Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Лариси Присяжнюк «Збережемо планету для майбутніх поколінья» ( Присяжнюк Лариса. Збережемо планету для майбутніх поколінь [Текст]: формування в дошкільників основ екологічної свідомості в контексті стратегії сталого розвитку // Дошкільне виховання. - 2020. - № 2. - С. 3 - 7.
Концепція сталого розвитку нині визнана в усьому світі найперспективнішою ідеологією ХХІ століття, покликаною гармонізувати співбуття і взаємодію людини, природи і суспільства. Основні засади та способи реалізації цієї стратегії в дошкільній освіті розкриває авторка статті.
Освіта для сталого розвитку вже з раннього віку формує відчуття причетності до проблем навколишнього середовища, що сприймається як частина життя.
Дошкільник надзвичайно чутливий, емоційно сприймає побачене та почуте, активно співчуває, переживає. Особливо його захоплює можливість долучатися до розв»язання проблем довкілля. І за умови системного педагогічного впливу в дітей формується почуття відповідальності, ототожнення себе з усією людською спільнотою.
Педагогіка емпауерменту
Важливо, щоб у процесі пізнання довкілля, системи наявних у ньому взаємозв»язків, проблем спричинених негативним впливом господарської діяльності людини, дитина активно вибудовувала власну позицію, щоб способи екологічної діяльності не засвоювалися нею ззовні (шляхом спостереження за діями вихователя), а вироблялися на внутрішньому рівні - через власну діяльність на основі стійкої мотивації.
Реалізація цього завдання якнайкраще сприяє один із напрямів гуманістичної педагогіки - педагогіка емпауерменту. У широкому розумінні поняття «емпауермент» (від англ empower -«впроваджувати, давати можливість») дослідники тлумачать як загальну стратегію і філософію, що надихає людину, пробуджує її внутрішні ресурси і спрямовує до активних дій.
Вибір стратегії емпауерменту передбачає, що кожна дитина за бажанням здатна навчитися розв»язувати певні проблеми на основі власних прагнень, наявних знань, досвіду діяльності тощо. В основі педагогічної моделі емпауерменту лежить ідея про те, що людська діяльність завжди починається з виникнення мотиву у вигляді інтересу, стурбованості, усвідомлення потреби тощо.
Процес формування в дошкільників основ екологічного сприйняття та ціннісного ставлення до довкілля, побудований на засадах педагогіки емпауерменту, покликаний допомогти їм не тільки уявляти своє бажане майбутнє (скажімо, існування в гармонії з природою і людьми), а й активно його наближувати. Бажання дбати про довкілля виникає на основі усвідомлення власних дій та оцінювання їх результатів.
Автор доходить висновку, допомогти дітям усвідомити значення сталого розвитку та навчитися діяти відповідним чином, моделювати власну поведінку, що відповідає цій стратегії, є пріоритетним завданням освіти дошкільників. Таке навчання має бути не штучним, нав»язаним ззовні, воно має пронизувати повсякденне життя і гру, бути невіддільним від них, стати частиною реальності, у яких живе дитина. Змінити неможливо лише через освіту, але саме освіта закладає фундамент миру і гармонійного співіснування зі світом з раннього дитинства
Немає коментарів