Учителеві-предметнику
тижнева оглядова інформація літератури (19-26 черв. 2017 р.)
«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»
Українська мова та література
Гопик О. І. Способи дієслів [Текст] : 7 клас / О. І. Гопик // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. –№ 13-14. – С. 21-26.
Навчальний захід (урок), конспект якого оприлюднено у журналі, покликаний поглибити знання школярів про способи дієслів, формувати вміння відрізняти й утворювати дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієслів. Серед інших цільових особливостей уроку - удосконалювати навички правильного і доречного використання способових дієслів в усному та писемному мовленні; виховувати повагу до своєї родини та родоводу. За формою вказаний навчальний захід - урок-подорож.
Гусєва Л. П. Опис природи на основі особистих вражень [Текст] : 5 клас / Л. П. Гусєва // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. – № 13-14. – С. 13-16.
Опублікована розробка містить матеріали про урок української мови у 5-му класі. Цільові засади навчального заходу: навчити школярів складати усне та писемне повідомлення, розвивати логічне мислення, збагачувати словниковий запас; розвивати пам'ять, емоції, креативні здібності; виховувати в учнів спостережливість, любов до природи, почуття прекрасного, бажання захищати й берегти рідну природу. Типологічно означений навчальний захід з української мови трактується як урок-презентація та урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Романов, Сергій. Інтимна лірика Лесі Українки та Олександра Олеся крізь співмірність приватного досвіду і художньої реконструкції [Текст] / С. Романов // Слово і Час. – 2017. – № 4. – С. 67-78. - Бібліогр.: 4 назви.
У науковій розвідці, у порівняльному контексті розглядається інтимна лірика згаданих поетів раннього українського модернізму. Згідно з авторською версією (автора статті), Леся Українка тяжіє до концептуалізації особистого досвіду посередництвом міфологічних універсалій; натомість універсалізм О. Олеся іншого ґатунку: його особистий любовний досвід - наріжний камінь світоосягу людини, призначення якої не у стражданні, а в насолоді буттям.
Сіренко Л. А. «Енеїда» - минуле і сучасне: дежавю дійсності [Текст] : урок - історико-політичне розслідування / Л. А. Сіренко // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. – № 13-14. – С. 31-34.
У публікації висвітлено особливості проведення навчального заходу з української літератури у 9-му класі, у формі уроку - історико-політичного розслідування. Мета заходу: розширити знання школярів у царині міфології та сучасної дійсності; розвивати акторські здібності, уміння порівнювати минуле і сучасне; виховувати любов до Батьківщини, рідного краю. Під час уроку може бути використане таке обладнання: схема-таблиця (на кожній парті), скринька для голосування, український національний чоловічий одяг, ілюстрації до твору та ін.
Математика
Жалдак М. І. Вступ до теорії ймовірностей і математичної статистики в шкільному курсі математики [Текст] / М. І. Жалдак // Математика в рід. шк. - 2017. - № 5. - С. 16-21.
У статті зазначено, що усі поняття в шкільному курсі математики мають формуватися поступово, з використанням зрозумілих учням прикладів і контрприкладів, вправ, задач, ілюстрацій, аналогій та ін. Добір навчального матеріалу, послідовність і темп його подання, використання наочних засобів і комп’ютерного супроводу навчання, сучасних інформаційно-комунікаційних технологій і комп’ютерно-орієнтованих середовищ навчання мають бути педагогічно виваженими і доцільними, спрямованими на якомога ефективніший і результативніший розвиток інтелектуального потенціалу учнів. Слід зауважити, що в шкільному курсі елементів теорії ймовірностей і математичної статистики недоцільно розглядати поняття випадкової величини та числових характеристик розподілу ймовірностей на множині її значень, оскільки це поняття складне для його вивчення в шкільному курсі математики.
Мазур О. Про пріоритетність при підготовці до ЗНО та аналіз тестових завдань із математики за 2013-2015 рр. [Текст] / О. Мазур, В. Листопад // Математика в рід. шк. - 2017. - № 5. - С. 6-16.
У статті наведено таблицю аналізу кількісного складу завдань із математики за темами, що пропонували на ЗНО в 2013-2015 рр. Аналіз отриманих даних показує, що найпріоритетнішими для підготовки до ЗНО є теми «Числа і вирази», «Рівняння та системи рівнянь», «Функції та графіки», «Планіметрія» та «Стереометрія». У статті також розглянуто зразки тематичних та комбінованих вправ і задач, структура яких відповідає змісту текстів незалежного оцінювання 2013-2015 рр.
Орієнтовні вимоги до проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2016/2017 навчальному році [Текст] // Математика в рід. шк. - 2017. - № 5. - С. 2-6.
У статті подані відомості про державну підсумкову атестацію в загальноосвітніх навчальних закладах І. ІІ та ІІІ ступенів. Для визначення оцінок за ДПА зараховуватимуться результати виконання всіх завдань сертифікаційної роботи ЗНО або частини з них (залежно від навчального предмета). Інформацію про перелік завдань, результати виконання яких зараховуватимуться як оцінка а ДПА, можна отримати на офіційному сайті Українського центру оцінювання якості освіти. Для проведення ДПА готують декілька варіантів атестаційних робіт. Для учнів загальноосвітніх класів пропонується поділити роботу на 3 частини.
Біологія
Садченко Н. М. Значення ссавців у природі й житті людини [Текст] / Н. М. Садченко // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 15. - С. 16-17.
Стаття презентує методичну розробку сучасного уроку біології. Його цілі: на основі отриманих знань про будову і різноманітність ссавців сформувати уявлення про їх визначну роль у природі та практичне використання людиною; виховувати бережливе ставлення до природи, любов і захоплення красою рідного краю; розвиток пізнавального інтересу, вміння працювати з додатковою літературою, логічного мислення. Як обладнання використовують засоби КТ, роздавальний матеріал, презентація. Учитель застосовує такі методи і методичні прийоми: бесіда, проблемний виклад матеріалу. За типом уроку - це комбінований урок.
Якубець Т. І. Травлення в кишечнику [Текст]: 8 кл. / Т. І. Якубець // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 15. - С. 18 - 21. - Бібліогр.: 4 назв.
У публікації презентується методична розробка організації та проведення уроку біології у 8-му класі на зазначену в заголовку тему. Освітня мета уроку - закріпити знання про значення, функції та будову травної системи, будову шлунка; вивчити основні процеси травлення в кишечнику, будову та функції печінки та підшлункової залози; розвивати вміння учнів працювати з мультимедійними презентаціями, уміння порівнювати та робити висновки ц узагальнення; розвивати логічне мислення, уяву, навички самостійного пошуку знань, уміння працювати в колективі; виховувати дбайливе та усвідомлене ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей та ведення здорового способу життя. За типом уроку - це комбінований урок.
Якубець Т. І. Органи кровообігу: серце та судини [Текст]: 8 кл. / Т. І. Якубець // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 15. - С. 22 - 25. - Бібліогр.: 4 назви.
Матеріали статті, яка описує методичну розробку уроку біології у 8-му класі, дають загальну характеристику системі кровообігу людини, розкривають будову і функції кровоносних судин і серця В процесі проведення уроку ставиться мета - розвивати вміння аналізувати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, формувати вміння і навички роботи з підручником, схемами та малюнками мультимедійної презентації, формувати відповідальне ставлення до себе і свого здоров’я. За типом уроку - це урок засвоєння нових знань.
Якубець Т. І. Будова і функції нервової системи. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга [Текст]: 8 кл. / Т. І. Якубець // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 15. - С. 26 - 28. - Бібліогр.: 4 назви.
Стаття присвячена опису уроку засвоєння нових знань з біології у 8-му класі. Означена тема уроку дає початок формуванню знань в учнів про нервову регуляцію функцій організму людини, ознайомлює з будовою та функціями нервової системи, розкриває поняття «нейрон», «дендрит», «аксон», «рецептор»,«рефлекс», «рефлекторна дуга». Цей урок є першим у навчальній темі.
Хімія
Бельська О. М., Мельничук Г. В., Ковальчук Л. О. Металічні елементи. Їх біологічна роль та значення [Текст]: 10 кл. / О. М. Бельська, Г. В. Мельничук, Л. О. Ковальчук // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9 - 10. - С. 33 - 37.
Публікація презентує розробку уроку, який розширить знання учнів про метали, їхнє значення у природі й житті організмів. За типом уроку - це комбінований, інтегрований урок з хімії та біології. Матеріали уроку містять такі між предметні зв»язки: біологія, хімія, фізика, математика, історія, географія. В процесі проведення уроку учитель використовує такі форми і методи роботи: фронтальна, бесіда, демонстрація, проблемно-пошукові та інтерактивні методи, самостійна робота.
Дюба І. В. Органічні речовини в живій природі [Текст]: 11 кл. / І. В. Дюба // Хімія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9 - 10. - С. 38 - 45
Матеріали пропонованого інтегрованого уроку мають на меті - закріпити знання учнів про органічні речовини в живій природі - білки, жири, вуглеводні, нуклеїнові кислоти, їхній склад, властивості, з’ясувати значення органічних речовин, їх характеристику та якісні реакції. За типом уроку - це кейс-урок. Йогоформа проведення - виконання лабораторних досліджень, робота в групах , міні-тест, взаємоперевірка.
Рядова Є. С. Харчові добавки, Е-числа [Текст]: 11 кл. / Є. С. Рядова // Хімія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9 - 10. - С. 50 - 54.
Навчальна мета презентованої розробки уроку - закріпити знання учнів про харчові добавки, їхні функції, кодування, дослідити наявність харчових добавок у продуктах харчування, продовжувати вчити учнів оволодівати технікою експерименту, дотримання правил техніки безпеки під час експерименту. За типом уроку - це урок-дослідження. В процесі уроку застосовуються такі форми роботи: практичне заняття,, самостійна робота з таблицями, робота в групах, гра «Чорний ящик».
Сіпакова А. А., Талибова Н. М. Кращий знавець хімічних елементів Д. І. Менделєєва та його біографії [Текст]: 8 кл. / А. А. Сіпакова, Н. М. Талибова // Хімія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9 - 10. - С. 28 - 31.
Методична розробка організації та проведення інтегрованого уроку має на меті закріпити вміння визначати за певними ознаками хімічний символ елемента, положення його в ПСХЕ Д. І. Менделєєва.Міжпредметні зв’язки: інформатика, зарубіжна література, географія. Тип уроку: інтегрований (хімія, англійська мова), урок узагальнення та та систематизації знань, умінь та навичок. На уроці використовуються такі методи та прийоми роботи: практичні - розв’язування задач, вправ; частково-пошукові - організація колективного обговорення, стимулювання вибору найбільш раціональних варіатів вирішення проблемної ситуації; евристична бесіда, проблемно-пошукова практична робота дослідного характеру.
Матеріали підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.
Немає коментарів