Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Середа, 29 січня 2020 

min
max

Учителеві-предметнику

(тижнева оглядова інформація навчальної літератури 20 - 26 січня 2020 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів у загальноосвітній школі»

Українська мова та література

Бойчук, Тетяна. Ненаголошені [е], [и] в коренях слів, що перевіряються наголосом [Текст]: / Т. Бойчук // Українська мова і література в школах України. - 2019. - № 12. - С. 34-36.

У журналі опубліковано розробку уроку української мови. Упродовж навчального заходу застосовуються такі методи і прийоми як: фонетична загадка, метод бесіди, робота над формулюванням висновків та узагальнень, метод вправ, мікрофон, інтелектуальна розминка, робота з підручником, творчий диктант, розповідь учителя, робота з орфографічним словником, завдання «Хто швидше?» тощо.  

Голик, Олена. Поєднання язичницьких мотивів із християнськими ("Різдво", "Коляда"). Особливості фольклоризму у літературі минулих часів та творчості Богдана-Ігора Антонича [Текст] / О. Голик // Українська мова і  література в школах України. - 2019. - № 12. - С. 37-41. - Бібліогр.: 10 назв.

Урок покликаний ознайомити з віршами Б.-І. Антонича про народно-релігійні свята й обряди українців; розвивати навички виразного читання та аналізу; виховувати повагу до звичаїв і традицій українського народу. Міжпредметні зв’язки уроку: географія, інформатика, історія, релігієзнавство, українська мова.

Грицай, Яна. Правила вживання знака м’якшення [Текст] : українська мова: 5 клас / Я. Грицай // Українська мова і література в школах України. - 2019. - № 12. - С. 42-44. - Бібліогр.: 5 назв.

Вміщено конспект уроку української мови для 5-го класу. Мета уроку (урок засвоєння нових знань): навчити правильно записувати слова зі знаком м’якшення, обґрунтовувати написання слів відповідно до орфографічних правил, закріпити знання про правила вживання знака м’якшення; розвивати логічне мислення, мовлення; усвідомлювати красу української природи. 

Ходакова, Олена. Способи самоствердження людини, пошуки нею свого місця в суспільстві. За романом В. Підмогильного «Місто» [Текст]: / О. Ходакова // Українська мова і література в школах України. - 2019. - № 12. - С. 30-32.

Опубліковано розробку уроку української літератури за романом В. Підмогильного «Місто». Цільові засади навчального заходу: сприяти усвідомленню глибини проблем і характерів твору письменника; розвивати навички характеристики персонажів, формувати вміння школярів аналізувати, узагальнювати; виховувати повагу до загальнолюдських цінностей. 

                                               Інформатика

Павленко Т. Г. Складові комп’ютера та їх призначення [Текст] : 5 клас / Т. Г. Павленко // Інформатика в шк. - 2019. - № 12. - С. 6-8.

Дидактична мета наведеного автором уроку полягає у засвоєнні поняття «базова конфігурація ПК», вивчення будови комп’ютера; знайомство з призначенням основних складових частин ПК; розгляд основних понять з архітектури ПК, що необхідні для роботі на комп’ютері. Під час вивчення нового матеріалу наводиться розповідь учителя з елементами демонстрації презентації. Під час уроку детально вивчається апаратна складова комп’ютера, пристрої введення/ виведення інформації, периферійні пристрої.

Риба О. М. Інтернет-технології на уроках інформатики [Текст] : 10 клас / О. М. Риба // Інформатика в шк. - 2019. - № 12. - С. 9-12.

 На сучасному етапі перед школою постає найважливіша задача - формування інформаційної компетентності, тобто вчитель зобов’язаний навчити учнів працювати з інформацією - здобувати, аналізувати, творчо використовувати в практичній діяльності. Запропонована автором розробка уроку підготовлена з використанням технологій на основі Google-форм, Google-сайтів, мультимедійного інтерактиву Learnings Apps, віртуальної інтерактивної дошки  Padlet.

Чернова О. І. Бази даних [Текст]: 10 клас / О. І. Чернова // Інформатика в шк. - 2019. - № 12. - С. 12-19.

У презентованій статті розглянуто хід уроку «Поняття бази даних, моделі даних. Поняття й призначення систем керування базами даних». Під час уроку розглядається схема основних класифікацій СУБД та виконується практична робота «Розробка моделі «Сутність-зв'язок» заданої предметної області. Створення бази даних у середовищі СКБД».

Хімія

Вороненко Тетяна. Використання пропедевтичних знань із природознавства в навчанні хімії [Текст]  / Т. Вороненко // Біологія і хімія в рідній шк. - 2019. - № 6. - С. 11 - 17. - Бібліогр.: 3 назви.

Компетентнісний підхід у навчанні хімії передбачає використання вже набутих знань з курсу природознавства. Використовуючи матеріал інших природничих предметів, учитель хімії економить час для формування нових хімічних понять, розвитку і закріплення вже здобутих учнями знань. При цьому в учнів складається уявлення про єдину галузь природознавство, в якій взаємопов’язані біологія, хімія, фізика і географія. У статті розглядаються варіанти  з використання програмового матеріалу природознавства (1- 5 класи) і ботаніки (6 клас).

Грабовий Андрій. Навчальний хімічний експеримент як чинник формування в учнів ключової компетентності уміння вчитися впродовж життя [Текст] / А. Грабовий // Біологія і хімія в рідній шк. - 2019. - № 6. - С. 5 - 10. - Бібліогр.: 11 назв.

Мета дослідження - розкрити теоретично-методичні засади використання хімічного експерименту з метою формування ключової компетентності учнів уміння вчитися впродовж життя під час вивчення хімії у ЗНЗ. У статті висвітлено  теоретико-методичні засади організації самостійної роботи з хімії: самостійна робота учнів з хімії, її організація; самостійна робота з виконання  учнями хімічних дослідів; лабораторні досліди та практичні роботи; дослідницькі експериментальні самостійні роботи.

Марченко О. М. Формування ключових компетентностей засобами функціонально-системного підходу [Текст] / О. М. Марченко // Хімія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 23/24. - С. 39 - 54.

У цій публікації подається комплекс завдань на основі (ФСП), використовуючи які учителі зможуть проектувати й проводити інтегровані заняття з різних предметів у вигляді уроків-кейсів. Кейс-уроки - це навчальний матеріал, структурований в особливому форматі. Характерною рисою комплексу завдань, поданого в цьому посібнику, є їхня універсальність і технологічність. Універсальність забезпечується тим , що вес комплекс побудований на основі (ФСП), який є базою ТРВЗ, а технологічність - наявністю «ключів» - інструментів чітких правил виконання кожного завдання у формі «нежорсткого алгоритму». Розглядається питання «Етапи формування ключових компетентносстей засобами (ФСП) при викладанні хімії».

Парфьонова Н. А. Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти. Поняття про індикатори [Текст]: урок хімії з використанням елементів STEM-навчання: 7 кл. / Н. А. Парфьонова // Хімія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 23/24. - С. 17 - 29.

Пропонується розробка уроку-дослідження з використанням елементів STEM-навчання. Його навчальна мета: повторити поняття «оксиди», їх номенклатуру; ознайомити учнів із особливостями взаємодії оксидів з водою залежно від класифікації; з поняттями «індикатор», «кислота», «середовище»; формувати вміння визначити кислоти та луги за хімічними формулами; навички складання рівнянь хімічних реакцій, навички пошукової діяльності на уроці. На уроці здійснюється реалізація таких наскрізних ліній: громадянська відповідальність, екологічна безпека та сталий розвиток, здоров’я і безпека.

Біологія

Василишина Л. М. Формування дослідницької компетентності учнів [Текст] / Л. М. Василишина // Біологія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 34/36. - С. 4 - 8.

У статті описується досвід формування дослідницьких компетентностей учнів шляхом залучення їх до дослідницької роботи у шкільному науковому товаристві. Виокремлюється поетапність роботи з формування дослідницьких умінь учнів. Розкривається поетапність створення умов та мотивації учнів до написання науково-дослідницьких робіт: 1) формування в учнів навичок самостійної навчальної роботи; 2) використання технології проблемного навчання; 3) застосування методики проектів; 4) пошук творчо обдарованих дітей. Пропонуються основні етапи науково-дослідної роботи. У «Додатку» подається опис науково-дослідницької роботи на тему «Вплив кімнатних рослин на екологічний стан приміщень школи».

Жмака С. В. Довідник «У світі надзвичайних рослин» [Текст] / С. В. Жмака // Біологія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 34/36. - С. 21 - 45. - Бібліогр.: 12 назв.

У різних куточках нашої країни ростуть справді дивовижні та особливі рослини, і кожного разу, дивлячись на це природне диво, дивуєшся їхній красі. Матеріали статті ознайомлюють читача із найбільш незвичайними рослинами нашої планети.

Тарасова М. П. Біологічно-математичний квест «Перелітні птахи» [Текст] / М. П. Тарасова // Біологія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 34/36. - С. 14 - 16.

Стаття присвячена позакласній роботі з біології. Подається розробка позакласного заходу, мета якого - ознайомити учнів з деякими видами  перелітних птахів, зацікавити до подальшого отримання інформації про цих птахів, розвивати творчість, креативність, логічне мислення; виховувати науковий світогляд, вміння працювати в групах, любов до рідного краю. Для проведення заходу пропонується таке обладнання:  маршрутні листи, картки із завданнями, фотографії птахів, мультимедійна презентація.

Тулінова А. М. Вплив стресових факторів на організм людини. Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини [Текст] / А. М. Тулінова // Біологія: наук.-метод. журн. - 2019. - № 34/36. - С. 9 - 11.

Подається методична розробка сучасного уроку біології. Матеріали уроку мають такі освітні, розвивальні та виховні цілі: сформувати знання учнів про вплив навколишнього середовища на організм людини, а також  ознайомити учнів зі стресовими факторами, які шкодять здоров’ю; оцінювати вплив  навколишнього середовища та стресових чинників на організм людини, робити висновки про необхідність уникати стресових ситуацій;  виховувати власне ставлення до необхідності дотримуватися здорового способу життя та бережне ставлення до навколишнього середовища. За типом уроку - це урок засвоєння нових знань.

Ярошенко Ольга. Як на заняттях з хімії формувати в учнів ключову компетентність - спілкування рідною мовою [Текст] / О. Ярошенко // Біологія і хімія в рідній шк. - 2019. - № 6. - С. 2 - 5. - Бібліогр.: 9 назв.

Перед учителем хімії постає завдання -  як відійти від монологічного навчання учнів хімії, адже необхідно формувати ключову компетентність «Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами» на відповідному змісті навчальних тем, зазначених у програмі, сформувати в учнів предметну компетентність з хімії. Цьому сприяє систематичне використання на уроці групової навчальної діяльності учнів. У статті розглядається групова навчальна діяльність на уроках хімії та розкриваються її переваги над фронтальною та індивідуальною роботою. Зазначається, що продумане оптимальне поєднання всіх форм організації навчальної діяльності учнів забезпечує досягнення найкращих освітніх результатів.

Матеріали підготовлено відділом науково-бібліографічної та інформаційної роботи

 

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4393 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4347 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook