Період публікації:

від

до

Категорія:

Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотек

Опубліковано: П`ятниця, 24 лютого 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (13-19 лютого 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Мельничайко, Володимир. Поетапне опрацювання морфемної будови слова [Текст] / В. Мельничайко, М. Крисків // Українська мова та література. – 2016. -  № 23-24 (855-856). – С. 20-22. – Бібліогр.: 6 назв.

Автори статті розглядають один із структурних рівнів мовної системи – морфеміку і її вивчення в середній загальноосвітній школі. Охарактеризовано усі ключові частини слова – корінь, префікс, суфікс, і, деякою мірою, постфікс та інтерфікс, актуалізовано об’єктивні труднощі у визначенні морфемного складу слова, підкреслено, якими можуть бути зумовлені ними помилки. Презентовано раціональні способи морфемного аналізу слова та його місце у навчальному процесі. Акцентовано на тому, що для успішного засвоєння змісту цього розділу має враховуватися взаємозв’язок звукової форми слова та його семантики. 

Приходько, Оксана. Повість Івана Франка «Перехресні стежки» як об’єкт літературознавчого та інтертекстуального аналізу на уроці літератури у профільній школі [Текст] / О. Приходько // Українська мова і література в школі. – 2016. -  № 5. – С. 30-34. – Бібліогр.: 9 назв.

 У науковій публікації досліджуються нові підходи до вивчення в 10-му класі повісті І. Франка «Перехресні стежки». В руслі сучасних прогресивних літературознавчих практик пропонується застосування психоаналізу та феміністичної критики як основних методів літературознавчого аналізу художнього твору на уроці, а також компаративного та інтермедіального аналізів, що здатні допомогти розвивати читацьку та дослідницьку компетентності школярів, враховуючі актуальні тенденції нових програм.   

Хом’як, Іван. Підручник і методика його використання [Текст] / І. Хом’як // Українська мова і література в школі. – 2016. -  № 5. – С. 20-24. – Бібліогр.: 14 назв.

У статті вивчено і розкрито роль підручника в навчально-педагогічному процесі, акцентовано на вимогах до такого видання на різних етапах розвитку освіти. Актуалізовано засади, пов’язані з навчально-виховними функціями підручника, та принципами, що мають бути враховані в його структурі та змісті. Дано визначення сучасного підручника української мови, досліджено метод роботи з такого роду виданням.  

Цуканова, Наталія. Борис Грінченко «Каторжна». Проблема насильства над дітьми [Текст] : [10-й клас] / Н. Цуканова // Українська мова та література. – 2016. -  № 23-24 (855-856). – С. 9-13.

У дидактичних матеріалах пропонується розробка уроку української літератури (типологічно – уроку засвоєння нових знань) у 10-му класі. Цільові засади навчального заходу: осмислити масштабність творчості Б. Грінченка, багатогранність його таланту; розвивати вміння аналізувати прозовий твір, усне мовлення школярів; виховувати нетерпимість до насильства у будь-яких його проявах, виховувати співчуття до ближнього, прагнення добра, милосердя та любові.  

Історія

Камбалова Яніна. Методичні аспекти формування знань про історичну особистість в учнів загальноосвітньої школи [Текст]: (на прикладі теми «Кирило-Мефодіївське товариства») / Я. Камбалова // Історія в школі: наук.-метод. журн. – 2016. - № 11 – 12. – С. 5 – 8. – Бібліогр.: 12 назв.

Сьогодні перед вчителем історії з особливою гостротою стоїть завдання гуманізації історії, в першу чергу її «олюднення», розкриття ідеї самоцінності людини в історичному процесі. Вивчення історичних постатей  не тільки сприяє цілісному пізнанню історії, а й впливає на формування особистості учня У статті описуються методичні умови та методичні прийоми ознайомлення учнів з видатними історичними особами, визначення їх ролі в історичних процесах, оцінки впливу на долю держави, а саме: «словесний портрет», сюжетна розповідь, характеристика історичної постаті, групова характеристика кількох осіб, прийом контрасту – протиставлення кількох історичних особистості; робота з історичним портретом; розгорнута оцінка видатної історичної постаті й обґрунтування цієї оцінки. Пропонуються різні варіанти організації роботи з вивчення історичної особистості: алгоритмічний, біографічно-оцінний, порівняльний, художньо-публіцистичний, схематичний, ігровий, накопичувальний, дослідницький. А також подається «План складання історичного портрета» та «План складання політичного портрета».

Коляда Ігор, Гудима Віталій. Методика формування уявлення учнів про політичне життя при вивченні теми уроку: «Політичне становище Гетьманщини після Полтавської битви – до середини ХУІІІ ст.» [Текст]: (історія України: 8-й кл.) / І. Коляда, В. Гудима // Історія в школі: наук.-метод. журн. – 2016. - № 11 – 12. – С. 9 - 19

Матеріали пропонованого уроку розкривають такі питання: дають характеристику відносини Гетьманщини та російського царату: розкривають політику наступу на автономію Гетьманщини та діяльність Першої Малоросійської колегії та Правління гетьманського уряду; дають уявлення про історичних діячів: гетьманів І. Скоропадського, П. Полуботка, Д, Апостола; висвітлюють політику реформ у Гетьманщині гетьманів П. Полуботка, Д. Апостола; розкривають зміст історичних понять і термінів: «реквізиція», «міністр-резидент». Тип уроку – комбінований.

Коляда Ігор, Спірідонов Роман. Методика організації та проведення історичного турніру при вивченні теми: «Перші князі» [Текст]: (вступ до історії України: 5-й кл.) / І. Коляда, Р. Спірідонов // Історія в школі: наук.-метод. журн. – 2016. - №  11 – 12. – С. 20 – 23.

Описана методика організації та проведення історичного турніру має таку мету: закріпити знання учнів про історичні постаті перших князів в історії Київської Русі ІХ – Х ст. та їхню діяльність; продовжити формування навичок роботи з лінією часу, розрізняти історичні факти, події, складати історичні портрети, вести термінологічний словник, працювати з контурною картою; виховувати пізнавальний інтерес до історії України, формувати почуття патріотизму.

Нужа Ю. П. Відродження громадівського руху в 70 - 90-хроках ХІХ ст. [Текст]: історія України: 9-й кл. / Ю. П. Нужа // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. – 2017. - № 1 – 2. – С. 33 – 37.

Публікація пропонує методичну розробку уроку з історії України у 9 класі. Його матеріали присвячені процесу відродження українського громадівського руху на початку 70-х років 19 ст.: відзначаються особливості громадівського руху в даний період, оцінюються наслідки запровадження Емського указу, синхронізуються прояви суспільно-політичного та національно-визвольного рухів у різних регіонах України, дають характеристику та оцінку діяльності провідних представників національно-визвольного руху.

Географія

Грома В. Д. Приклади завдань для опрацювання школярами екологічної інформації [Текст] / В. Д. Грома // Географія та економіка в рідній шк.: наук.-метод. журн. – 2016. - № 12. – С. 22 – 23.

Важливим напрямом сучасної шкільної екологічної освіти є з’ясування та усвідомлення учнями екологічних проблем і труднощів, пошуки шляхів для їх розв’язання , виховання активного у майбутньому громадянина із чіткою та принциповою екологічною позицією. У цій статті розглядаються окремі документи (закони, доповіді, огляди, екологічні паспорти регіонів тощо) і розроблені приклади практичних завдань для їх опрацювання учнями. Запропоновані методичні прийоми можна використати під час вивчення курсу шкільної географії у 8 класі за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти

Макарчук О. П. Розробки уроків з курсу «Географія материків і океанів. Євразія» [Текст]: 7 кл. / О. В. Макарчук // Географія та економіка в рідній шк.: наук.-метод. журн. – 2016. - № 12. – С. 4 – 18. – Бібліогр.: 30 назв.

У цій публікації учитель географії та економіки з Вінниччини Ольга Макарчик пропонує свій творчий доробок відповідно до оновлених програм з курсу географії для 7 класу. Тема «Євразія» цікава для кожного учня не лише тим, що вивчається найбільший материк, а й тим, що з материком пов’язана як історія родини, так і країни. На вивчення теми відводиться 16 уроків. Щоб підтримувати впродовж двох місяців стійкий пізнавальний інтерес, учитель пропонує використовувати та комбінувати традиційні та інноваційні навчальні методи й прийоми. Багато уваги приділено ігровим моментам. В методичній організації та проведенні уроків вчитель уміло поєднує уроки засвоєння нових знань з комбінованими, уроки-подорожі – з уроками узагальнення та систематизації знань, застосовуючи різноманітні прийоми, використовуючи значну кількість засобів унаочнення. Домашні завдання подано згідно з підручником «Загальна географія» для 7 класу В. М. Бойко та С. В. Міхелі.

Стражевська І. М. Урок на тему «Економічний зміст виробництва. Виробничі ресурси. Фактори виробництва. Основні елементи виробництва. Продукт» [Текст]: 10 кл. / І. М. Старжевська // Географія та економіка в рідній шк.: наук.-метод. журн. – 2016. - № 12. – С. 19 – 21. – Бібліогр.: 8 назв.

Програма курсу «Економіка» для 10 класу (профільний рівень) в темі 1.2 «Зміст основних економічних процесів та явищ» так само, як і програма для 11 класу (рівень стандарту, академічний рівень) в темі 1 «Взаємозв’язки економічних процесів та явищ», передбачає ознайомлення учнів із сутністю процесу виробництва, поняттям виробничих ресурсів, факторів виробництва, елементів виробництва. Ознайомлення це автор пропонує здійснювати в ході одного уроку, методичну розробку та проведення якого описано в цій статті.

Фізика

Глазурін О. І. Квантова оптика в курсі середньої школи [Текст]  / О. І. Глазурін // Фізика в шк. України. – 2017. - № 1-2. – Метод банк № 77. – С. 32-1-32-8.

Пропонована праця є результатом багаторічної роботи автора в школі. Її можна використати для організації навчальної діяльності з розділу «Квантова оптика» на рівні стандарту, а також на академічному й профільному рівнях. Темами дослідження стали «Зародження квантової теорії» та «Фотоефект». «Кожна тема супроводжується демонстраційним експериментом, який розрахований на устаткування, наявне в школах. Складні питання розглянуто окремо. Окремі моменти просто позначені й потребують роботи вчителя з додатковою літературою, автор пропонує в кінці посібника. У посібнику багато рисунків, які доцільно відображати під час уроку на дошці для покращення пояснень вчителя. Поурочний розподіл матеріалу і його місце в кожному уроці може визначити сам учитель.

Іванова О. В. Сила пружності. Закон Гука [Текст] : 7 клас / О. В. Іванова // Фізика в шк. України. – 2017. - № 1-2.- С. 25-28.

Подається хід уроку, методичною ціллю якого є увести поняття сили пружності, формування поняття деформації та її видів, розглянути закон Гука, формувати вміння пояснювати явища, що відбуваються в побуті, техніці та природі, розвивати логічне та абстрактне мислення, сприяти вихованню наукового світогляду. Етапами уроку стали  актуалізація опорних знань, вивчення нового матеріалу закріплення нового матеріалу та підбиття підсумків уроку. Подача вивчення нового матеріалу супроводжується презентацією видів деформації та щоб учні відчули на собі різні види деформації пропонується фізкультхвилинка. 

Тронько О. М. Моделі та аналогії у вивченні фізики [Текст] / О. М. Тронько // Фізика в шк. України. – 2017. - № 1-2.- С. 17-18.

Пропонується методична розробка теми «Теплові машини», під час якої учні вивчають один із законів природи – закон збереження та перетворення енергії. Механічна енергія може перетворюватися на теплову. Наочно демонструється принцип дії теплових машин за допомогою моделей теплових машин. Для цього пропонується світильник «Райдуга» та дослід із рідинним манометром. Модельні досліди розкривають фізичні явища, виділяють причинні зв’язки, дозволяють спостерігати кінематику процесів і демонструвати їхню дію необхідну кількість разів.

Підготували бібліографи В. Ковпак, О. П. Северин, О. М. Туркало.

 

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4475 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4423 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook