Період публікації:

від

до

Категорія:

Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотек

Опубліковано: Четвер, 08 Червня 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (5-11 черв. 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Бондаренко, Юрій. Види навчальних матеріалів з української літератури, напрями і шляхи їх вивчення [Текст] / Ю. Бондаренеко // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 4. – С. 15-20. - Бібліогр.: 9 назв.

Автором наукової публікації визначено види навчального матеріалу, які застосовуються в процесі навчання літератури в школі, висвітлено напрями і шляхи  опрацювання вказаних матеріалів. Наголошується, що предметна методика буде результативною лише за умови врахування специфіки названих системотвірних чинників, що сприятимуть конкретизації навчальних цілей, а також допоможуть структурувати діяльність педагога та учнів, спрямувати їх на вирішення чітко визначених дидактичних завдань. 

Борисенко, Валентина. Формування компетентної особистості на уроках української літератури. Життя прожити - не поле перейти (за повістю Галини Марчук «Запах холодної м’яти») [Текст] / В. Борисенко, Н. Костенко // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 4. – С. 27-31. - Бібліогр.: 2 назви.

У науковій розвідці обґрунтовано потребу впровадження у навчальний процес компетентнісного навчання, досліджено поняття «компетентність», виокремлено готовність як ключову характеристику компетентності, а також запропоновано розробку (конспект) уроку, на якому поряд із традиційними застосовано компетентнісно зорієнтовані завдання. 

Будюк О. В. Роль фразеологізмів у мовленні. Стилістичні засоби фразеології [Текст] : урок-дослідження: 10 клас / О. В. Будюк // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2017. – № 12. – С. 17-22. - Бібліогр.: 8 назв.

Урок-дослідження з української мови у 10-му класі містить низку цільових завдань, серед яких: розкрити функціонально-стилістичні можливості фразеологічних одиниць, формувати вміння та навички використовувати фразеологізми в мовленні, розвивати навички роботи з різними джерелами інформації, виховувати повагу до слова, естетичні смаки. На уроці передбачається застосування таких методичних елементів як робота в парах, вибірковий диктант, стилістична лабораторія, виступи школярів, творча робота тощо. Міжпредметні зв’язки, що реалізуються у межах навчального заходу: виробниче навчання з професії «кухар, кондитер», технологія приготування їжі, образотворче мистецтво. 

 Полінок, Олена. Проектна діяльність як ефективний засіб навчання старшокласників української мови: теоретичний аспект [Текст] / О. Полінок // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 4. – С. 11-14. - Бібліогр.: 10 назв.

Наукова стаття містить матеріали про теоретичні аспекти застосування проектної діяльності як ефективного засобу навчання старшокласників, досліджено й уточнено сутнісні характеристики понять «проект», «проектна діяльність», «учнівський проект». Автори публікації наголошують на тому, що проектна діяльність для педагога - це «дидактичний засіб розвитку, навчання і виховання», що уможливить засвоєння (школярами) специфічних навичок проектування, серед яких: проблематизація, цілепокладання та планування діяльності, самоаналіз та рефлексія, проведення дослідження та ін.

 

Шуманська, Тетяна. Особливості творення іменників [Текст] : українська мова: 6 клас / Т. Шуманська // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 4. – С. 40-41.

У дидактичних матеріалах розкриваються особливості проведення уроку української мови у 6-му класі. Мета навчального заходу: формувати в учнів систему знань про особливості творення іменників, удосконалювати орфографічні, словотвірні та морфемні компетентності, закріпити вміння утворювати та писати імена по батькові, розвивати мовлення учнів, розширювати інформацію про видатних людей нашої держави, виховувати толерантне ставлення до однокласників. Типологічно - це урок вивчення нового матеріалу. Випереджувальне завдання: підготувати лаконічне усне повідомлення про А. Кримського, В. Вернадського, Є. Патона. 

Історія

Коляда Ігор, Спірідонов Роман. Запорізька Січ і Південь України в другій половині ХУІІІ ст. [Текст]: (історія України: 8-й кл.) / І. Коляда, Р. Спірідонов // Історія в рідній шк. - 2017. - № 4. - С. 21 - 30.

У статті описується методична розробка організації та проведення уроку історії України (8 клас), мета якого полягає у висвітленні політичного та економічного життя Нової Січі після 30-х р. - до її остаточної ліквідації у 1775 р. Його цільові завдання: розглянути адміністративно-територфальний поділ українських земель; розкрити зміст понять та термінів «паланка», «зимівник»; висвітлити участь запорозьких козаків у російсько-турецькій війні 1768-1774 рр.; сформувати уявлення про П. Калнишевського; пояснювати причини та передумови ліквідації царською владою Запорозької Січі; охарактеризувати етапи інкорпорації Кримського ханства; визначити місце Запорозької Січі в історії України; розкривати долю запорожців після ліквідації Січі; розвивати в учнів уміння аналізувати історичний факт, працювати з картою та документами, складати тезовий план і тезовий конспект, складати термінологічний словник, визначати місце особистості в історичному процесі; формувати в учнів національно-патріотичні почуття та пізнавальний інтерес до історії, історичних діячів, гордість за українське козацтво.

Кабак О. Є. Літописні джерела про зовнішню політику князя Данила Романовича [Текст]: практик. заняття: історія України: 7-й кл. / О. Є. Кабак // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. - 2017. - № 10 - 11. - С. 33 - 39.

Описується методична розробка уроку історії України у 7-му класі, який проводиться у формі практичного заняття, уроку-дослідження. Проведення уроку передбачає такі очікувані результати: учні зможуть удосконалити вміння щодо характеристики історичної особи, використовуючи різні підходи щодо оцінки її діяльності; на основі опрацювання різноманітних історичних джерел формувати розуміння історичних процесів та їхній вплив на історичних діячів; визначати мотиви діяльності історичної особи; скласти хронологічну таблицю подій за часів Данила Галицького; показувати на карті територіальні зміни ГВК, після основних битв і напрямків військових походів Данила Галицького. За типом уроку - це урок узагальнення та систематизації знань.

Кульчицький С. В. Український Крим [Текст] / С. В. Кульчицький // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. - 2017. - № 10 - 11. - С. 8 - 18.

Стаття присвячена висвітленню історії Криму. Автор розкриває такі історичні питання: Крим до 1954 року; передання Криму Україні; концепція «царського дарунка»; кримська проблема в українсько-російських відносинах. Матеріали можуть бути використані для підготовки уроків з історії України

Міщенко Михайло. Геополітичні плани Третього Рейху щодо України [Текст] / М. Міщенко // Історія в рідній шк.. - 2017. - № 4. - С. 18 - 20. - Бібліогр.: 5 назв.

У статті розглядається питання особливого положення України з погляду економічного, господарського, стратегічного, географічного аспектів у переддень Другої світової війни; маніпуляції Німеччиною щодо українського питання на європейській політичній арені для реалізації власних імперських планів. Матеріали можуть бути використанні при підготовці уроків з історії України 20 ст.

Нагорнюк В. О. Розпад СРСР і проголошення незалежності України [Текст]: історія України: 11 кл. / В. О. Нагорнюк // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. - 2017. - № 10-11. - С. 46 - 47.

Пропонований урок із рубрики «Професійна майстерня». Очікувані результати від проведення цього уроку: учні зможуть - характеризувати період перебудови в Радянському Союзі та Україні; визначати причини провалу політики прискорення в економіці, а також краху політики КПРС і реформи політичної системи; формувати розуміння особливості національно-визвольного руху в Україні та причин формування багатопартійної системи; визначати характерні ознаки суверенізації України; формувати власну думку щодо конкретних історичних явищ і процесів цього періоду.

Приходько Інна. Художня спадщина Миколи Костомарова в інтеграційному вивченні історії та літератури в школі [Текст] / І. Приходько // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. - 2017. - № 10 - 11. - С. 20 - 27. - Бібліогр.: 6 назв.

Завданням цієї статті є поширення уявлень вчителя та учня про внесок Миколи Костомарова в українську культуру як автора не лише наукових праць, але й художніх творів, суголосних ідеями з нашим часом, актуальними й нині.

Цвяткова О. В. Богдан Хмельницький як політик і людина [Текст]: практич. заняття: іст. України: 8-й кл. / О. В. Цвяткова // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. - 2017. - № 10 - 11. - С. 40 - 45. - Бібліогр.: 5 назв.

Презентується методична розробка уроку з історії України у 8-му класі, присвяченого Богдану Хмельницькому як історичній особі. Урок  проводиться у формі практичного заняття. Його матеріали на основі історичних документів формують уявлення про гетьмана Богдана Хмельницького як політика і людину; дають оцінку його діяльності; розкривають внесок Богдана Хмельницького у створення Української держави, розкривають погляди гетьмана на різні сторони соціально-політичного життя України, а також його людські якості. За типом уроку - це рок узагальнення та систематизації знань.

Математика. Інформатика

Граб Н. В. Створення та реалізація найпростіших циклічних програм [Текст] / Н. В. Граб, О. М. Граб // Інформатика в шк. - 2017. - № 4. - С. 30-35.

Стаття представляє розробку уроку, мета якого становить формування вміння складати та реалізовувати програми з використанням указівок повторення з параметром, передумовою, післяумовою; перевірка рівня засвоєння теоретичного матеріалу, уміння створювати програми та працювати з програмним середовищем; розвиток уміння працювати самостійно, застосовувати знання теоретичного матеріалу в стандартних умовах, працювати з програмним середовищем, виховувати дисциплінованість та інтерес до програмування. У ході уроку передбачена практична робота та подані завдання до неї. Завдання класифіковані для груп, що містять завдання середнього рівня складності (максимальна оцінка 9 балів), завдання для груп, що містять завдання високого рівня складності (максимальна оцінка 10, 11 та 12 балів відповідно).

Іванченко Л. М. Рівняння. Розв’язування рівнянь [Текст] : урок алгебри у 8 класі з використанням елементів інтерактивних технологій / Л. М. Іванченко // Математика в шк.. України. - 2017. - № 12. - С. 10-14.

У статті представлено хід уроку, метою якого є узагальнення і систематизація знання і вміння учнів із теми «Рівняння», «Лінійні рівняння», «Квадратні рівняння», «Дробові рівняння»,; удосконалення навичок розв’язувати рівняння різних видів; розвиток старанності, культури відповіді, зацікавлення математикою, логічної уваги тощо. Тип уроку: узагальнення і систематизація знань. Форма проведення: робота в малих групах, застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка». У ході уроку передбачається фронтальна бесіда за таблицями, в яких представлено загальні відомості про рівняння, основні властивості рівнянь, лінійні, дробові та квадратні рівняння. Урок передбачає і коментоване розв’язування рівнянь біля дошки та самостійне розв’язування рівнянь із подальшою самоперевіркою.

Карнаух О. В. Створення інформаційно-освітнього середовища в системі освіти [Текст] : проблеми та перспективи / О. В. Карнаух // Інформатика в шк. - 2017. - № 4. - С. 6-12.

Стаття представляє стратегічну мету проекту «Створення інформаційного освітнього середовища в системі освіти міста Обухова», яка полягає в об’єднанні інформаційних ресурсів освітніх закладів міста в єдиний інформаційно-освітній простір із високою швидкістю обміну даними, що дозволить створити умови для підвищення якості навчання, розвитку дистанційної освіти, зниження витрат на організацію й управління навчальним процесом, для створення міжшкільних, галузевих та міських інформаційних систем. Пріоритетами проекту інформатизації є створення інформаційно-навчального середовища та розробка системи інформаційних освітніх ресурсів міста.

Географія

Андрощук А. І. Універсальність географії - основа формування компетентності учня [Текст] / А. І. Андрощук // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9 - 10. - С. 14-18. - Бібліогр.: 7 назв.

Універсальність та глобальна зорієнтованість географії в тому, що вона розглядає не окремі сторони життя природи чи суспільства, як це можуть інші шкільні предмети, а вчить бачити світ у комплексі, в поєднанні всіх явищ та їх наслідків. У статті розглядається на рівні окремого предмета (географії) місце предметних знань у структурі ключових компетенцій особистості, розкривається формування в шкільній географічній освіті не тільки значимості об’єкта реальної дійсності, що вивчається на уроці, але й особистісна значимість для учня цієї навчальної компетенції.

Свиридова О. І. Сучасні прийоми педагогічної техніки на уроках географії [Текст] / О. І. Свиридова // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9 - 10. - С. 7 - 13.

Урок був і залишається основним елементом навчального процесу, але за сучасних умов суттєво змінюється його функція, форма організації. Учні не просто слухають розповіді учителя, а постійно з ним співпрацюють у режимі діалогу, висловлюють свої думки, діляться своїм розумінням змісту, обговорюють те, що пропонують однокласники, ведуть за допомогою вчителя відбір змісту, закріпленого науковим знанням. Отже, методична підготовка вчителя сьогодні насамперед передбачає володіння комунікативно-діалоговими, або інтерактивними методами навчання. Авторка статті описує основні методичні прийоми, які використовує на своїх уроках, а саме: прийом «Перетворення тексту на модель», прийом «Географічний футбол», прийом «Знайти помилки, допущені в схематичному малюнку», прийом «Практичне вирішення виконання географічного завдання», група прийомів «гімнастика для розуму», прийом «Добери ключ», прийом «Асоціація-підказка». прийом «Увага! Карта!», прийоми, що сприяють розвитку творчого потенціалу учнів, , прийом «Реклама», прийом «Казка для малят», прийом «Прийшов і розповів».

Тарас Г. П. Степан Рудницький - видатний український учений-патріот [Текст]: сценарій поза клас. заходу / Г. П. Тарас // Географія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9. - 10. - С. 28 - 33.

Поданий виховний захід має на меті поглибити та систематизувати знання про життєвий шлях та науковий доробок академіка Степана Рудницького, розкрити значення творчості вченого як фундатора української наукової географії, навчити учнів застосовувати в житті набуті знання, робити власні висновки, удосконалювати вміння працювати з довідковими літературними джерелами інформації, виховувати національно-патріотичні почуття. Позакласний захід подається як науково-практична конференція. В його змісті переплітаються різні галузі: історія, географія, краєзнавство, які допомагають пізнати багатогранний світ творчості Степана Рудницького.

Підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4635 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4560 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook