Учителеві-предметнику
(тижнева оглядова інформація літератури 7-13 січ. 2019 р.)
«З питань методики викладання навчальних предметів у загальноосвітній школі»
Біологія
Баран О. М. Формування дослідницьких компетентностей у процесі екологічного виховання учнів [Текст] / О. М. Баран // Біологія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 34/36. - С. 4 - 10. - Бібліогр.: 9 назв.
У статті розкривається сутність технології навчання як дослідження, яка полягає в забезпеченні освітньої підготовки, вихованні учнів, цілеспрямованому формуванні їхніх особистісних якостей в умовах здійснення систематичних навчальних досліджень. Автор зупиняється на актуальності екологічної освіти в працях В. О. Сухомлинського. Дається характеристика психолого-педагогічних механізмів, дослідницьких прийомів та методів, а також як методичний підхід до вирішення проблеми подається конспект відкритого уроку біології у 9 класі на тему: «Узагальнення матеріалів теми «Закономірності успадкування ознак». Захист проектів «Складання власного родоводу, «Родовід родини видатних людей».
Сергієнко О. Ю. Впровадження інтерактивних технологій на уроках біології в межах компетентнісно-орієнтованого навчання (на прикладі ігрових технологій) [Текст] / О. Ю. Сергієнко // Біологія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 34/36. - С. 11 - 15.
Пошук нових форм і прийомів вивчення біології в наш час - явище не тільки закономірне, але й необхідне. У статті розглядається питання використання ігрової технології навчання, її універсальність. Цю форму вчитель-предметник може наповнити своїм змістом, використовуючи для розумових вправ учнів, самоперевірки, творчого інтелектуального розвитку. У процесі роботи використовують різні групи ігор - предметні, сюжетно-рольові, дидактияні, інтелектуальні та рольові. Автор з'ясовує основні показники гри: цілі, завдання, принципи й функції. Описуються види педагогічних ігор, які учитель використовує у своїй педагогічній діяльності.
Тищенко Г. А. Значення і будова шкіри. Терморегуляція [Текст]: 8 кл. / Г. А. Тищенко // Біологія: наук.-метод. журн. - 2018. - № 34/36. - С. 16 - 20.
Описується методична розробка сучасного уроку біології у 8-му класі. Матеріали уроку мають на меті сформувати знання учнів про будову і функції шкіри, установити взаємозв'язок між будовою шкіри та функціями, розкрити роль шкіри як зовнішнього бар'єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем. Розвивальне та виховне завдання цього уроку - розвивати вміння проводити спостереження за власною шкірою, здійснювати гігієнічне виховання. За типом уроку - це урок засвоєння нових знань. Форми роботи на уроці - бесіда, розповідь, самостійна робота в зошиті й із підручником, індивідуальна й групова робота.
Фізика
Дмітрієва Оксана Сила струму. Вимірювання сили струму [Текст]: урок із використанням елементів тренінгових технологій. 8-й клас / О. Дмитрієва // Фізика. - 2018. - № 12. - С. 15-21.
Мета представленого уроку: ввести поняття «сила струму», ознайомити учнів із приладом для вимірювання сили струму; навчити знімати його показники. пояснити учням принцип розв’язування типових задач. Під час запропонованого уроку учні активно працюють на кожному етапі: мозковий штурм, морський бій, розв’язування задач і виконання експериментальних завдань. На уроці панує атмосфера небайдужості і натхнення. А це чудове підгрунтя для формування в учнів міцних знань і впевненості у своїх силах.
Лисаченко Марина Електричне поле [Текст]: урок-подорож. 9-й клас / М. Лисаченко // Фізика. - 2018. - № 12. - С. 21-29.
Презентовано хід уроку, під час якого учні дізнаються про два види зарядів, їхню взаємодію, про різні електричні явища та закономірності їх перебігу, прояви цих явищ у природі, застосування їх на практиці, про життя та діяльність учених, які досліджували електричні явища. Ці та інші знання учні матимуть можливість узагальнити й систематизувати на пропонованому уроці під час незвичної подорожі сторінками сайту «Електризація». Отже, мета уроку-подорожі: узагальнити знання учнів про електричні явища, електричне поле та його властивості; розглянути застосування електризації в природі та техніці; формувати вміння розв’язувати задачі та пояснювати фізичні явища; розвивати логічне та критичнее мислення учнів, творчі здібності, пізнавальний інтерес до вивчення фізики, експериментальні навички.
Новикова Тетяна Порівняння молярних теплоємностей твердих тіл [Текст]: фізичний практикум для учнів 10-го класу фізико-математичного профілю / М. Новикова // Фізика. - 2018. - № 12. - С. 31-34.
Метою наведенного фізичного практикуму є аналіз даних в таблиці і встановлення закономірності щодо числового значення молярних теплоємностей С р металів; переконатися на досліді, що молярна теплоємність твердих тіл однакова; продовжити формувати в учнів навички роботи з фізичним обладнанням та вміння оцінювати одержані результати, визначати абсолютну та відносну похибки вимірювань. Виконання експериментів сприяє формуванню в учнів мотивованого інтересу до вивчення фізики, дає змогу застосовувати накопичені знання на практиці та під час навчально-дослідницької діяльності. Шкільний фізичний експеримент - це і демонстраційні досліди, і фронтальний експеримент, і експериментальні задачі, а також домашні досліди та спостереження. Особливо важливим є самостійне експериментування.
Хімія
Гаврилюк Людмила. Ужитковий експеримент [Текст]: практичні та лабораторні роботи: 10-й кл. / Л. Гаврилюк // Хімія: газ. для вчителів хімії. - 2018. - № 11 (815). - С. 27 - 40.
Експериментальна робота є одним із найкращих засобів формування інтересу учнів до навчального предмета. Ця публікація подає авторську методичну розробку лабораторних і практичних робіт для 10-го класу з використанням ужиткового експерименту передбачає виконання дослідів із продуктами, з якими маємо справу щодня, що зазвичай викликає в учнів подвійний інтерес.
Утєнкова Ірина. Хочу все знати [Текст]: урок-брейн-ринг / І. Утєнкова // Хімія: газ. для вчителів хімії. - 2018. - № 11 (815). - С. 40 - 43.
Стаття описує досвід учителя проведення уроку-брейн-рингу, який сприятиме інтеграції знань, підвищенню мотивації учнів до вивчення предмета, зростанню активності й пізнавального інтересу. Автор зазначає таку мету: підвищити пізнавальний інтерес до вивчення хімії, біології, географії, розкрити загальний світогляд учнів, навчити їх користкватися хімією як засобом набуття знань з інших навчальних предметів, наголосити на значенні знань у повсякденному житті, сприяти розвитку інтересу до предметів, створювати ситуацію успіху в учнів. Обладнання: мультимедійна презентація.
Кондра Ірина, П'єкна Ярина, Чучвера Ірина. Хімічний склад жувальних гумок [Текст]: пошуково-дослідна робота / І. Кондра, Я. П'єкна, І. Чучвера // Хімія: газ. для вчителів хімії. - 2018. - № 11 (815). - С. 61 - 64. - Бібліогр.: 5 назв.
Стаття подає розробку позакласного заходу, який проводиться у формі пошуково-дослідної роботи. Мета роботи: вивчення складу і властивостей жувальної гумки та її впливу на організм людини. Для досягнення мети поставлені такі завдання: опрацювати різні джерела інформації про історію та склад жувальної гумки; дослідити зразки жувальної гумки різних марок; провести соціологічне опитування серед учнів 5-11-х класів; сформувати рекомендації щодо вживання жувальної гумки; ознайомитися зі складом жувальної гумки; визначити, які шкідливі харчові домішки містяться в жуйці; виявити вплив жувальної гумки на організм людини. Дослідження має таке практичне значення - освоєння підлітками інформації про склад жувальних гумок та їхній вплив на організм людини, сприятиме осмисленому ставленню до використання жувальних гумок.
Іноземні мови
Бойко Н. П. Sport and Heath [Текст] / Н. П. Бойко // Англійська мова та література. - 2018. - № 34/36. - С. 99 - 101.
Пропонується презентація позакласного заходу Його практична та освітня мета: практикувати та засвоїти лексичні одиниці з теми; вчити учнів правильній артикуляції слів; розвивати в них вміння логічно та послідовно викладати власні думки іноземною мовою, як в діалогічному, так і в монологічному мовленні; вдосконалювати рецептивні навички читання та аудіювання; працювати над правильним правописом вивченого вокабуляру; поглибити знання школярів про види спорту та традиції країни, мова якої вивчається; заохочувати до пізнання та вивчення нового. Тип уроку: комбінований, урок-змагання, повторення та узагальнення вивченого матеріалу.
Бойко Н. П. St. Valentine’s Day [Текст] / Н. П. Бойко // Англійська мова та література. - 2018. - № 34/36. - С. 102 - 104.
Пропонується розробка позакласного заходу, присвячена святкуванню Дня святого Валентина. Мета заходу - на основі змагання вдосконалювати навички та розвивати вміння працювати в парах; розширювати знання учнів про традиції англомовних країн та виховувати інтерес до вивчення англійської мови; активізувати вивчений лексичний матеріал; вдосконалювати навички аудіювання; розвивати мовну здогадку; вдосконалювати рецептивні навички читання та репродуктивні навички монологічного мовлення; презентувати власну проектну роботу.
Дуленчук У. Д. Feelings and emotions [Текст]: (11 кл, за підручником О. Д. Карп’юк ) / У. Д. Дуленчук // Англійська мова та література. - 2018. - № 34/36. - С. 67 - 69.
Подається конспект уроку, мета якого - активізувати ЛО з теми «Почуття та емоції»; вдосконалювати навички аудіювання, читання, говоріння та письма; розвивати мовну здогадку; виховувати толерантне ставлення до інших та загальну культуру інших.
Клименко М. В. Здоровий спосіб життя. Healthy lifestyle [Текст]: (10 кл.: інтегров. урок з англ. мови та основ здоров’я) / М. В. Клименко // Англійська мова та література. - 2018. - № 34/36. - С. 70 - 73.
Описується розробка інтегрованого уроку цілі якого: створення навчально-інформаційного посібника «Здоровий спосіб життя»; реалізація творчого потенціалу учнів як суб’єкта; розвиток самостійної навчальної діяльності; актуалізація особисто значущих мотивів навчальної діяльності; інтеграція між предметних знань.
Підготували бібліографи Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.
Немає коментарів