Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Наталії Гавриш та Олени Пометун «Сталий розвиток: стосується кожного! (Гавриш Н., Пометун О. Сталий розвиток: стосується кожного! [Текст] / Наталія Гавриш, Олена Пометун // Дошкільне виховання. – 2018. - № 3 – С. 2 – 5).
Не так давно українське дошкілля приєдналося до міжнародного руху за сталий розвиток суспільства, тож у педагогів виникає чимало питань щодо нового напряму роботи. Освіта для сталого розвитку, передбачає насамперед формування в дітей ціннісного ставлення до довкілля - природного та соціального, відповідальної громадянської позиції, вміння жити в гармонії зі світом.
Що таке емпауермент?
Програма з освіти для сталого розвитку для дошкільнят, як і відповідні курси, реалізує освітню технологіюна засадах одного з напрямів гуманістичної педагогіки - педагогіки емпауерменту (з англ. empowerment - надання людині мотивації й наснаги до дії. Застосування емпаурмент-педагогіки дає такі результати:
- зростання впевненості дітей у власних силах і можливостях та відповідальності за результати навчання;
- сформованість у них готовності до прийняття рішень щодо власного стилю життя та їх виконання; можливість вибору кожною дитиною тих кроків, які вона хоче і може здійснити; виникнення у дітей ентузіазму і почуття задоволення від результатів групової та індивідуальної роботи, виконання дій і вироблення поведінкових звичок, орієнтованих на сталий розвиток, що досягається насамперед завдяки постійному позитивному (як за формою, так і за змістом) зворотному зв’язку.
У чому особливості педагогічної моделі?
На практиці дієвим виявляється радикально інший підхід, важливими складовими якого є самопізнання, самонавчання дітей у діяльності, націлення їх на прийняття самостійних рішень у повсякденному житті, виконання дій у напрямі сталого розвитку.
Яка роль педагога?
У процесі такого навчання роль педагога змінюється. Він стає організатором дій дітей, надихає їх, підбадьорює і скеровує їхні зусилля, спонукає до вибору способу діяльності, самостійного виконання обраних дій, обговорення їх. Педагог створює умови для безпечного й ефективного навчання, запрошує взяти в ньому участь.
Важливий чинник - демонстрація педагогом моделей поведінки, орієнтованої на сталий розвиток. Також треба розвивати у дітей навички критичного мислення, спонукаючи їх до пошуку відповідей на проблемні питання спільно з дорослими й однолітками. Особливого значення надається також способу залучення дітей до діяльності як самоперевірка, або аудит - спеціальне завдання з самостійного дослідження дитиною власного стилю життя, аналізу наявного досвіду за допомогою запитань або дій, запропонованих у посібнику. Інформація, отримана в ході аудиту, ініціює дискусію, обговорення, є способом входження дітей у тему. Головне запитання, на яке відповідають діти в результаті такого самовиявлення: «Який мій власний вплив на найближче оточення і навколишнє середовище?»
Висновок. Багаторічний досвід упровадження освіти для сталого розвитку в розвинених країнах, а протягом останнього десятиріччя і в Україні переконливо доводить ефективність педагогіки емпауерменту (надихання на дію) як прогресивної філософсько-педагогічної платформи для організації та здійснення освітнього процесу загалом і для реалізації завдань освіти для сталого розвитку.
Сторінку підготувала Оксана Северин.
Немає коментарів