Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Середа, 19 липня 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (10-17 лип. 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Бутурлим Т. І. Відеоуроки патріотичного виховання старшокласників [Текст]: / Т. І. Бутурлим, В. В. Нечипоренко // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. – № 16-18. – С. 5-14.

У публікації подано конспекти кількох навчальних заходів з української мови у формі відеоуроків. За визначенням, поданим у матеріалах, відеоурок, що є різновидом ІКТ (інтерактивно-комп’ютерних технологій), - це «візуальний образ інтерактивного діалогу учителя та учня, що полягає в переданні та засвоєнні певної інформації». Окрім детального теоретичного підґрунтя щодо мети і різноманітних завдань відеоуроків, у статті вміщено 5 (п’ять) розробок таких заходів на теми: «Ніжин (фонетика)» (урок № 1), «Найвідоміші пам’ятки Чернігівщини (орфоепія)» (№ 2), «Чернігів (лексикологія)» (№ 3),  «Тернистий шлях України до незалежності (морфеміка, словотвір)» (№ 4), «Національна символіка (синтаксис простого речення)» (№ 5) тощо.  

Гаркуша О. В. Немає щастя там, де немає простоти і правди [Текст] : інтегрований урок з елементами компаративного аналізу творів І. Франка «Украдене щастя» та Л. Толстого «Анна Кареніна» / О. В. Гаркуша, Ю. Б. Степаненко // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. – № 16-18. – С. 30-38.

Представлений у розробці інтегрований урок з елементами компаративного аналізу має таку тему: «Художнє дослідження сімейних стосунків у творах І. Франка «Украдене щастя» та Л. Толстого «Анна Кареніна», проблематика, суперечливість образів головних героїнь». Серед методів і прийомів навчання, що можуть бути застосовані під час навчального заходу - міні-диспут, бесіда (з елементами дискусії), «Мікрофон», «Займи позицію» та ін. Кращому засвоєнню навчального матеріалу сприятиме робота з таблицями «Суперечливий образ Анни Кареніної» та «Суперечливий образ Анни Задорожньої», а також складання порівняльної таблиці, де зафіксовано спільне та відмінне у вказаних творах українського та російського письменників. 

Пудло Д. С. Особливості вживання в мовленні простих речень [Текст] : урок-конкурс: 11 клас / Д. С. Пудло // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. – № 16-18. – С. 47-54.

Навчальний матеріал присвячено особливостям вживання у мовленні різного роду простих речень - поширених і непоширених, повних і неповних, односкладних і двоскладних, ускладнених і неускладнених. За типом навчальний захід - урок узагальнення та систематизації знань, за формою - урок-конкурс (у вигляді Клубу кмітливих і винахідливих). Внутрішньопредметні зв’язки уроку - стилістика (стилістичний синтаксис), міжпредметні зв’язки - література, технологія приготування їжі. Для кращого засвоєння матеріалу в розробці вміщено спеціальні таблиці та опорні схеми. 

Хаустова С. Г. Життя, творчість, наукова і громадська діяльність Бориса Грінченка  [Текст] : урок-проект: 11 клас / С. Г. Хаустова // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. – № 16-18. – С. 55-61.

Автор матеріалів знайомить із конспектом уроку-проекту (типологічно - уроком засвоєння нових знань) з української літератури в 11 класі. Його мета: ознайомитися з біографічними відомостями і творчістю Бориса Грінченка; розвивати навички застосовувати історичний та краєзнавчий матеріал; удосконалювати вміння самостійної роботи; виховувати почуття гордості за рідний край. У коментарі до навчального заходу зазначено, що попередньо старшокласники працювали в окремих групах відповідно до обраної проблеми.

Математика

Васильєва Д. Розвиток фінансової грамотності учнів на уроках математики [Текст] / Д. Васильєва, Н. Василюк // Математика в рід. шк. - 2017. - № 6. - С. 2-7.

У статті акцентується на проблемі низького рівня фінансової освіченості населення. Тому для підвищення рівня фінансової грамотності підростаючого покоління пропонуються нововведення для різних вікових груп: діти молодшого шкільного віку повинні детально ознайомитися з грошима та знати переваги електронної форми грошей. Діти середнього шкільного віку ознамлюються із банківською діяльністю, сферою бізнесу, формуванням власного капіталу, місцем податків у сфері власної підприємницької діяльності. Учні старшого шкільного віку мають бути ознайомлені з фінансовими інститутами, вміти розраховувати дохідність за різними інвестиційними інструментами, орієнтуватися в рівнях ризику і невизначеності, якими супроводжуються розрахована дохідність. Бути обізнаними в системі загальнообов’язкових та місцевих податків та можливостями отримання податкових пільг.

Ленчук І. Роль рисунка в задачах планіметрії [Текст] / І. Ленчук, М. Працьовитий // Математика в рід. шк. - 2017. - № 6. - С. 24-32.

У статті конкретними прикладами продемонстровано стрижневу роль якісних рисунків у творчому конструюванні правил-орієнтирів образно-уявлюваної, візуально зображувальної та формально-логічної діяльності учня в пошуку шляхів розв’язування планіметричних задач «із родзинкою». Роз’яснено місце і сутність слова «рисунок» у розмовній лексиці, наукових та навчальних працях геометричного змісту. Підкреслено, що структура, геометрична суть задачі в будь-якій ситуації піддається покроковому розшифруванню виключно завдяки старанному виконанню адекватного умові рисунка  та добре поставленному образному і логічному мисленню.

Мельник Г. Використання математичного моделювання під час розв’язування економічних задач [Текст] / Г. Мельник, Н. Баюн // Математика в рід. шк. - 2017. - № 6. - С. 21-25.

Автори статті переконані, що зміст навчання математики у профільних класах потрібно коректувати відповідно обраному профілю. Для економічного профілю важливою є економічна направленість курсу, слід орієнтуватися на вивченні застосування математики та її методів в економіці. Математичні моделі задач є засобом розвитку прикладної спрямованості навчання математики. Шкільний курс математики має бути наповнений цікавими змістовними задачами, фабула яких пов’язана з виробничими процесами в промисловості і сільському господарстві, задачами, які допомагали б учням зрозуміти особливості праці в цих галузях господарства. Автори пропонують задачі, у яких звернено увагу на економічний зміст понять, формул, графіків, функцій та правила застосування їх на практиці.

Історія. Правознавство

Двірна Катерина, Скиба Марина. Опозиційність у житті та творчості В'ячеслава Чорновола [Текст] / К. Двірна, М. Скиба // Історія в рідній шк. - 2017. - № 6. - С. 24 - 28. - Бібліогр. 15 назв.

Стаття присвячена одному із борців за українського національно-визвольного руху, очільнику Народного Руху України - В'ячеславу Чорноволу. На основі дослідження таких основних джерел вивчення проблеми я  десятьтомне видання його праць, (започатковане у 2002 р.) та інших праць про В. Чорновола, змальовується політичний портрет цього видатного державного діяча. Стаття із рубрики «Історичні постаті» та слугуватиме вчителю у підготовці уроків історії України.

Коляда Ігор, Богомаз Оксана. Громадянство України. Основні права, свободи і обов'язки громадян України [Текст]: правознавство: 10-й кл. / І. Коляда, О. Богомаз // Історія в рідній шк. - 2017. - № 6. - С. 21 - 23.

Описується методика організації та проведення уроку правознавства у 10-му класі. За типом уроку - це урок формування вмінь та навичок, який проводиться за формою заняття як урок-правова вікторина. Його мета: формувати знання учнів з питань підстав та умов набуття громадянства України, умов втрати громадянствагромадянства; конституційного статусу громадян України, прав, свобод і обов'язків; визначити гарантії та механізми їх захисту; удосконалювати навички робот из нормативно-правовими актами (Закон «Про гомадянство України», Конституція України); створити атмосферу для формування й виявлення думки учнів з питань забезпечення прав і свобод людини й громадянина, виховувати громадянську компетентність учнів.

Пустовойтенко Ольга. Українська культура другої половини ХУІІІ ст. [Текст]: історія України: 8-й кл. / О. Пустовойтенко // Історія в рідній шк. - 2017. - № 6. - С. 16 - 20.

Стаття описує методичну розробку уроку, у матеріалах якого розкриваються особливості розвитку української культури в другій половині ХУІІІ ст., дається характеристика постаті Григорія Сковороди, характеристика стану розвитку освіти, книгодрукування, літератури, архітектури, скульптури, живопису, музики та театру в Україні в даний період. В ході проведення уроку ставиться мета розвивати в учнів вміння аналізувати як текстові, так і візуальні історичні джерела і наїх основі робити певні висновки та узагальнення про українську культуру в другій половині ХУІІІ ст. За типом уроку - це комбінований урок.

Рожкова Марина. Утворення Галицько-волинської держави. Мстислав Романович [Текст]: історія України: 7-й кл. / М. Рожкова // Історія в рідній шк. - 2017. - № 6. - С. 10-13.

Описується розробка уроку з історії України (7 клас), матеріали якого розкривають особливості утворення Галицько-Волинської держави, дають аналіз діяльності найвизначніших князів держави, ознайомлюють з особою Данила Галицького. За типом уроку - це урок закріплення знань і формування вмінь та навичок. Урок пропонується провести у формі уроку-історичної вікторини.

Рожкова Марина. Монгольська навала на українські землі [Текст]: історія України: 7-й кл. / М. Рожкова // Історія в рідній шк. - 2017. - № 6. - С. 13 - 16.

 Пропонований урок має таку освітню, розвивальну та виховну мету: визначити причини, привід та характер монгольських завоювань українських земель; охарактеризувати перебіг воєнних подій на території Галицько-Волинської держави; проаналізувати діяльність галицько-волинських князів у визволенні українських земель від іноземного панування; сформувати розуміння причинно-наслідкових зв'язків між військово-політичними подіями в історії України періоду Галицько-Волинської держави; за допомогою карти та атласів простежити хід військових подій; закріпити уміння і навички складання порівняльно-тематичних таблиць, узагальнювати і порівнювати, аргументовано доводити свої думки; формувати етнічну та культурну толерантність; розвивати уміння працювати як самостійно, так і коллективно; виховувати культуру політичного мислення. Тип уроку - урок закріплення знань і формування вмінь та навичок. Вид заняття - урок-гра «Історичне казино».

Географія

Герасіка Н. П. Індія загадкова і невідома. 10 клас [Текст] / Н. П. Герасіка // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 11 - 12. - С. 26 - 39. - Бібліогр.: 8 азв.

Описується методична розробка організації та проведення уроку економічної географії у 10 класі. Його матеріали мають на меті розширити знання учнів про особливості економічного і соціального розвитку Індії, сформувати уявлення про сучасну національну культуру індійського народу й історичні особливості її розвитку, удосконалити навички й уміння самостійної роботи з електронними джерелами географічної інформації, володіти технікою підготовки презентацій, використовувати під час роботи над презентаціями між предметні зв’язки, виховувати повагу до національних надбань Індії. Форма проведення : урок-презентація (2 уроки).

Єгорова С. Г. Реалізація краєзнавчого принципу навчання на уроках географії та в позаурочній роботі [Текст] / С. Г. Єгорова // Географія та економіка в рідній шк. - 2017. - № 6. - С. 24 - 27.

Одним з напрямів підвищення ефективності навчально-виховного процесу з географії є формування краєзнавчих знань. Навчання з використанням краєзнавчого матеріалу полегшує засвоєння учнями наукових понять і закономірностей, є важливим засобом виховання і могутнім джерелом знань. Головне призначення краєзнавчого принципу полягає в тому, щоб дати можливість учням здобуті на уроках знання збагачувати через спостереження в навколишньому середовищі, доповнювати їх практичними уміннями та навичками. Авторка описує власний педагогічний досвід реалізації краєзнавчого принципу навчання на уроках географії та в позаурочний час: моделювання педагогічного процесу таким чином, щоб місцевий краєзнавчий матеріал став вихідним для формування географічних уявлень, понять і закономірностей.

Коломієць Л. А. Сполучені Штати Америки. 10 клас [Текст] / Л. А. Коломієць // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 11-12. - С. 40 - 49. - Бібліогр. в кінці ст.

Пропонується методична розробка уроку вивчення нового матеріалу, завдання якого сформувати в учнів систему знань про США, заохочувати їх здобувати знання з різних джерел: картографічних, літературних, засобів масової інформації, Інтернету. Урок проводиться у формі пресс-конференції. Методичнее, дидактичнее та технічне забезпечення: політична та фізична карти світу, економічна карта Північної Америки, атласи, завдання для географічного диктанту, конспекти учнів, відеопроектна аппаратура, презентації «Сполучені Штати Америки», «Культура СГА», «ЗМІ США», «Автомобілі у США», «Дослідження космосу», «Оборона США», «Правоохоронні органи США», «Спорт США», «Українці у США», відео «Вікно в Америку», стіннівки, ілюстрації, таблички з назвами ЗМІ, прапорами США й України. Матеріали уроку охоплюють такі міжпредметні зв'язки: історія, українська й англійська мова, художня та фізична культура, інформатика.

Савченко О. Ю. Північна Америка. 7 клас [Текст] / О. Ю. Савченко // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 11 - 12. - С. 14 - 17. - Бібліогр.: 5 назв.

Описаний урок цієї публікації дає можливість в ігровій формі перевірити та оцінити навчальні досягнення учнів з теми «Північна Америка», закріпити та поглибити практичні навички учнів у користуванні картографічних матеріалів, виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги, розвивати допитливість, самостійність у прийнятті рішень.

Філончук З. В. Кліматична освіта як складова формування сучасного контенту здоров’язбережувального освітнього середовища [Текст] / З. В. Філончук // Географія: наук.-метод. журн.. - 2017. - № 11 - 12. - С. 5 - 8. - Бібліогр.: 7 назв.

У статті висвітлюється роль знань про клімат у створенні контенту здоров’язбережувального освітнього середовища, розкрито її значення для особистісного сприйняття та усвідомлення учнем проблеми впливу зміни клімату на здоров’я людини.

Яценко В. С. Пізнавальні мандрівки. Працюємо із синхроністичною таблицею [Текст] / В. С. Яценко // Географія та економіка в рідній шк.. - 2017. - № 6. - С. 30 - 33. - Бібліогр. в кінці ст.

Стаття містить конструктивні доповнення до «Синхроністичної таблиці з природничих предметів». Описано п’ять пізнавальних мандрівок для учнів на основі таблиці з цікавою географічною інформацією, яка може збагатити їх творчу уяву, розширити кругозір та розвинути допитливість і пізнавальні здібності. Матеріал можна ефективно використовувати на уроках географії, біології, природознавства.

Матеріали підготували бібліографи Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4502 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4443 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook