Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Понеділок, 20 травня 2019 

min
max

Учителеві-предметнику

(тижнева оглядова інформація літератури 13-20 травня. 2019 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів у загальноосвітній школі»

Українська мова та література

Витрикуш, Ірина. Образ Лиса Микити та риси його характеру. За казкою Івана Франка «Фарбований Лис» [Текст]: / І. Витрикуш // Укр. мова та літ. – 2019. – № 4 (908). – С. 33–38. – Бібліогр.: 8 назв.

Вміщено матеріали розробки уроку української літератури (урок вивчення нового матеріалу) у 5-му класі. Мета заходу: розвивати у школярів аналітичні здібності, уміння грамотно, послідовно висловлювати думки, робити висновки; виховувати в учнів уміння аргументовано відстоювати власну позицію. Обладнання до уроку: підручник, критерії оцінювання, роздатковий матеріал, скринька, «Чобіток вражень», портрет І. Франка, маски персонажів. Міжпредметні зв’язки уроку: українська мова, трудове навчання, мистецтво.    

Голуб, Ольга. Морально-етичні проблеми. За казкою Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» [Текст]:  / О. Голуб // Укр. мова та літ. – 2019. – № 4 (908). – С. 39–46. – Бібліогр.: 7 назв.

Опубліковано конспект уроку української літератури за твором української письменниці та перекладачки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Упродовж навчального заходу використовуються такі методи, прийоми та форми роботи як: дидактичні ігри «Вітер дме», «Впізнай героя», «Бюро знахідок», вправи «Кола Вена», «Даймонд» (робота у групах), «Мозковий штурм», «Думай самостійно», бесіда, робота з текстом, тестове опитування, гра «Чи уважний ти читач?», та ін.

Криськів, Мирослава. Позакласна робота з української мови як обов’язкова складова навчально-виховного процесу [Текст]: / М. Криськів // Укр. мова та літ. – 2019. – № 4 (908). – С. 79–87. – Бібліогр.: 26 назв.

У статті йдеться про обов’язкову складову навчально-виховного процесу - позакласну роботу з української мови. Вказаний різновид роботи сприяє розширенню, поглибленню і вдосконаленню знань школярів, що вони їх здобули під час класно-урочних занять. Належна організація позакласного навчального життя є і в інтересах педагога, адже від якості, систематичності, змістовності і багатогранності позакласних заходів залежить успішність у навчанні підопічних вчителя. У науковій розвідці розкриваються визначення, завдання, способи досягнення мети, принципи, зміст, цільові засади і форми позакласної роботи. Окремо і детально розглядаються такі важливі та ефективні форми позакласного навчання з української мови як конкурси, мовні свята й мовні гуртки.

Майорчикова, Вікторія. Вживання апострофа. Біоадекватний урок із елементами технології «Створення ситуації успіху на уроці» [Текст]: / В. Майорчикова // Укр. мова та літ. – 2019. – № 4 (908). – С. 27–32. – Бібліогр.: 6 назв.

Презентовано розробку уроку української мови з вивчення правил вживання апострофа. В рамках навчального заходу використовуються елементи педагогічної технології «Створення ситуації успіху на уроці», головним завданням якої є формування атмосфери радості у школярів, що сприяє успіху в навчанні. В основі технології - особистісно-орієнтований підхід до процесу навчання та виховання. Серед завдань уроку: формувати психологічне здоров’я кожного школяра; сприяти розвитку індивідувальних талантів і здібностей дітей; засобами біоадекватної (ноосферної) освіти формувати в учнів динамічний мислеобраз.

Трудове навчання

Воїтелєва Г. Перспективне планування в старшій школі [Текст] / Г. Воїтелєва // Труд. навчання в шк. - 2019. - № 5-6. - С. 25-34.

У статті розглянуто особливості розробки навчально-методичного забезпечення для викладання старшокласникам навчального предмета «Технології». Адже якість засвоєння навчального матеріалу значною мірою визначається ефективністю підготовки вчителя до занять, його навчально-методичним забезпеченням. Автор розглядає один із можливих варіантів планування занять з технології в десятому класі.

Муха О. М. Писанки в техніці петриківського розпису школи [Текст] / О. м. Муха // Труд. навчання в шк. - 2019. - № 5-6. - С. 21-23.

У статті пропонується провести гурткову роботу з учнями з малювання писанок, щоб показати, що кожен регіон України має свої особливості в техніці, колориті й орнаментації писанкарства. Об’єднання учнів у групи - один із звичних ритуалів заняття гуртка. Для роботи потрібно об’єднати учнів у чотири групи. Це можна зробити, наприклад, за порами року чи назвами океанів, Автор об’єднує дітей за сторонами світу. За цим критерієм вони будуть дізнаватися про писанки Півночі, Півдня, Сходу иа Заходу України.

Ющенко О. В. Корисні речі для інтер»єру школи [Текст] / О. В. Ющенко // Труд. навчання в шк. - 2019. - № 5-6. - С. 23-25.

Під час розробки проекту в 9 класі на тему «Корисні речі для інтер»єру школи» в учнів виникло бажання прикрасити рекреацію  школи біля кабінетів трудового навчання. Аргументуючи тим, що коридори початкової школи розмальовані цікавими веселими малюнками, учні запропонували зробити власноруч те саме. При підтримці вчителя та зі знаннями, набутими на уроках трудового навчання з теми «Малярні роботи у побуті власними руками» та знаннями з образотворчого мистецтва, вони створили композицію для оздоблення стін коридору біля кабінетів трудового навчання. За час весняних канікул учні втілили даний проект у життя.

Історія. Суспільствознавчі дисципліни

Годлюк Алла. Політика розрядки першої половини 70-х рр. ХХ ст.: участь США в міжнародних конфліктах [Текст] / А. Годлюк // Історія України: всеукр. газ…. - 2019. - №7 (935). - Вкладка. - № 4. -  «Всесвітня історія». - С. 1 - 7. - Бібліогр.: 13 назв.

У політичній термінології 70-х рр. ХХ ст. розрядку міжнародного напруження позначали терміном «детант». Що зумовило просування США через розрядку і міжнародне співробітництво? Яким був цей шлях? Як детант уплинув на формування зовнішньої полятики США у 80-ті рр. ХХ ст.?  Пропонований матеріал стане у нагоді вчителям історії при підготовці уроків всесвітньої історії.

 

Даниленко Віктор. Радянська економіка: від застою до занепаду [Текст] / В. Даниленко // Історія України: всеукр. газ…. - 2019. - №6(934). - С. 6 - 19.

Якими були особливості розвитку економіки радянської України за часів «застою» та «перебудови»? У чому полягали причини економічної кризи та якими Були шляху виходу з неї? На ці питання дають матеріали цієї публікації, які подаються за такими розділами: тенденції розвитку економіки часів «застою»; причини уповільнення економічного розвитку України; економічна криза середини 1980-х рр.; економіка за часів «перебудови».  Описані матеріали допоможуть вчителям у підготовці уроків історії.

 

Томашевська Лариса. Релігія, сім'я та виховання давніх римлян Текст]: всесвіт. історія та історія України: інтегров. курс: 6 кл. / Л. Томашевська // Історія України: всеукр. газ…. - 2019. - №7 (935). - Вкладка. - № 4. -  «Всесвітня історія». - С. 8 - 12.

Які боги Стародавнього Риму входили до «Храму всіх богів» - пантеону? Які права мали стародавні римляни і римлянки? У чому полягала особливість навчання і виховання у Стародавньому Римі? На ті та інші запитання учні отримають відповідь  протягом уроку, який пропонує дана публікація. Форма уроку - урок-подорож. Тип уроку - урок засвоєння компетентностей.

Яковенко Ірина. Інтегрований позакласний захід з правознавства та громадянської освіти [Текст] / І. Яковенко // Історія України: всеукр. газ…. - 2019. - №6(934). - Вкладка. - № 3. - «Правознавство та інші суспільні дисципліни» - С. 9 - 11.

Мета позакласного заходу - узагальнити знання учнів щодо виробничого процесу в Україні; ознайомити старшокласників з найпоширенішими схемами маніпулювання свідомістю під час виробничого процессу; переконати у значущості вибору кожного громадянина для нього особисто та країни загалом. Виховний захід проводиться у формі тренінгу. Учні засвоять такі основні поняття і терміни: вибори, електорат, кандидат, , референдум, популізм, PR.

Географія

Андрощук А. І. Подорож країнами екологічної культури та екологічної недбалості [Текст] / А. І. Андрощук // Географія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 7/8. - С. 27 - 31.

Публікація присвячена темі екологічного виховання школярів. Пропонується розробка позакласного заходу, мета якого - на конкретних прикладах сформувати в учнів поняття «екологічна культура», «екологічна грамотність», навички грамотної екологічної поведінки; розвивати свідоме бережливе ставлення до природи, довкілля, прагнення кожного учня бути грамотним активним учасником боротьби за чисте довкілля; виховувати почуття відповідальності за долю планети, усвідомлення того, що «природа - наш дім», і тому потрібно стати у ньому дбайливим господарем, а не руйнівником, почуття не прийняття до формалізму в проведенні різноманітних екологічних акцій та заходів.

Аргат І. В., Звіревич О. О. Подорож дорогами життя Т. Г. Шевченка [Текст] / І. В. Аргат, О. О, Звіревич // Географія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 7/8. - С. 32 - 39.

Пропонується інтегрований виховний захід (географія та українська література). Проведення такого заходу узагальнює знання учнів про географію місць проживання Тараса Шевченка, що поглибить знання учнів про життя та творчість великого поета, а також поглибить міжпредметні зв’язки географії та літератури.

Дишко О. П. Географічні цифрові диктанти [Текст]: 6 кл.: 2-й семестр / О. П. Дишко // Географія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 7/8. - С. 42 - 60. - Бібліогр.: 12 назв.

Стаття подає дидактичний матеріал з географії для 6-го класу. Цифровий диктант не лише заощаджує час на уроці, допомагаючи перевірити всіх учнів класу, а й урізноманітнює діяльність  учнів, сприяє розвитку інтересу до вивчення предмета, спонукає учнів отримувати кращі результати. Усі завдання спрямовані на розвиток мислення, тренування пам’яті, закріплення  отриманих знань, які учні можуть використовувати в навчанні та практичній діяльності. Вчитель може використати ці диктанти як для перевірки домашнього, так і для закріплення вивченого матеріалу на уроці. Систематичне використання такої форми перевірки привчає учнів постійно бути активними  на всіх етапах уроку, вмотивовано ставитися до виконання домашніх завдань, звертатися до додаткової літератури.

Кульчиківська Л. К. Зональні й азональні природні комплекси. Природні зони Землі [Текст] / Л. К. Кульчиківська // Географія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 7/8. - С. 8 - 13.

Пропонується методична розробка уроку географії у 6 класі. Матеріали цього уроку  закріплять  знання учнів про природний комплекс, географічну оболонку та її закономірності, розкриють поняття «зональні  й азональні природні комплекси», «природна зона», ознайомлять з природними зонами Землі, природними компонентами  природних зон світу, розвиватимуть навички опрацювання матеріалу з додаткової літератури та Інтернету, розвиватимуть пізнавальні, творчі здібності учнів, уміння схематично або в таблицях фіксувати навчальний матеріал, уяву, спостережливість, точність, виховують любов до природи, до географії, охайність, самокритичність. Тип уроку - комбінований.

Савенко Л. Р. Гра-змагання «Туризм і географічне краєзнавство» [Текст] / Л. Р. Савенко // Географія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 7/8. - С. 14 - 19.

Заняття гуртка, яке проводиться у формі гри-змагання має мету - перевірити розуміння учнями понять «туризм» і «географічне краєзнавство», рівень засвоєння географічної, краєзнавчої та туристської термінології; розвивати логічне мислення, навички ефективної колективної взаємодії, ініціативність, креативність; виховувати любов до рідного краю.

Свалявчук Т. М., Діанич Е. М. Земля - наш рідний дім [Текст]: інтегров. поза клас. захід з географії та інформатики до Дня Землі: 5-6 кл. / Т. М. Свалявчук, Е. М. Діанич // Географія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 7/8. - С. 25 - 26.

Поданий позакласний захід має таку мету: виховувати любов до рідного краю, почуття патріотизму і відповідальності за майбутнє планети Земля; формувати екологічну свідомість; розвивати пізнавальний інтерес у поєднанні з умінням використовувати презентацію та інформацію з інтернет-джерел при висвітленні будь-якої теми.

Підготували Вадим Ковпак, Оксана Северин, Оксана Туркало (відділ науково-бібліографічної та інформаційної роботи

 

Немає коментарів

Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook