Період публікації:

від

до

Категорія:

Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотек

Опубліковано: Четвер, 01 Червня 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (29 трав.- 4 черв. 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Зарубіжна  література

Грінченко Л. А. Суперечливість та неоднозначність образу Дон Кіхота [Текст] : 8-й клас / Л. А. Грінченко // Зарубіжна література в школі. – 2017. – № 9-10. – С. 26-27.

У публікації розкрито особливості проведення уроку зарубіжної літератури у 8-му класі за всесвітньо відомим твором М. де Сервантеса. Мета уроку: учити школярів логічно висловлювати думки, уважно ставитися до тексту літературного твору; розвивати навички зв’язного мовлення, вміння визначати риси характеру літературного героя; виховувати повагу до думок і поглядів інших людей. Типологічно цей навчальний захід кваліфікується як урок-дискусія.

Гудим Г. І. Навчатися - легко! Опорні схеми, таблиці, пам’ятки на уроках зарубіжної літератури [Текст] : 6-й клас / Г. І. Гудим // Зарубіжна література в школі. – 2017. – № 9-10. – С. 40-48.

Опубліковані на сторінках журналу методичні матеріали, за умови їхнього застосування у навчальному процесі, здатні суттєво покращити якість засвоєння знань при вивченні як зарубіжної, так і української літератури. В умовному першому підрозділі публікації вміщено низку схем і таблиць, що присвячені теоретичним питанням. Схеми мають назви: «Література як вид мистецтва», «Поняття про міф», «Байка як літературний жанр», «Пригодницький роман та його ознаки», «Пейзаж у художній літературі», «Оповідання як жанр літератури та його ознаки», «Притча та її ознаки», «Ліричний твір»,  «Класифікація наукової фантастики», «Повість як жанр літератури та її ознаки». Окремо подано вказівки до створення та реалізації проекту із зарубіжної літератури під назвою «Чи можна змінити майбутнє вже сьогодні?»: матеріали містять відомості щодо цільових засад, плану, змісту, термінів і оформлення роботи над таким проектом. В іншому умовному сегменті публікації актуалізуються різні питання методології навчання, зокрема вміщено свого роду алгоритми дидактичних дій (пам’ятки) на різні теми, що можуть бути помічні як для педагога, та і для його підопічних. 

Сорока І. І. Кроссенс як засіб розвитку логічного і неординарного творчого мислення учнів на уроках зарубіжної літератури [Текст] / І. І. Сорока // Зарубіжна література в школі. – 2017. – № 9-10. – С. 14-25. - Бібліогр.: 3 назви.

Запорукою ефективного навчання є зокрема наявність інтересу учнів до знань, цікавості до предмету, який вивчається, що не в останню чергу забезпечується реалізацією ігрових технологій на уроці. Ігрові елементи, що поєднують нарощення творчого потенціалу школярів та вміння логічно мислити, досить широко застосовуються у педагогічній практиці, зокрема це кросворди, загадки, нестандартні завдання, анаграми, кроссенси. У публікації подано алгоритм створення кроссенса, що охоплює 8 (вісім) сегментів, охарактеризовано принципи, яким відповідає кроссенс та особливості його застосування.  Ідеї та рекомендації щодо впровадження згаданого ігрового творчого елементу спроектовано на матеріали уроків зарубіжної літератури, що присвячені життю і творчості таких письменників, як М. Гоголь, Джек Лондон, О. де Бальзак, Дж. Ґ. Байрон, Рей Бредбері, Ч. Діккенс, О. Грін, К. Нестлінґер тощо.  

 Фролова Т. І. Картина Всесвіту у віршах А. Рембо [Текст] : 10-й клас / Т. І. Фролова // Зарубіжна література в школі. – 2017. – № 9-10. – С. 28-33.

Конспект уроку, оприлюднений на сторінках журналу, розкриває особливості вивчення у школі (10 кл.) творчості видатного французького поета. Тема уроку: Художній світ А. Рембо. Асоціативно-чуттєва картина Всесвіту у віршах «Відчуття», «Голосівки». Типологічно цей навчальний захід - урок засвоєння нових знань. Примітно, що в рамках розробки подано кілька перекладацьких версій означених поезій, що здатне значно урізноманітнити процес навчання, зацікавивши школярів і красою віршів, і змістом, і мовою, і панорамою можливого сприйняття творчості поета різними мовно-літературними засобами, що застосовує той чи інший перекладач поезії. Зокрема поезію «Відчуття» подано у перекладах Григорія Кочура, Миколи Терещенка та Івана Петровця, а вірш «Голосівки» («Голосні») - у версіях Всеволода Ткаченка, Григорія Латника та Григорія Кочура.  

Іноземні мови

Богомолова Н. В. Визначні місця Лондона [Текст] 7 кл. / Н. В. Богомолова // Англ.. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 13 - 14. - С. 53 - 54.

Стаття присвячена розкриттю краєзнавчої теми на уроках англійської мови. Описана розробка уроку має на меті ознайомити з новою лексикою теми; продовжувати формувати навички аудіювання; розвивати комунікативні вміння учнів; удосконалювати техніку читання; повторити граматичний матеріал (Present Perfect tense); розширювати уявлення учнів про визначні місця Лондона; виховувати інтерес до культури Англії.

Кошель І. М. Література Великої Британії [Текст] / І. М. Кошель // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 13 - 14. - С. 61 - 69.

Навчальна мета пропонованої розробки заняття - поглибити знання учнів (студентів) про життєвий і творчий шлях англійського письменника-драматурга Вільяма Шекспіра, показуючи особистісну велич його творчості в англійській літературі та актуальність влучних висловів Шекспіра  і нашому сьогоденні; повторити граматичні теми «Часові форми дієслів» та «Основні словотворні елементи», які служать засобами збагачення лексичного мінімуму. Тип заняття - заняття розвитку навичок аудіювання, монологічного та діалогічного мовлення, читання з використанням проектних і інформаційних технологій навчання. Форма заняття - засідання літературного гуртка. Форми роботи - фронтальна, диференційно групова, індивідуальна. Методи та прийоми - словесні: пояснення, бесіда, розповідь, «мікрофон»; наочні: демонстрування, метод проектного дослідження; ігрові: інсценування. Міждисциплінарні зв’язки: культурологія, українська мова та література, всесвітня історія, зарубіжна література.

Плотнікова Н. М., Максимовська Л. І. Рольова гра як засіб формування комунікаційних компетенцій під час навчання іноземної мови [Текст] / Н. М. Плотнікова, Л. І. Максимовська // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 12. - С. 33 - 34.

Вивчення іноземної мови може здатися нудним та нецікавим заняттям, якщо процес протікає монотонно, ніяк не мотивує учня з інтересом займатися англійською. Рольова гра має великі можливості в практичному, освітньому та виховному аспекті. Вона сприяє розширенню сфери спілкування. У статті описується етапи та кроки проведення рольової гри для учнів.

Седень Н. В. Незвичайні будинки [Текст]: (9 кл.; за підруч. «Choices Pre-Intermediate» / Н. В. Седень // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 13 - 14. - С. 38 - 41. - Бібліогр.: 5 назв.

Публікація презентує методичну розробку організації та проведення уроку англійської мови у 9 класі для спецшколи. Як практичне завдання його матеріалів - активізувати знання учнів з теми «Будинки. Житло», вдосконалювати навички читання, практикувати учнів у читанні тексту з метою зрозуміння використання лексичних одиниць, в аудіюванні тексту іноземною мовою, у спілкуванні іноземною мовою, у вживанні граматичних часів Present Perfect та Present Perfect Continuos у мовленні.

Старовойт О. А. Урок-семінар до Всеукраїнського дня англійської мови за творчістю Вільяма Шекспіра [Текст]: (для уч. 8 - 11 кл.) / О. А. Старовойт // Англ.. мова та літ. - 2017. - №  13 - 14. - С. 70 - 72.

Описано хід семінару (сценарій), мета якого формувати та вдосконалювати  навички говоріння, читання, письма та аудіювання з теми; сприяти розширенню кругозору до заданої теми та ознайомлювати учнів із життям та творчістю Вільяма Шекспіра. Пропонується використовувати таке обладнання: підібраний до теми роздавальний матеріал, ноутбук та проектор, відео презентації, аудіо запис автентичного читання вірша, презентація відомих висловів драматурга.

Юрченко М. В. Учитель нового покоління. Яким йому бути? [Текст] / М. В. Юрченко // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 12. - С. 2 - 5.

Варіативність та особистісна орієнтація сучасної освіти потребують змін у теорії й методиці навчання іноземної мови, змін у технологіях навчання на всіх ступенях. Важко уявити вчителя-іноземця, який мало знайомий з новітніми підходами до викладання англійської мови, сучасними підручниками та методиками викладання. Для підвищення рівня компетентностей планування та підготовки уроків англійської мови з урахуванням сучасних європейських методів викладання англійської мови як іноземної, набуття вмінь ідентифікувати та вибирати мету, різноманітні компоненти планів уроку, автор ділиться апробованим майстер-класом для вчителів англійської мови на тему «Identifying the different components of a lesson plan», розробленим з урахуванням вимог Британської Ради в Україні. Цей матеріал може бути використаний для проведення тренінгів з учителями англійської мови.

Біологія

Беспалова Н. Ю., Бєлкіна О. В. Бінарний урок як одна з форм інтеграції [Текст] / Н. Ю. Беспалова, О. В. Бєлкіна // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 13 - 14. - С. 46 - 58. - Бібліогр.: 4 назви.

З метою оцінювання ефективності бінарних уроків протягом 2013-2015 років у Харківській загальноосвітній школі № 137 проводили педагогічний експеримент із упровадження системи бінарних уроків у 7 - 11 класах. Досліджували ефективність використання спеціально розроблених наочних засобів навчання, їх конструкцій, методики їх використання (для аналізу труднощів, що виникають у роботі з традиційними наочними засобами навчання і сучасними , створеними для бінарних уроків).

Паламарчук Н. В. Двопівкульний підхід до навчання дітей на уроках біології та природознавства [Текст]/ Н. В. Паламарчук // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 13 - 14. - С. 16 - 42. - Бібліогр.: 45 назв.

Існує велика кількість сучасних педагогічних методик, які використовуються на уроках з різних навчальних дисциплін. Вивчення біології також потребує сучасного підходу, а саме використання «двопівкульного» підходу до навчання, який не тільки дає змогу учню зрозуміти та якісно відтворити матеріал, а й стимулює до подальшого самостійного вивчення предмета. У пропонованій роботі проаналізовано сучасні педагогічні інноваційні технології, окремі методики та оцінено можливості їх використання на уроках біології в загальноосвітній школі в умовах упровадження «двопівкульного» підходу до навчання (технології реалізації «двопівкульного» підходу на уроках біології та природознавства).

Пишна Н. Б. Формування креативної особистості через упровадження інноваційних технологій на уроках біології [Текст] / Н. Б. Пишна // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 13-14. - Бібліогр.: 12 назв.

У статті розкрито значення методики розвитку критичного мислення для впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання. Описано використання інтерактивних прийомів та форм навчання на різних етапах уроку, класифіковано творчі завдання для розвитку критичного мислення учнів та наведено приклади використання завдань творчого характеру з метою формування креативної особистості, використання яких на уроках біології значно підвищує ефективність навчання, вимагає використання життєвого досвіду і щоденних спостережень.

Ткачук Ж. В. Нетрадиційні уроки біології. КВК [Текст] / Ж. В. Ткачук // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 12. - С. 7 - 14.

Описана розробка уроку пропонує метод проведення нестандартного уроку у формі КВК на тему: «Тип хордові. Підтип Черепні, або Хребетні. Надклас Риби. Класи хрящові та кісткові риби». Його матеріали мають на меті розкрити й перевірити знання учнів з вивченої теми, виявити розуміння основних понять, особливостей пристосування риб до життя у воді, різноманітність і значення риб у природі та житті людини. Методична розробка уроку на тему «Будова, життєдіяльність та різноманітність Плазунів»», який проводиться у формі КВК, має на меті розкрити й перевірити знання учнів з вивченої теми, виявити розуміння основних понять, розширити знання учнів з теми, виховувати дбайливе ставлення до тварин у біосфері.

Шевчук Н. М. Комп»ютерні технології на уроках біології [Текст] / Н. М. Шевчук // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 13 - 14. - С. 43 - 45. - Бібліогр.: 7 назв.

Автор статті, учитель біології І категорії Малехівської ЗОШ, Жовківського району, Львівської обл., протягом останніх років працює над проблемою «Застосування комп»ютерних технологій на уроках біології». Актуальність проблеми полягає в такому : у зв»язку з упровадженням у навчально-виховний процес школи інформаційних технологій змінилися й освітні цілі, що спрямовані на формування й розвиток здібностей учнів до самостійного пошуку, збору, аналізу та представлення інформації; виховання творчої особистості. У результаті цього вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в інформаційному суспільстві. Авторка виокремлює з власного досвіду - складання сценарію уроку. Сценарій уроку являє собою його мультимедійний конспект, що містить короткий текст, основні визначення, малюнки, відео фрагменти, анімації. Порівняно з традиційною формою ведення уроку використання таких сценаріїв вивільняє багато часу, який можна використати для додаткового пояснення матеріалу.

Географія

Волощук Л. В., Сенько Л. Я., Бабій С. Л. Україна та міжнародні організації світу [Текст]: інтегров. заняття: 9-10-ті кл. / Л. В. Воло щук, Л. Я. Сенько, С. Л. Бабій // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 7 - 8. - С. 70 - 78.

Стаття пропонує методичну розробку інтегрованого уроку (географія, англійська мова, історія). Навчальна мета уроку: сформувати знання про шляхи інтеграції України жо ЄС, позитивні та негативні моменти цього процесу; розширити знання про міжнародні організації світу; сприяти усвідомленню місця України серед країн Європи, формувати новий європейський світогляд. Корекційне завдання уроку: корекція просторової орієнтації на карті, конкретизація понять і засад міжнародних організацій світу. На уроці використовується таке обладнання: прапори країн Європи, гімн і прапор ЄС, відео ролики «НАТО», про країни ЄС, буклет «Україна та міжнародні організації світу», презентація міжнародних організацій світу.

Осніцька Н. О. Внутрішні води Євразії [Текст] / Н. О. Осніцька // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 7 - 8. - С. 53 - 59.

У поданій статті описано модель побудови комбінованого уроку на вказану у заголовку тему. Очікувані результати уроку: учні знатимуть: загальні особливості внутрішніх вод Євразії; відмінності режимів та типів живлення річок, що належать до басейнів різних океанів; географічне положення найбільших водних об’єктів материка; походження та особливості озер Євразії; алгоритм цілевизначення та планування роботи на уроці; правила географічних ігор; правила роботи в парах; учні вмітимуть: характеризувати річки та озера Євразії за типовим планом; визначати географічне положення водних об’єктів материка за картами атласу; оцінювати значення внутрішніх вод материка для природних процесів і життєдіяльності людей; знаходити на карті об’єкти географічної номенклатури та наносити їх на контурну карту; аналізувати літературні твори, знаходити в них описи та пояснення природних процесів.

Шевельова О. А. Географічне положення, дослідження та освоєння Євразії [Текст]: 7 кл. / О. А. Тевельова // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 7 - 8. - С. 48 - 52. - Бібліогр. в кінці ст.

Стаття описує методику організації та проведення уроку вивчення нового матеріалу з географії у 7 класі. Його матеріали мають на меті формувати знання учнів про географічне положення та берегову лінію Євразії, ознайомити із загальними відомостями про материк, вдосконалювати практичні вміння та навички характеризувати географічне положення материка, розвивати пізнавальний інтерес, сформувати уявлення про історію дослідження материка.

Фізичне виховання

Сухарева В. В. Спортивно-розважальна програма в таборі денного перебування / В. В. Сухарева // Фіз. виховання в шк. України. - 2017. - № 5. - С. 33.

Стаття пропонує хід заходу, мета якого - проведення дозвілля, створення радісної атмосфери для дітей у таборі денного перебування під час літніх канікул. Адже у літній період важливо організувати не тільки оздоровлення дітей, але й виховний процес. Ефективною формою такого виховного процесу в умовах літнього відпочинку є проведення тематичного дня. Хід заходу починає розминка, під час якої ведучі представляють програму (бліцтурнір «Спортивні знайка»; пантоміма «Відгадай вид спорту», де учасники витягають листок із назвою виду спорту, який вони мають продемонструвати за допомогою жестів і дій; кросворди; бліцтурнір із шахів). Під час проведення бліцтурніру журі підбиває підсумки спортивного шоу.

Шаповаленко В. І. Інтеграція інноваційних елементів та інтерактивних технологій в освітній процес фізичного виховання [Текст] / В. І. Шаповаленко // Фіз. виховання в шк. України. - 2017. - № 5. - С. 25-29.

Матеріали публікації переконують, що урок фізичної культури стане привабливішим, якщо вчитель зуміє передати сутність упровадження інтерактивних технологій. Завдяки цьому можна по-новому вплинути на процес становлення особистості школяра, підвищити його ефективність на уроці фізичної культури, спрямувати його на фізичний розвиток дитини, на розвиток її фізичних і психічних якостей. Сутність інтерактивного навчання - це активна взаємодія всіх учнів, це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання в співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Організація такого навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем на основі аналізу різних ситуацій.

Швидко В. М. Пожежна безпека у громадських приміщеннях [Текст] / В. М. Швидко // Основи здоров’я. - 2017. - № 5. - С. 14-17.

У статті презентується хід уроку «Пожежна безпека у громадських приміщеннях. Практична робота «Моделювання ситуації евакуації з класу, школи». Тип уроку: комбінований. Під час етапу уроку засвоєння нових знань учням розповідають про умови загоряння, джерела запалювання, поділ матеріалів за займистістю, класифікацію пожеж та засоби пожежогасіння. На етапі узагальнення й закріплення знань учні відпрацьовують навички захисту органів дихання від отруйних газів, а також навички евакуації з примішення школи і роботу за планом евакуації. Для закріплення знань учням пропонують розв’язати тестове завдання.

Підготували бібліографи В. Ковпак, О. П. Северин, О. М. Туркало.

 

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4632 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4560 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook