Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Понеділок, 20 листопада 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (13-19 лист. 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Вальтер, Л. І. Упровадження елементів нестандартності на уроках української мови як засобу формування мовних компетентностей школярів  [Текст] / Л. І. Вальтер // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2017. - № 28/29. - С. 11-18.

Автор статті підкреслює актуальність формування мовних компетентностей школярів, пропонуючи поглиблювати навчально-дидактичне підґрунтя і методологію викладання нестандартними підходами, які можна застосовувати на різних етапах традиційних (стандартних) навчальних заходів (уроків,) зокрема під час сприймання та усвідомлення виучуваного матеріалу, актуалізації знань та вмінь учнів, під час закріплення тощо.

У межах реалізації нестандартної дидактичної практики у навчальному процесі автор матеріалів, висвітлюючи власний педагогічний досвід, застосовує: усний та письмовий методи виявлення знань; монологічний, пошуковий та діалогічний методи навчання; парну, індивідуальну, колективну та групову форми організації навчальної діяльності школярів, - і усе це - на тлі створення атмосфери зацікавленості, використання нетрадиційних форм повторення, закріплення чи перевірки виучуваного матеріалу, та організації нестандартних завдань, запитань тощо. У статті також презентуються такі зразки практичних завдань з елементами нестандартності: «Захисти орфограму» (для 5-го класу), «Я-редактор», «Мовне графіті», «Ідеальна пара» (школярам треба поєднати в пари форми дієслова, дієприкметники, речення та прислівники за ступенем порівняння), лінгвістичне дослідження «Чому так?», та ін.

Гірник, А. В. Микола Хвильовий "Я (Романтика)" [Текст] : 11 клас / А. В. Гірник // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2017. - № 28/29. - С. 40-45.

Автор матеріалів представляє план-конспект уроку (урок засвоєння нового матеріалу) української літератури в 11-му класі на тему: «Микола Хвильовий. Життєвий і  творчий шлях основоположника нової української прози. Новела «Я (Романтика)». Проблема добра і зла в житті та в душі людини, внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обов’язком». Серед засобів навчання - підручник та мультимедійна презентація, серед основних методологічних елементів роботи на уроці - вправа «Мікрофон», «Метод проектування», «Творча лабораторія», бесіда зі школярами та робота з текстом твору.

Феленюк, Т. О. І. Карпенко-Карий "Сто тисяч". Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи [Текст] : 10 клас / Т. О. Феленюк // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2017. - № 28/29. - С. 31-39.

Презентований на шпальтах науково-методичного журнал урок української літератури у 10-му класі покликаний продовжити ознайомлення старшокласників із програмовим твором І. Карпенка-Карого («Сто тисяч»), сприяти осмисленню учнями проблем комедії для сучасного життя, учити школярів аналізувати драматичні твори, розвивати логічне мислення, культуру зв’язного мовлення, уміння читати драматичний твір, удосконалювати навички узагальнювати та робити висновки. За типом пропонований навчальний захід - урок засвоєння знань і формування умінь (формування мовної компетенції). Упродовж уроку передбачені: бесіда, розгадування кросворду, бліц-опитування («Усім відомий театрал І. Карпенко-Карий»), робота з текстом твору, створення проблемної ситуації, проведення конкурсу «Кому належать слова», виконання графічного завдання та ін.  

Харченко, Н. П. Відмінювання прикметників твердої і м'якої груп [Текст] : 6 клас / Н. П. Харченко // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2017. - № 28/29. - С. 19-21. - Бібліогр.: 4 назви.

У публікації пропонується розробка навчального заходу (типологічно - уроку-практикуму) з української мови у 6-му класі. У процесі заняття школярі зможуть поглибити знання з поділу прикметників на тверду та м’яку групи, навчатись правильно відмінювати прикметники, практикуватись у розвитку пам’яті, уваги, логічного мислення, орфографічної грамотності тощо. Окрім того, урок покликаний виховувати любов до слова, до Батьківщини. Обладнання до уроку: таблиця, підручник, картки, текст поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Серед форм і методів роботи під час представленого уроку можна відзначити такі: фронтальне опитування, розподільний диктант, завдання на переклад, ланцюжкове відмінювання (біля дошки), диктант-вікторина, робота в парах, вправа з «ключем», «Мікрофон» та самостійна робота.  

Фізика

Борщевський А. І. Світлові явища [Текст]: цикл уроків. 9 клас / А. І. Борщевський // Фізика в шк. України. - 2017. - № 19-20. - С. 29-32.

Стаття подає конспекти двох уроків: урок 1. «Оптичні явища в природі. Джерела й приймання світла. Прямолінійне поширення світла» та урок 2. «Відбивання світла. Закон відбивання світла». У ході першого уроку аналізуються результати контрольної роботи та вивчається новий матеріал, де вивчаються такі поняття, як світло, джерело та приймачі світла, світловий промінь, тінь, напівтінь, сонячне та місячне затемнення. У ході другого уроку учням пропонують диктант або фронтальне опитування за основними запитаннями попереднього уроку та шляхом демонстрації вивчається новий матеріал з відбивання світла та законів відбивання.

Головко Н. В. Зміна агрегатних станів [Текст] : розв’язування графічних задач. 8 клас / Н. В. Головко // Фізика в шк. України. - 2017. - № 19-20. - С. 23-25.

Стаття репрезентує хід уроку, в якому повторюються і узагальнюються знання учнів про теплові процеси, повторюються основні формули розрахунку кількості теплоти для різних теплових процесів, перевіряють якість засвоєння теоретичного матеріалу, а також уміння і навички розв’язувати задачі. У ході уроку відбувається експрес-опитування, школярі також грають у фізичну лотерею, в якій учні витягають по черзі аркуш і розказують, яку величину позначають даним символом та у яких формулах він трапляється. Учні також заповнюють таблицю, розв’язують задачі та виконують самостійну роботу. Вид уроку: урок узагальнення й повторення. Тип уроку: комбінований.

Замлинна Т. Й. Практичне застосування інтерактивних технологій [Текст] / Т. Й. Замлинна // Фізика в шк. України. - 2017. - № 19-20. - С. 6-10.

нтерактивні технології навчання на уроках фізики сприяють ефективному розвитку в кожного учня фізичних здібностей і логічного мислення усвідомленню особистої відповідальності та вмінню об’єднуватися з іншими членами колективу для розв’язання спільної проблеми, формуванню навичок спілкування та співпраці з іншими членами групи. В умовах інтерактивного навчання в учнів формується вміння робити вільний і незалежний вибір, а також аналіз, порівняння, виділення головного та здатність приймати рішення. Як приклад стаття подає хід уроку із теми «Кінематика» для 10 класу. Після уроку учні зможуть узагальнити звітні таблиці основних характеристик різних рухів; удосконалити вміння та навички з розв’язування задач, підготуватися до контрольної роботи.

Шушляпіна Т. В. Дослідження обертового магнітного поля [Текст] / Т. В. Шушляпіна // Фізика в шк. України. - 2017. - № 19-20. - С. 19-20.

Обертове магнітне поле - магнітне поле, вектор магнітної індукції якого обертається в просторі з остійною частотою. Одержують його додаванням двох і більше змінних магнітних полів, зсунутих у часі та просторі. Для визначення напруженості магнітного поля експериментальним шляхом використовують такі основні методи вимірювання: магнітометричний, балістичний, магнітних зондів, метод ядерного магнітного резонансу, електродинамічний, магнітний потенціал метрів, магнітного полімера, метод, що використовує ефект Голла та ін. Розуміння фізичного матеріалу обертового магнітного поля та  його практичного застосування є необхідною складовою неодмінних знань для споживачів техніки, важливе донесення цієї інформації до школярів.

Біологія

Андрусишин Н. А., Велійко М. М., Шапайчук Н. Р. Поняття про класифікацію рослин. The concept of classification of plants. Begriff uber die Klassifikation der Pflanzen [Текст] / Н. А. Андрусишин, М. М. Велійко, Н. Р. Шапайчук // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 30. - С. 12 - 15.

Пропонується методична розробка сучасного уроку біології. Тип уроку: інтегрований: біологія, англійська мова, німецька мова. Цілі уроку (освітня, розвивальна, виховна): ознайомити учнів з основними принципами класифікації рослин, розглянути основні терміни і поняття сучасної класифікації, нагадати історію розвитку класифікації рослин, показати між предметні зв’язки з іноземними мовами, розвивати вміння класифікувати об’єкти, об’єднувати їх у групи за певними принципами; виховувати розуміння великого різноманіття життя і вадливості існування всіх його форм.

Лебедєва О. С. Біорізноманіття. Причини і наслідки деградації біорізноманіття. Природо заповідання як одна з ефективних форм збереження біорізноманіття, основні категорії заповідних об’єктів [Текст] / О. С. Лебедєва // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 30. - С. 16 - 18.

Пропонується методична розробка уроку сучасного уроку біології. Цілі уроку: ознайомити учнів з основними поняттями, простежити взаємозв’язок біорізноманіття та природо заповідання; розвивати вміння учнів проводити інтегровані зв’язки, порівнювати, узагальнювати та робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи, інформаційну культуру учнів. Тип уроку - засвоєння нових знань. Форма проведення - урок-презентація.

Малащенко О. Ю. Розвиток критичного мислення у процесі викладання природничих дисциплін [Текст] / О. Ю. Малащенко // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 30. - С. 29 - 39. - Бібліогр.: 7 назв.

У статті розкривається психологія критичного мислення та опанування технологією критичного мислення у навчально-виховний процесі. Розглядається методика заняття шкільної біологічної освіти, побудованого відповідно до технології критичного мислення, що складається із трьох фаз: фаза виклику (мозковий штурм, ситуативне моделювання, правильні та помилкові судження, тематичний ряд, ключові слова, ситуативне мислення), фаза реалізації (рольова га, зміна ролей), рефлексія (фішбоун, перевірка ідей, накладаємо ситуацію, діаграма Вена, оперуємо предметами, аналогія)..

Мельникова Л. Ю. Методичні рекомендації щодо розв’язування задач методом родоводів [Текст] / Л. Ю. Мельникова // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 30. - С. 24 - 28.

Невід’ємною частиною навчальної програми з біології є розв’язування задач із молекулярної біології, генетики, екології. Розв’язування задач - це спосіб засвоєння теоретичних основ і набуття практичних навичок. З огляду на те, що посібників і довідників, які б містили розв’язки задач методом родоводів, замало, у статті звертається увага саме на цю тему. Пропонований матеріал містить приклади задач із медичної генетики та пояснення до них.

Різник Л. В. Естетичне виховання учнів під час вивчення біології в школі [Текст] / Л. В. Різник // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 30. - С. 8 - 11.

У статті розглядаються форми естетичного виховання в шкільному курсі біології, які учитель застосовує у своїй практичній роботі: самостійні спостереження учнів у природі та опис побаченого у формі нотаток або оповідань; ведення індивідуальних щоденників спостереження з використанням відповідних репродукцій картин і цитат із літературних творів; колективне виготовлення тематичних альбомів із малюнків, фотографій, картин, учнівських оповідань і замальовок; відшукування в художній літературі описів окремих явищ природи, пейзажів, рослин і тварин; художнє оформлення колекцій, гербаріїв, плакатів, схем, таблиць; естетичне виховання на уроках біології з допомогою кращих творів живопису, музики, літератури, а також учнівських щоденників, проведення екскурсій у природу з метою навчити учнів не тільки робити наукові спостереження, а й уміти знаходити в природі красиве; проведення вечорів учнівської художньої самодіяльності на природничі теми; випуск загально шкільної газети «Юний натураліст».

Чайківська А. Ю. Впровадження елементів екологічного виховання й освіти учнів у структуру сучасного уроку біології [Текст] / А. Ю. Чайківська // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 30. - С. 2 - 7. - Бібліогр.: 9 назв.

Мета екологічної освіти та виховання - відкрити людині можливості взаємодії зі світом природи, адже лише тоді вони стануть чинниками загального розвитку й формування особистості, зокрема тлумачення про те, що людина  - не власник природи, а один з членів її спільноти. Основну роботу з екологічної освіти та виховання, на думку автора, учитель проводить на уроці. Саме тут учні засвоюють провідні ідеї та поняття, наукові факти про природу, опановують прикладні знання та вміння з вивчення й оцінювання стану навколишнього середовища, усвідомлюють неприпустимість негативних впливів на природу в усіх видах діяльності людини. Автор пропонує брейн-ринг «Екологічний» для учнів 9-11-х класів. Матеріали складають підбір запитань для шести категорій, які містять інформацію з ботаніки, зоології, анатомії людини, медицини та знання лікарських рослин. Для гри використовують шестигранний кубик, де кожна грань - назва категорії запитань.

Хімія

Нетрибійчук Олександр. Використання хмарних сервісів і технології «перевернутого навчання» на уроках хімії [Текст] / О. Нетрибійчук // Біологія і хімія в рідній шк..: наук.-метод. журн. - 2017. - № 5. - С. 2 - 9.

Усі хмарні технології можна використовувати для «перевернутого навчання». Вчителі мають змогу викладати навчальний матеріал, відео, фотоматеріали у своєму блозі, на сайті навчального закладу диску Google або в соціальних мережах, запропонувати учням ознайомитися з темою, а вже на уроці проводити обговорення  й закріплення матеріалу або опитування учнів. Ці ресурси можна використовувати для контролю навчальних досягнень. Пропонується приклад уроку за технологією «перевернутого навчання» із використанням хмарних сервісів. У розробці уроку використано також деякі інтерактивні методи («Навчаючись учись», «Асоціативний кущ», «Акваріум», «Мозковий штурм»). Тема уроку: «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Використання поліетилену».

Пігіль Р. Ф. Поняття про побутові хімікати, загальні правила поводження з ними. 11 клас [Текст]: урок хімії з підприємницьким тлом / Р. Ф. Пігіль // Хімія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 19 - 20. - С. 49 - 53.

Описується методична розробка уроку. Його цілі: ознайомити учнів з видами хімічних речовин, використовуваних у побуті, складом деяких побутових хімікатів; формувати систему знань про фізичні та хімічні властивості побутових хімікатів, їхнє значення у природі та роль у живій системі; повторити заходи безпеки під час роботи з хімічними речовинами в побуті та правила надання першої допомоги в разі хімічних опіків, отруєнь; показати учням значення хімічних препаратів у побуті. необхідність їх правильного й раціонального використання та утилізації цих речовин; формувати ключову компетентність ініціативності та підприємливості; розвивати вміння планувати свої дії, самостійно аналізувати, порівнювати та систематизувати інформацію; виховувати культуру спілкування та екологічну культуру.

Рибіна С. Ф. Хімічні реакції [Текст] / С. Ф. Рибіна // Хімія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 19- 20. - С. 28 - 39.

Виклад теми «Хімічні реакції» у шкільному курсі хімії пропонується у розробці уроків на такі теми: «Тепловий ефект хімічних реакцій. Екзотермічні й ендотермічні реакції. Термохімічні рівняння» (тип уроку - комбінований), «Оборотні й необоротні реакції. Хімічна рівновага» (тип уроку - вивчення нового матеріалу), «Узагальнення знань з теми «Хімічні реакції» (тип уроку - узагальнення та корекції знань).

Ткаченко Н. В. Використання методу проектів на уроках хімії [Текст] / Н. В. Ткаченко // Хімія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 19 - 20. - С. 14 - 19. - Бібліогр.: 7 назв.

Основне завдання вчителя хімії - формування в учнів знань і вмінь з кожної теми шкільного курсу. Саме використання методу проектів дозволяє втілити ці завдання на високому рівні. У статті педагогічним досвідом використання методу проектів у шкільному курсі хімії ділиться вчитель-практик (Охтирська гімназія, Сумської області). Під час викладання курсу хімії учитель використовує різні типи проектів: короткочасні (1 - 2 уроки)довготривалі (2 - 4 місяці).Теми проектів пропонує відповідно до програмового матеріалу та рівня підготовки учнів, орієнтуючись на вимоги часу та інтереси школярів. Так, наприклад, вивчаючи в 7 класі тему «Початкові хімічні поняття», організовує проект «Речовини й хімічні явища в літературних творах і народній творчості». Описуються зразки проектів на такі теми: «Солі карбонатної кислоти, їх поширення в природі та застосування» (10 клас), «Пиво та енергетичні напої - вони заряджають чи вбивають?» (11 клас).

Матеріали підготували: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4509 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4447 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook