Із матеріалів газети для вчителів «Українська мова та література», № 4 (908)(С. 79-87) / 2019.
Огляд публікації «Позакласна робота з української мови як обов’язкова складова навчально-виховного процесу» (автор публікації – Мирослава Криськів)
У статті кандидата педагогічних наук, асистента кафедри української мови та методики її навчання Тернопільського національного педагогічного університету - Мирослави Криськів - йдеться про обов’язкову складову навчально-виховного процесу - позакласну роботу з української мови. Вказаний різновид роботи сприяє розширенню, поглибленню і вдосконаленню знань школярів, що вони їх здобули під час класно-урочних занять. Належна організація позакласного навчального життя є і в інтересах педагога, адже від якості, систематичності, змістовності і багатогранності позакласних заходів залежить успішність у навчанні підопічних вчителя.
У науковій розвідці розкриваються визначення, завдання, способи досягнення мети, принципи, зміст і форми позакласної роботи. Як зазначається у публікації, під явищем «ПОЗАКЛАСНА РОБОТА З МОВИ» розуміють «спеціальні заходи, які проводяться в позаурочний час і мають зміст, не завжди передбачений навчальною програмою, специфічні форми, методи та прийоми проведення й організовуються на принципі добровільної участі в них учнів». Розрізняють дві основні форми позакласної роботи - систематичну (постійно ведеться упродовж року) та епізодичну (заходи проводяться один-два рази на рік).
На основі кількісного складу школярів розрізняють три форми позакласної роботи - індивідувальну, групову й масову. Окремо і детально розглядаються такі важливі та ефективні форми позакласного навчання з української мови як конкурси, мовні свята й мовні гуртки. Мовні свята становлять окрему групу позакласних заходів, до яких належать мовні вечори, ранки, дні, тижні, декади, фестивалі. Тиждень або декада мови - свято, що триває здебільшого упродовж 7-10 днів. Серед мовних конкурсів практикуються також популярні у шкільному середовищі такі форми заходів як КВК - Клуб веселих та кмітливих; автор статті вказує на те, що під час мовних вечорів з КВК байдужих учнів не буває. Окрім загальномовних, проводяться також тематичні вечори, що присвячені, наприклад, окремим лінгвістичним працям або видатним мовознавцям.
Часто у позакласній роботі з української мови використовується така форма роботи як мовні конкурси, що можуть бути тематичними і загальномовними, усними і письмовими. Достатньо поширеним явищем у цьому контексті є олімпіада, яка, за думкою дослідників, посідає особливе місце серед мовних конкурсів, характеризуючись масовістю та ступінчатістю, а саме - трьома етапами-турами: переважно практикуються шкільний, районний (міський) та обласний тури мовної олімпіади. Однією з найефективніших та найактуальніших форм позакласної роботи з мови вважається мовний гурток, адже методична робота ведеться постійно (систематично), за продуманим навчальним сценарієм (планом), під безпосереднім керівництвом вчителя й при сталому складі учасників (школярів). У статті змістовно розповідається про такі форми роботи як лінгвістичний гурток, гурток граматики та гурток фонетики й орфографії.
Немає коментарів