Період публікації:

від

до

Категорія:

Інформаційна сторінка - педагогам-дошкільникам

Опубліковано: Четвер, 21 грудня 2017 

min
max

Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Наталії Даценко «Вальдорфський дитсадок - простір дитинства» (Даценко Наталія. Вальдорфський дитсадок - простір дитинства [Текст] / Н. Даценко // Дошкільне виховання. – 2017. - № 11. – С. 14 – 17)

У пошуках ідей для оптимізації та гармонізації середовища дитсадка педагоги часто звертаються до альтернативних моделей освіти. Дедалі більшої популярності набувають в Україні системи Монтессорі, Фребеля, а також вальдорфська педагогіка. Сподіваємося, описаний у цій публікації досвід стане у пригоді дошкільним педагогам й допоможе по-новому поглянути на звичний простір групової кімнати чи майданчика.

Вальдорфська педагогіка з повагою ставиться до дитинства і його природи. Дитина дошкільного віку ще не володіє дорослим абстрактно-логічним мисленням, а сприймає світ через досвід реальної взаємодії з ним, переживання природних ритмів, рух, гру, за допомогою чуттів, емоцій, образного мислення.

Кольори, запахи, звуки…

Колірна гама інтер’єру групової кімнати має теплі відтінки, переважно рожеві, як-от цвіт персика. Саме такі барви дають відчуття безпеки, затишку і є природо відповідними для дошкільного віку. Часто використовують округлі архітектурні форми (арки, м’які лінії дерев, вікон, драпірування тканинами). М’ягкі форми сприяють розвитку гнучкості мислення, створюють комфортний психологічний клімат, урівноважують емоційний стан дітей. При оформленні середовища береться до уваги не тільки те, що дитина бачить, а й те, що чує та відчуває на запах. Наприклад, у груповій кімнаті можна відчути запахи дерева або трав’яного чаю з медом, свіжої випічки, фруктів або крапельок ароматичної олії. Важлива ознака вальдорфського дитсадка - відсутність мзики з електронних носіїв та інших гаджетів.  Життя дітей супроводжує живий спів та звучання інструментів (блок-флейти, пентатонічної ліри, інших народних шумових інструментів та природних матеріалів (мушель, шишок, камінчиків, води чи піску тощо).

Іграшки: натуральність і свобода фантазії

Звертають на себе увагу і вальдорфські іграшки, особливо ляльки. Що їх вирізняє? Насамперед натуральні матеріали. Для виготовлення вальдорфської ляльки використовують натуральний трикотаж, вовну, в одязі - льон, бавовну та їн. Іграшка-лялька чи тварина мають природні форми та пропорції. Вальдорфській іграшці зазвичай не властива дрібна деталізація, вона зберігає лише загальний образ, форму чи контурну схожість. Колірна гама завжди наближена до природної. Для дитини іграшка завжди жива і справжня, тож вона не розбирається «на запчастини» і не спотворює образи реального світу, а підтримує відчуття правдивості, зміцнює інтерес дитини до оточення та зв’язок з ним. Для іграшок-конструкторів, виготовлених переважно з дерева, також характерна відсутність дрібної деталізації. Іграшка утверджує уявлення про цілісність світу та взаємопов’язаність усіх його складових. Як конструктори у вальдорфському садку використовують природні матеріали та меблі, конструювання з яких потребує набагато більшої вправності, ніж з кубиків. Вальдорфські іграшки здебільшого зроблені вручну, отже є в певному сенсі унікальними (як і індивідуальність дитини), і кожна містить у собі часточку душі майстра або люблячої матусі чи вихователя.

Середовище для творчості

Діти щодня мають змогу під час вільної гри займатися ручною працею, створюючи невеличкі рукодільні вироби або подарунки до свят, опановуючи основи декоративно-ужиткового мистецтва. Для цього у групі є необхідні природні й натуральні матеріали для творчості, облаштовується столик. У кімнатах зберігають костюмовані елементи та реквізит для ігор-хороводів. Важливо, що діти самі дбають про порядок у середовищі: прибирають і складають іграшки після вільної гри, сервірують та прибирають столи, миють посуд, підмітають, нарізають і викладають фрукти, перуть серветки тощо.

Отже, вальдорфська педагогіка прагне насамперед створити простір, близький до природи дитини та її потреб, супроводжуючи розгортання її індивідуальних здібностей, життєвих компетенцій і внутрішнього потенціалу, закладаючи основу для створення вільного  творчого мислення й активної дії у світі.

Сторінку підготувала Оксана Северин.

Немає коментарів

Схожі статті:

Інформаційна сторінка  - педагогам-дошкільникам Інформаційна сторінка - педагогам-дошкільникам Опубліковано: Понеділок, 08 жовтня 2018 Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Коченгіної Маріанни«Педагогіка Реджіо Емілія» (Коченгіна Маріанна. Педагогіка Реджіо Емілія / М. Коченгіна // Дошкільне виховання. – 2018. - № 9. - С. 22 - 24). Одним із шляхів реформування освіти - інтеграція кращих світових практик розвитку дітей в освітній...

Переглядів: 458 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

Інформаційна сторінка «На допомогу вчителю математики» Інформаційна сторінка «На допомогу вчителю математики» Опубліковано: П`ятниця, 13 липня 2018 Із матеріалів науково-методичного журналу для вчителів математики «Математика в шк. України»  (№16-18, 2018  р.) Пропонуємо ознайомитись із статтею заслуженого учителя України, кандидата педагогічних наук О. П. Зеленяк «Розв’язування планіметричних задач: координатний метод» / О. П. Зеленяк //Математика...

Переглядів: 936 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook