Період публікації:

від

до

Категорія:

Про проект

 

min
max

Виконавці: Гринак В.Я., практичний психолог

Кожухар О.В., педагог-організатор

Львів - 2014

Основою успішної роботи шкільного самоврядування є спрямованість його роботи на соціально значущі справи, актуальні за змістом та оригінальні за формою, які дають конкретний результат. З цієї точки зору особливо ефективним видається застосування театральних методів. Вони дають можливість ефективно вирішувати два завдання - інформаційно-просвітницьке та розвивально-формуюче.

Сценічна дія на тему захисту прав дитини чи пропаганди здорового способу життя, підготовлене учнями для своїх однолітків, краще запам’ятовується і дає набагато більший виховний ефект, ніж бесіда чи лекція. У нашій роботі ми застосували методику та принципи форум-театру, розробили положення про організацію та діяльність соціально-психологічного театру (додаток 1) для вирішення проблеми шкільного булінгу. Під терміном «булінг» розуміється фізичний або психологічний тиск у стосунках з однокласниками.

«Форум-театр» є однією з популярних форм проведення виховних заходів у нашій школі, оскільки надає учням можливість «приміряти» на себе ту чи іншу проблемну ситуацію та проектспериментувати, «змінити хід подій», побачити, відчути можливі шляхи вирішення проблеми, навіть змінити своє ставлення до неї або до героїв, які потрапляють у ту чи іншу життєву ситуацію.

Автором ідеї є бразильський режисер Аугусто Боаль. Свій «Театр пригнічених» він заснував на початку 70-х років за часів диктаторського режиму в Бразилії та Латинській Америці. Аугусто, працюючи зі своєю театральною групою, намагався пов’язати театр із реальним життям людей, які страждали від насилля, несправедливості, бідності.

Головною метою форум-театру є надання інформації та набуття навичок вирішення існуючої проблеми певною людиною з використанням досвіду інших людей та із залученням можливостей власного емоційного інтелекту.

Головною темою вистав форум-театру є ситуація пригнічених та насильства в його різноманітних проявах, тому й сам театр так і називається - «Театр пригнічених».

Переваги форуму-театру;

  • не передбачає тривалої підготовки;
  • мінімалізується роль керівника в самому процесі проведення виховного заходу. Він не нав’язує свою точку зору і навіть не наштовхує учнів на певні висновки;
  • ідея виходу з проблемної ситуації приходить сама, при цьому враховується власний досвід глядачів;
  • учні з проблемною поведінкою беруть у подібних заходах дуже активну участь, можливо, тому, що це дає змогу самореалізуватись.

Принципи форуму-театру:

  • ясність у викладенні сюжету;
  • чітко виражений протагоніст;
  • усе реально;
  • ситуацію можна змінити;
  • чітко видно місця для втручання;
  • форум-театр-театр пригнічених, а не депресивних.

Етапи підготовки та проведення:

  • вибір проблеми;
  • безпосередня розробка сценарію;
  • репетиції мізансцен.

Найскладнішим, мабуть, є етап вибору проблеми, оскільки захід має бути актуальним, відповідати віковим особливостям учнів, їхнім потребам та інтересам. А головне-історія, яка буде покладена в основу, має спиратися на реальні події.

Можна запропонувати учням самим обрати тему. Для цього потрібно з’ясувати, які проблеми хвилюють їх понад усе, з якими труднощами вони стикаються в повсякденному житті. Можна, наприклад, створити «Банк ідей» або просто запропонувати декілька тем на вибір.

Велика увага приділяється вибору акторів. Вони мають бути активними, креативними, емоційними, достатньо кмітливими, щоб уникнути агресивного суперництва з глядачами. Також необхідно слідкувати за тим, щоб до головного актора – протагоніста не приклеївся «ярлик» героя, якого він грає.

Склад акторів

  1. Джокер-головна дійова особа. Він веде захід від початку до кінця, стимулює глядачів до пошуку ідей, володіє основною інформацією про героїв. Джокером має бути учень, а не вчитель. Він організовує співпрацю між учасниками й акторами, налаштовує аудиторію, вводить її в належний робочий та емоційний стан. Джокер готує учасників до сприйняття того, що відбувається на сцені, і роз’яснює правила. При повторному перегляді джокер пропонує глядачам замінити протагоніста, при цьому в одній ролі мають можливість спробувати свої сили декілька глядачів, кожен зі своїм баченням розвитку подій.
  2. Протагоніст-дійова особа, яку постійно пригнічують.
  3. Оточення протагоніста (3-5 акторів залежно від ситуації та кількості мізансцен).

Фази театру:

  1. Розігрів. Дуже важливо прийняти «Правила форуму», щоб учні чітко усвідомлювали, як поводитись під час виховного заходу. Правила пропонують самі учні.
  2. Дія.Увазі глядачів пропонується інсценування приблизно 3-5 мізансцен. Кожна мізансцена закінчується «стоп-кадром». Фінальна сцена не має чіткого завершення, глядачі мають передбачити хід подій.
  3. Форум. Пропонується заміна протагоніста.
  4. Зворотній зв’язок. На цій фазі беремо інтерв’ю у глядачів, запитуємо про почуття, емоції, які вони пережили, про можливу зміну ставлення до проблеми. Також обговорюємо підсумки театру, його ефективність.

Реалізація проекту.

Журналістом Львівського радіо А. Литвиновою за активної участі учнів школи було підготовлено радіопередачу, в якій аналізувалися причини, наслідки та способи протидії цьому явищу.(додаток 2). Наступним етапом роботи над проектом була підготовка вистави «Форум-театр проти булінгу» Вона була представлена на районному конкурсі учнівського самоврядування «Лідер року» (додаток 3) , (додаток 4), де була відзначена дипломом першого ступеня та на районному конкурсі учнівських проектів «Інтел» (додаток 5) (перемога у номінації «Найкращий психологічний проект»). Доцільність застосування методу форум-театру для протидії булінгу ми вбачаємо перш за все у тому, що згідно з його принципів, змінюватися має поведінка протагоніста (скривдженого). У форум-виставі учні можуть запропонувати кілька варіантів вирішення проблеми, що стимулює їх до креативності, активності, самостійності, здатності брати на себе відповідальність за своє психологічне благополуччя та стосунки з оточуючими.

Друга форум-вистава, підготовлена учнями школи має назву «Ніхто не залишиться самотнім». (Жеребньова Л. В. Соціально-психологічний театр.—К.: Шк. світ, 2011.—С. 43-47.) У ній піднімаються проблеми переживання особистістю свого дорослішання та почуття самотності, стосунків з батьками, становлення цінностей, вибору життєвого шляху тощо. Вона була представлена на семінарі педагогів-організаторів ( додаток 6). За результатами семінару журналістом А. Литвиновою було підготовлена радіопередача (додаток 7) .

На даний момент іде підготовка п’єси на молодіжну тематику «Пристрасті за Катериною» . Автор - практичний психолог школи Гринак В.Я. Перевагами звернення до канонічних форм драматичного мистецтва є:

  • можливість більш повно зобразити реалії життя сучасних підлітків
  • виховний та профілактичний вплив відбувається не за рахунок прямого засудження негативних соціальних явищ, а завдяки показу ефективних моделей соціальної поведінки.
  • розвиток в учнів артистизму і на його основі – навичок емоційної саморегуляції, само презентації, симпатії, та комунікативної компетентності.

Робота над виставою ведеться спільно з театром-студією «Катарсис» та її керівником Жаровою Н. П. Уривок з вистави було показано на сцені Першого Українського театру юного глядача під час святкування Дня театру 20.03.2014р.(додаток 8)

Немає коментарів

Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook