Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Олени Власенко «Громадянська освіта і патріотичне вихованнях» (Власенко Олена Громадянська освіта і патріотичне виховпння [Текст] / О. Власенко // ЗАВУЧ. - 2019. - № 5(648). - С. 20 - 27. - Бібліогр.: 7 назв).
У жовтні 2017 року наказом МОН затверджено навчальну програму інтегрованого курсу для 10-х класів «Громадянська освіта», що базується на глобальних цілях ООН, Практичній пропозиції щодо розвитку компетентностей для демократичного громадянства в Концепції НУШ.. У січні 2018 р. міністерство оприлюднило для обговорення проект Концепції розвитку громадянської освіти, проте багато фахівців висловили своє невдоволення, зокрема відсутністю визначення терміна «громадянська освіта» і плутаниною між громадянською освітою та патріотичним вихованням. У статті автор робить спробу розібратися, що ж таке громадянська освіта.
Емі Гутман, відомий теоретик громадянської освіти, дає таке визначення «громадянська освіта»: «культивування чеснот, знань і навичок, необхідних для участі в політичному житті».
Цілі громадянської освіти:
1. Формування вільної особистості, яка визнає загальнолюдські та національні цінності й керується морально-етичними критеріями та почуттям відповідальності у власній поведінці.
2. Виховання поваги до людської гідності й дотримання прав людини, демократичних цінностей, верховенства права, справедливості, неупередженості, рівності.
3. Формування громадянської компетентності учнівської молоді, що забезпечує її активну громадянську позицію, здатність відповідально реалізувати свої права та обов’язки в конкретній ситуації, налагоджувати соціальне партнерство в розв’язанні суспільних проблем.
4. Виховання громадянської свідомості особистості, орієнтованої на демократичні пріоритети й злагоду в суспільстві, почуття приналежності до свого народу, спільних історичниї, політичних і культурних цінностей держави.
5. Виховання толерантності, інклюзії та поваги до культурного різноманіття, різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння розумітимя з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей.
6. Розвиток політичної, правової. економічної, соціальної, культурної, недійної грамотності школярів, гнучкості й адаптивності, комунікабельності, готовності до співпраці, здатності розв’язувати конфлікти й запобігати дискримінації.
Громадянські компетентності
За О. Пометун, громадянська компетентність - це здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізувати громадянські права й обов’язки задля розвитку демократичного суспільства. Таке визначення відповідає компетентністному підходу в освіті.
Мета і завдання громадянської освіти віддзеркалені в усіх навчальних предметах, але особливу увагу приділено соціально-гуманітарному циклу, адже саме ці предмети формують уявлення про суспільство і допомагають набути громадянських компетентностей.
Підготувала Оксана Северин
Немає коментарів