Учителеві-предметнику
(тижнева оглядова інформація літератури 3-9 груд. 2018 р.)
«З питань методики викладання навчальних предметів у загальноосвітній школі»
Українська мова та література
Мельник М. Ю. Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків» [Текст] : 10 клас / М. Ю. Мельник // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2018. - № 31/32. - С. 27-30.
Увазі вчителів представлено розробку навчального заходу (комбінований урок) з української літератури в 10-му класі на тему: «Поетичне змалювання кохання Івана та Марічки, невмирущості їхніх почуттів та трагічної долі як наслідок суперечності між мрією і дійсністю». Упродовж уроку передбачено застосування таких методів і форм роботи як евристична бесіда, вправа «Фотограф», робота в парах (міні-дослідження), проблемні питання, літературний диктант та ін. Обладнання до уроку: портрет письменника; презентація школярів до повісті «Тіні забутих предків»; відеоролики та кадри зі стрічки С. Параджанова «Тіні забутих предків».
Совпенко С. А. Як козаки вивчали частку [Текст] : 7 клас / С. А. Совпенко // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2018. - № 31/32. - С. 16-18. - Бібліогр.: 3 назви.
На шпальтах науково-методичного журналу вміщено розробку уроку з використанням інформаційних засобів навчання - інтерактивної дошки SMART Board, проектора, програмного забезпечення SMART, інтерактивних вправ Learnings Aps. Це сприяє підвищенню ефективності засвоєння навчального матеріалу, та вихованню поваги до історичної спадщини українського народу, формує естетичне чуття слова. У навчальному контексті цільові засади уроку полягають в ознайомленні школярів з часткою як службовою частиною мови, вивченні розрядів часток за значенням, розпізнаванні частки в реченнях тощо.
Філіп Ю. Л. Складне речення з різними видами зв’язку [Текст] : 10 клас / Ю. Л. Філіп // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2018. - № 31/32. - С. 24-26.
Пропонується конспект уроку української мови в 10-му класі. Його мета: поглибити та систематизувати знання старшокласників про складні речення з різними видами зв’язку; покращувати навички синтаксичного розбору складних речень; розвивати творчі вміння моделювати складні речення відповідно до цілей спілкування; за посередництвом мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати в учнів почуття поваги до літературної спадщини українського народу. На уроці виконуватимуться завдання дослідницького характеру, скажімо дослідження-характеристика, дослідження-відновлення, дослідження-моделювання, дослідження-конструювання тощо.
Унгурян І. А. Ліна Костенко «Чайка на крижині». «Крила» [Текст] : 7 клас / І. А. Унгурян // Вивчаємо українську мову та літературу. - 2018. - № 31/32. - С. 19-23.
Вміщено конспект уроку української літератури у 7-му класі на тему: «Чайка на крижині». «Крила». Духовне багатство - найбільший скарб у житті. Теорія літератури. Диптих». Мета навчального заходу (урок засвоєння нових знань, умінь та навичок): навчити школярів розшифровувати й коментувати метафоричний підтекст образів; уміти виразно й вдумливо читати диптих, стимулювати учнів до обговорення необхідності бути духовно розвиненим. Упродовж уроку планується використання таких методів та форм роботи як бесіда, «Мікрофон», робота з текстами віршів тощо.
Фізичне виховання
Мельник О. В. Фізкультурне свято «Олімпійський квест» [Текст] / О. В. Мельник, О. В. Марініна // Фіз. виховання в рід. шк. - 2018. - № 5. - С. 23-24.
У статті повідомлено, що фізкультурне свято «Олімпійськй квест» відбулося 14 вересня 2018 р. в Броварській спеціалізованій школ № 7. Мета свята - пропагування здорового способу життя, поширення ідей олімпізму, розвиток олімпійського руху в Україні шляхом залучення якомога більшої кількості дітей до занять спортом. За допомогою змагань та випробувань на спортивних майданчиках учні збагатили свої знання в з олімпійських видів спорту, підвищили пізнавальний інтерес до фізичної культури, спорту й олімпійського руху.
Михайлова В. Д. Українська школа у складі міжнародної мережі шкіл П»єра де Кубертена [Текст] / В. Д. Михайлова // Фіз. виховання в рід. шк. - 2018. - № 5. - С. 19-22.
У статті пояснено, що в основу педагогічної роботи покладено ідеї засновника сучасного олімпійського руху П»єра де Кубертена, який усе своє життя присвятив утвердженню ідей гармонійного розвитку особистості, чесної боротьби за перемогу, досконалості, дружби та поваги. Урочні форми роботи містять у собі введення у навчальний процес спецкурсу «Основи олімпійських змагань» для учнів 5-6 класів (із мультимедійною підтримкою та інтерактивними завданнями), уроки із загальноосвітніх предметів інтегровані з «Основами олімпійських знань», «Олімпійськими уроками», а також уроками фізичної культури.
Морозов Ю. Гра-реконструкція «Пентатлон» як давньогрецький прообраз сучасного п’ятиборства [Текст] / Ю. Морозов // Фіз. виховання в рід. шк. - 2018. - № 5. - С. 12-17.
Учасникам олімпійської гри повідомляють про історію виникнення такого виду спорту, що називається пенталгоном. До участі в іграх вперше допущені юнаки, незаміжні дівчата, які місяць тому показали найкращі результати на іграх Гери, що відбулися на уславленому стандіоні Олімп. У кожному з виду змагань учасники отримають дві оцінки - одну по 5 очок максимум і 5 балів за техніку виконання базових рухів.Змагання відбувається парами: юнаки у кожному виді змагань утворюють по дві змагальні пари - дві пари суперниць у змаганнях з бігу. Склади команд: по 4 юнаки і по 2 юнки.
Історія. Суспільствознавчі предмети
Вановська Інна. Вартові Української держави [Текст] / І. Вановська // Усторія України в рідній шк - 2018. - № 10. - С. 11 - 24. - Бібліогр. : 14 назів.
14 жовтня православні християни святкують день Покрови Пресвятої Богородиці. В основу свята покладено переказ про появу Богородиці Андрію Юродивому під час всеноші у Влахренському храмі у констинопольському передмісті Влахерни. Так склалося, що козацьке товариство дуже шанувало Богородицю. Саме козаки змогли об'єднати релігійне свято зі світським, встановивши на день Покрови свої збори. У цей день в Україні відзначають День українського козацтва. Стаття присвячена українському козацтву. Зосереджужться увага на таких питаннях: причини виникнення українського козацтва; роль козацтва у формуванні української національної ідеї; козацькі ватажки і гетьмани України та гетьмани війська Запорізького; символи Гетьманської держави; особливості військової підготовки козаків..
Кульчак Леся. Права людини [Текст]: брейн-ринг: 9-11-ті кл. / Л. Кульчак // Історія України: всеукр. газ. для вчителів історії та правознавства. - 2018 - № 20(924, жовт. - Вкладка. - С. 9 - 11.
Цього року міжнародна спільнота відзначає 70-річчя знаменної події в історії людської цивілізації - прийняття Генеральною Асамблеєю ООН Загальної декларації прав людини. Цим документом започатковано процесс створення системи міжнародних стандартів у галузі прав людини, набуття ними універсального характеру. З прийняттям Декларації людство отримало надію на право кожного бути вільною людиною, житии у світі без насильства, дискримінації, бідності, війн, екологічних катастроф. Пропонується організація та проведення брейн рингу для учнів 9-11-х класів на тему : «Права людини - невід'ємний елемент людської особистості й людського бутя». Цей захід позакласної роботи має на меті - формувати людську гідність, свободу особистості, міжособистісні відносини в дусі толерантності, дружби, миролюбності.
Редчиць Наталія. Українська революція 117-1921 рр. [Текст]: історія. Україна і світ: 10-й Кл. / Н. Редчиць // Історія України: всеукр. газ. для вчителів історії та правознавства. - 2018 - № 20(924, жовт. - С. 12 - 21.
Після тривалого бездержавного періоду в першій чверті 20 ст. на українських землях розпочалися активні держпавотворчі процеси. Їх рушійною силою став сам український народ. Ці події їх учасники назвали «Українська революція». Із перших днів революція стала загальноукраїнським явищем, адже національний Рух розвивався в усіх регіонах України. Стаття описує розробку уроку на тему: «Українська революція: від автономії до незалежності». Тап уроку - урок засвоєння компетентностей. Форма уроку - урок-практикум з елементами лекції.
Ремех Тетяна, Пометун Олена. Як навчати учнів громадянства [Текст]: Громадянська освіта. 10-й класс (частина ІІ) / Т. Ремех, О. Пометун // Історія України: всеукр. газ. для вчителів історії та правознавства. - 2018 - № 20(924, жовт. - Вкладка. - С. 4 - 8.
Основне завдання курсу громадянської освіти - не лише засвоєння учнями певних знань. Навчання громадянства має сприяти формуванню в них умінь громадянської участі та громадянської відповідальності. Важливим розвитку громадянської компетентності здобувачів освіти є практичні заняття. У статті розглядаються питання організації та проведення практичних занянь з курсу «Громадянська освіта».
Географія. Основи економіки
Козак Людмила. Економіко-географічна характеристика Італії [Текст]: схема уроку: 10-й Кл. / Л. Козак // Краєзнавство. Географія. Туризм: газ. для вчителів географії. - 2018. - № 20 (93), жовт. - С. 16 - 17.
Замість традиційного змістового наповнення уроку, автор подає схематичну розробку уроку з основної теми «Країни Європи». У центрі уваги - об'єкт вивчення - Італія. Під час підготовки до уроку вчителю стануть у пригоді запитання для проведення бесід й обговорень з учнями. Тип уроку - урок вивчення нового матеріалу.
Остроух В. І. Картографічні проекції [Текст] / В. І. Остроух // Географія та економіка в рідній шк. - 2018. - № 10. - С. 14 - 16. - Бібліогр.: 4 назви.
Картографічна проекція є математично визначеним відображенням поверхні земного еліпсоїда на площині. Вона завершує створення математичної основи карт. Особливості картографічної проекції передає картографічна сітка. Оскільки вона відображає особливості проекції, її найчастіше називають картографічною проекцією. Зазначимо, що під картографічною проекцією розуміють також математичні правила, за якими створюється картографічне зображення (або саме проектування), тому подекуди можна натрапити на вираз «картографічна сітка у такій-то проекції». У статті дається класифікація картографічних проекцій. Матеріал рекомендується для використання вчителем на уроках географії.
Петринка Л. В. Урок на тему «Українська діаспора» [Текст]: 8 кл. / Л. В. Петринка // Географія та економіка в рідній шк. - 2018. - № 10. - С. 10-13. - Бібліогр.: 5 назв.
Описується методична розробка уроку засвоєння нових знань на зазначену у назві статті тему. Матеріали уроку мають на меті сформувати поняття «діаспора», причини її виникнення та географію; поснити особливості східної та західної діаспори; виховувати в учнів почуття патріотизму та національної гідності, гордість за самобутність української нації та усвідомлення духовного єднання українців; розвивати пізнавальний інтерес учнів до географії, уміти працювати зі статистичними та картографічними матеріалами, додатковими джерелами інформації, поглиблювати міжпредметні зв'язки географії з історією України та українською літературою. Вид уроку: урок з елементами інтеграції.
Юхимчук Т. І. Позакласний захід на тему «Глобальні проблеми людства. Шляхи їх розв'язання» [Текст]: (заняття гуртка з економіки) / Т. І. Юхимчук // Географія та економіка в рідній шк. - 2018. - № 10. - С. 17 - 23. - Бібліогр.: 3 назви.
Описується заняття гуртка з основ екоміки, яке проводиться у формі позакласного заходу-прес-конференції. Тип заняття - узагальнення та систематизація знань. Його мета: систематизувати знання гуртківців про глобальні проблеми людства, визначити їх вплив на суспільство: на основі випереджувальної роботи сформувати у гуртківців систему знань; спонукати учнів до самостійної діяльності з метою здобуття нових знань, розширення особистого досвіду; виховувати в них комунікативні здібності, уміння логічно мислити, сприяти розвитку екологічного та економічного мислення.
Підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.
Немає коментарів