст] / Л. Г. Грубляк // Фізика в шк. України. - 2018. - № 17-18. - С. 13-16.

До уваги вчителів пропонуються матеріали тренінгу, який можна провести на засіданні методичного об’єднання та з учнями на узагальнюючих уроках. Через призму «Пріоритетів розвитку загальної середньої освіти» фізика разом з іншими предметами робить свій внесок у формування ключових компетентностей. На допомогу вчителям фізики на сайті Інституту модернізації змісту освіти розміщено матеріали з реалізації наскрізних ліній у 7-9-х класах. У навчальних програмах із фізики для 7-9-х класів виокремлено такі наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток»; «Громадянська відповідальність»; «Здоров’я і безпека»; «Підприємливість та фінансова грамотність».

Сергійчик О. А. Використання сучасних технологій у демонстраційному експерименті [Текст] / О. А. Сергійчик // // Фізика в шк. України. - 2018. - № 17-18. - С.5-8.

Актуальність поданої теми полягає в тому, що одним із пріоритетних напрямків Національної доктрини розвитку освіти в Україні є запровадження освітніх інновацій та інформаційних технологій. При цьому поява мережі Інтернет та гаджетів призвела до того, що учасники навчального середовища отримують безліч інформації саме там. Сьогодні необхідно використовувати сучасні технології, іти в ногу з життям. Використання сучасних засобів на уроках фізики під час проведення демонстраційного експерименту полягає в тому, що сучасні досягнення науки і техніки вимагають сучасного підходу. Використання сучасних цифрових лабораторій виступає ефективним способом активізації дослідницької діяльності. Наочні демонстрації з основних розділів фізики (від механіки до оптики) з використанням сучасних інформаційних технологій надалі допоможуть зрозуміти й засвоїти принципи одержання даних та здійснення автоматизованих розрахунків.

Чернявська Л. М. Теплові явища [Текст]: розв’язування задач. 8 клас / Л. М. Чернявська // Фізика в шк. України. - 2018. - № 17-18. - С. 44-46.

Представлено урок фізики, що за типом класифікується як урок узагальнення та корекції знань. Мета уроку: формувати ключову компетенцію - сукупність знань, умінь та характерних рис у межах змісту вивченої теми, необхідних для виконання учнями певних дій із метою розв’язання навчальних проблем, задач, ситуацій, а також предметну (галузеву) компетентність)  - набутий учнями в процесі навчання досвід діяльності, пов'язаний із засвоєнням, розумінням і застосуванням нових знань. Під час уроку учні виконують завдання «Марафон запитань», «Якісні задачі», «Задача-прилад», «Задача-дослід», «Знайди відповідність», «Склади формули», «Тепловий баланс» тощо.

Біологія

Возняк Н. С. Структуровані конспекти з біології . 9 клас [Текст] / Н. С. Возняк // Біологія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 25/26. - Книга в журн. - С. 1 - 36.

Використання структурованих конспектів на уроках, самостійне проектування та створення таких конспектів учнями забезпечує формування компетентностей у них.. Розроблені структуровані конспекти розраховані на учнів 9 класів за оновленою навчальною програмою з біології. Структуровані конспекти дозволяють через логічну послідовність розкриття змісту тем опановувати новий матеріал, сприяють узагальненню і систематизації знань. Такий вид діяльності вчителя і учня сприяє розвитку критичного мислення, оскільки необхідно аналізувати декілька джерел інформації. Також робота над проектуванням конспектів формує абстрактне та творче мислення, так як спонукає до розвитку уяви, використання символів та ІКТ. Ця частина роботи буде в нагоді учням, які готуються до ЗНО та ДПА.

Євсеєв Р. С. Спадковість і мінливість. 10 клас. Рівень стандарту [Текст] / Р. С. Євсеєв // Біологія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 27. - С. 10 - 30.

Пропонується вивчення теми з біології «Спадковість і мінливість» у 10 класі розробкою уроків за такими підтемами: «Основні поняття генетики»; «Закономірності спадковості. Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. Частина 1. Моногібридне схрещування, повне домінування»; «Гібридологічний аналіз. Частина 2. Моногібридне схрещування, неповне домінування»; «Гібридологічний аналіз. Частина 3. Ди- та полігібридне схрещування»; «Гібридологічний аналіз. Частина 4. Кодомінування»; «Гібридологічний аналіз. Частина 5. Зчеплене успадкування і кросинговер»; «Гібридологічний аналіз. Частина 6. Успадкування, зчеплене зі статтю».

Пантелей Ганна. Будова рослин [Текст]: урок-подорож з елементами тренінгу: 6-й кл. / Г. Пантелей // Біологія: газ. для вчителів біології та природознавства. - 2018. - № 17 (845), верес. - С. 21 - 31.- Закінчення. Поч. див.: № 13(841), 2018 р.

Примітивні форми рослинності - перші боязкі вияви життя на Землі. Живильні речовини вони поглинали з атмосфери й грунту. А сьогодні рослинний світ вражає своєю різноманітністю. але якщо всі рослини мають спільне походження, чи й досі в них однакова будова, чи роки еволюції змінили їх до невпізнанності? Вправи-додатки до уроку, опублікованого в №13(841), допоможуть у цікавій формі закріпити та узагальнити знання, здобуті під час вивчення теми «Будова рослин».  Додаткова інформація, що покладена в основу вправ і завдань, сприятиме інтеграції знань і вихованню шани до народних традицій і звичаїв.

Пелиньо О. Ю. Гра-квест «Елементи життя, здоров’я, молодості та краси» [Текст] / О. Ю. Пелиньо // Біологія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 27. - С. 34 - 37. - Бібліогр. в кінці ст.

Описується організація та проведення позакласного заходу з біології, який проводиться у формі гри-квеста. Цілі заходу: впровадження нових форм роботи; розвиток в учнів творчих здібностей, дослідницьких навичок, самореалізації; розширення знань про біологію та хімію; виховання в учнів ініціативності, взаємодопомоги, толерантності, згуртованості, дружби, самостійності.

Руслякова О. П. Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. Різноманітність вірусів [Текст] /О. П. Руслякова // Біологія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 27. - С. 30 - 33.

Описується розробка сучасного уроку біології. Матеріали уроку формують поняття про віруси, розкривають особливості їх організації та функціонування, формують понятті про прості та складні віруси, шляхи проникнення вірусів у клітину. Зміст уроку побудовано на таких між предметних зв’язках: хімія, фізика, історія, основи здоров’я, екологія. Тип уроку - засвоєння нових знань. Вид уроку: комбінований.

Хімія

Білецька Т. А. Методико-технологічний аспект програмового тестування учнів. 7 клас [Текст] / Т. А. Білецька // Хімія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 17/18. - С. 13 - 24.

Як відомо, всі вчителі активно застосовують на своїх уроках тестові завдання: швидко, якісно, ефективно. Автор Білецька Т. А. пропонує методичну розробку, в якій обґрунтовує раціональність застосування тестових завдань, пропонує для роботи з ними комп’ютерну програму, а також розроблену серію тестових завдань для 7 класу. Цей методичний посібник виходить друком як книжковий додаток. У публікації пропонується невеличка частина з цього посібника.

Головач Н. К., Борміна Т. М. Застосування сполук Флору, Брому та Йоду [Текст]: 10 кл.; профільний рівень / Н. К. Головач, Т. М. Борміна // Хімія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 17/18. - С. 24 - 32.

Описується методична організація та проведення інтегрованого уроку у 10 класі з профільним навчанням (хімія, біологія). Мета уроку - організувати діяльність учнів з вивчення галузей застосування, біологічного значення галогенів та їх сполук, проблеми охорони довкілля від забруднення сполуками Хлору. За типом уроку - це урок вивчення і закріплення нових знань, формування вмінь і навичок. Форми навчання: метод проблемно-ситуативного аналізу (кейс-метод), метод проектів, дискусія. На уроці використовується групова діяльність як форма організації навчальної діяльності. Матеріали уроку побудовані на таких міжпредметних зв’язках: біологія (біологічна роль галогенів, значення хлоридної кислоти для травлення шлунку), основи здоров’я (захворювання, що виникають унаслідок нестачі йоду в організмі, наслідки ураження шкіри  та очей хімічними речовинами).

Головач Н. К. Загальна характеристика металічних елементів. Метали - будова, фізичні властивості [Текст]: 10 кл.; рівень стандарту / Н. К. Головач // Хімія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 17/18. - С. 58 - 62.

Пропонована розробку уроку має такі цілі: 1) поглибити знання учнів про металічні елементи, їх положення в періодичній системі, про загальні фізичні властивості металів, особливості будови їх атомів, будови речовин; розширити уявлення щодо видів хімічного зв’язку введення поняття про металічний хімічний зв’язок; показати вплив зв’язку  на фізичні властивості речовин, утворених металічними елементами; ознайомити учнів зі сполуками металічних елементів у природі; 2) розвивати вміння учнів аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки на підставі здобутих знань, прищеплювати навички пошукової роботи; 3) сприяти формуванню наукового світогляду, комунікативної та інформаційної компетентності. Тип уроку - комбінований. Форма роботи: навчальна лекція, евристична фронтальна бесіда, лабораторний дослід.

Мілевська С. Я. Методичні рекомендації щодо використання тестових завдань ЗНО на уроках хімії [Текст] / С. Я. Мілевська // Хімія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 17/18. - С. 38 - 57.

Одна з основних компетентностей розвитку особистості дитини - самостійна компетентність. Вона ґрунтується на сформованих уміннях і навичках самостійної роботи, наукової організації праці, роботи в бібліотеці, Інтернеті, науково-дослідної роботи тощо. У процесі самостійної роботи в учнів формується внутрішня пізнавальна потреба, уміння доказово міркувати та вдосконалювати розумові операції, професійне теоретичне мислення. У статті описуються методичні рекомендації щодо використання тестових завдань ЗНО на уроках хімії на основі аналізу змісту завдань ЗНО 2009-2018 рр.

Підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4391 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4344 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook