Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Середа, 18 жовтня 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (9-15 жовт. 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Зарубіжна  література

Грабовець О. А. Ф. Кафка. Новела «Перевтілення» [Текст] : 11-й клас / О. А. Грабовець // Зарубіжна література в школі. – 2017. – № 17-18. – С. 29-32. 

Автор розробки уроку (урок засвоєння нових знань) зарубіжної літератури в 11-му класі наголошує на таких цільових засадах навчального заходу: допомогти старшокласникам зрозуміти метафоричний зміст оповідання, його філософський смисл; розвивати художню уяву, образне мислення, навички аналізу художнього тексту; виховувати духовно розвинену особистість, формувати гуманістичний світогляд. Упродовж навчального заходу передбачено зокрема: створення (разом з учнями) психологічного портрету письменника (методичний прийом «Асоціативний кущ»), проведення евристичної бесіди (методичний прийом «Читання із зупинками»), роботи над композицією твору, а також здійснення дослідницької роботи «З’ясуй позицію».  

Жураховська І. В. Літературна вікторина «Творчість Стендаля, О. де Бальзака, Ч. Діккенса» [Текст]: / І. В. Жураховська // Зарубіжна література в школі. – 2017. – № 17-18. – С. 42-46. - Бібліогр.: 4 назви.

Літературна вікторина, конспект якої презентовано у публікації, покликана: поглибити й узагальнити знання школярів з вивчення теми, активізувати пізнавальну діяльність учнів; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до художнього слова, почуття відповідальності. У межах навчального заходу передбачено проведення восьми конкурсів, що представлені під такими назвами: «Розминка», «НЛО», «Чиї слова?», «Події, події, події…», «Плутанина», «Хто швидше», «Сплутані літери», а також конкурс капітанів.

Оробець, Світлана. Як не перетворитися на ліліпута? Урок за романом Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера [Текст]: / С. Оробець // Всесвітня література в школах України. – 2017. – № 9. – С. 53-55.

У публікації вміщено розробку уроку зарубіжної літератури за романом Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера». Цільовими аспектами навчального заходу є такі: розкрити алегоричний зміст війни між Ліліпутією та Блефуску; розвивати усне зв’язне мовлення, виразне читання, логічне мислення, навички роботи з текстом; поглиблювати вміння школярів аналізувати текст;  виховувати гідне ставлення до особистості та своєї країни. У межах уроку передбачається застосування таких методично-дидактичних елементів як: гра «Я - найспритніший», літературна вікторина «Упізнай предмет за описом», гра «Вітрило». За типом поданий навчальний захід – урок-подорож з елементами гри та філософськими роздумами. 

Черненко Г. М. Казка братів Грімм «Пані Метелиця» [Текст] : 5-й клас / Г. М. Черненко // Зарубіжна література в школі. – 2017. – № 17-18. – С. 19-22.

На шпальтах науково-методичного журналу представлено розробку уроку зарубіжної літератури (5-й клас) на тему «Уславлення любові до праці та людських чеснот у казці братів Грімм «Пані Метелиця». Реалізація мети навчального заходу пов’язана з такими навчально-методичними процесами та прийомами як робота з епіграфами, літературознавча робота (в парах), інтерактивні прийоми «Незавершене речення», «Мікрофон», інтерактивна гра «Два серця» (у групах),  розв’язання кросворда, творче завдання «Допоможіть Їжачкові» та ін. Типологічно поданий навчальний захід є уроком вивчення нового матеріалу.

Іноземні мови

Бутенко Ю. В. An apple day competititon [Текст] / Ю. В. Бутенко // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 25-26. - С. 75 - 79.

21 жовтня (або найближчі до цієї дати вихідні) в Англії святкують День яблука (Apple Day) - щорічний захід, присвячений яблукам, фруктовим садам і місцевим пам’яткам. Свято влаштовано з ініціативи благодійної організації «Common Ground», почина.чи з 1990 року. Публікація презентує розробку виховного позакласного заходу, присвяченого святкуванню Дня яблука. Його мета: ознайомити учнів із історією, традиціями святкування Дня яблука у Великобританії; вміти застосовувати знання граматики на практиці; вдосконалювати навички діалогічного мовлення, роботи в команді; розвивати логічне мислення при виконанні спільних завдань, творчі здібності в пошуковій роботі, виготовленні стіннівок, роботі в сценках; виховувати толерантне ставлення один до одного під час виступу/захисту команд, відповідальне ставлення до спільної справи; виховувати естетичний смак.

Луценко І. Г. Метод комунікативних завдань у структурі сучасного уроку [Текст] / І. Г. Луценко // Англ.. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 27. - С. 2 - 6. - Бібліогр.: 5 назв.

Автор описує метод комунікативних завдань як новітню ефективну методику, засновану на засадах комунікативного підходу. Особливістю методу є організація спілкування, спрямованого на вирішення практичних задач, з якими учні зустрічаються в реальному житті. Даний метод передбачає функціональний підхід до підбору лексичного і граматичного матеріалу, а також його постійне повторення, закріплення і актуалізацію в ситуативних діалогах. Учні за допомогою широкого спектра навчальних завдань розвивають всі види мовленнєвої діяльності. Цей підхід вимагає відкритої атмосфери співпраці й активної участі учнів у занятті. Розглядається структура заняття в рамках методу комунікативних завдань (три основні етапи), роль учителя в цьому методі, розвиток особистості учня, а також аналізуються переваги і недоліки цього методу.

Матвієнко Т. С. Розвиток критичного мислення на уроках [Текст] / Т. С. Матвієнко // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 25-26. - С. 9 - 11. - Бібліогр.: 6 назв.

Освіта в Україні - це освіта для людини, яка здатна до самоосвіти та саморозвитку, вміє використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію. Тому від сучасного навчального закладу вимагається запровадження нових підходів до навчання, які забезпечують розвиток в учнів необхідних компетенцій. При цьому поняття компетентності містить набір знань, навичок та вмінь, що дають змогу особистості ефективно здійснювати діяльність шляхом реалізації відповідних функцій. У статті розглядаються основні фази технології критичного мислення:1) виклик-пробудження наявних знань, інтересу до отриманої інформації, актуалізація життєвого досвіду; 2) осмислення змісту (отримання нової інформації); 3) рефлексія (осмислення, народження нового знання).

Матвієнко Т. С. У світі технологій (10 клас) [Текст] / Т. С. Матвієнко // Англ.. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 25-26. - С. 51 - 54.

Описується методична розробка уроку комплексного застосування знань. Його цілі: формувати комунікативну компетентенцію учнів за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій та інтерактивних вправ; розвивати в учнів лінгвістичну компетентність у процесі читання; розвивати адитивну пам’ять учнів, увагу, логічне мислення. Урок ставить такі освітні завдання: узагальнити лексико-граматичний матеріал з теми «Світ науки і техніки»; розвивати в учнів мовну компетентність, навички писемного мовлення.

Мічуріна Т. В. London transport (5 form) [Текст] / Т. В. Мічуріна // Англ.. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 25-26. - С. 22 - 24.

Описується розробка уроку англійської мови у 5-му класі. Його мета: сприяти повторенню та активізацій в усному мовленні ЛО та граматичних структур, необхідних для ведення бесіди про подорож, транспорт у Лондоні; вміти здобувати інформацію з текстів та працювати в групах та парах, з роздавальним матеріалом.

Полякова О. В. Комунікативний підхід під час організації клубної форми вивчення англійської мови [Текст] / О. В. Полякова // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 25-26. - С. 55 - 58.

На сучасному етапі навчання використовують активні методи навчання, засновані на понятті інтерактивності, тобто тіснішому співробітництві вчителя і учня. В даному контексті вчитель є організатором процесу, учень має бути зацікавленим у навчальному процесі та брати активну участь у навчанні, яке здійснюється за допомогою обміну інформацією, обговорення, пошуку і відкриття, постановці та вирішенні певної проблеми, постійному удосконаленні як вчителя, так і учня. На думку, автора статті найкращою формою організації вивчення англійської мови охочими є клубна або гурткова форма. Як свідчить його педагогічний досвід, за таких умов створюються сприятливі умови для здійснення комунікативної організації оволодіння мовою. Вони дозволяють засвоювати іноземну мову та стратегію, техніку навчальної роботи на основі подолання помилок і невдач.

Токайчук Н. А. Ми пишаємося Києвом. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове. Розв’язування задач (4 клас, бінарний урок: англійська та математика) [Текст] / Н. А. Токайчук // Англ.. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 25-26. - С. 37 - 40.

Презентація методичної розробки уроку, мета якого - повторити та систематизувати лексичні одиниці теми; вдосконалювати навички усного ситуативного мовлення та аудіювання; закріплювати вміння ділити багатоцифрові числа на одноцифрове, розв’язувати задачі вивчених типів; формувати соціокультурну компетенцію, розширювати світогляд учнів; формувати та вдосконалювати навички колективної роботи, розвивати логічне мислення; виховувати любов до рідної землі, почуття патріотизму. Тип уроку - узагальнення та систематизації знань. Форма проведення - гра «Рейн-ринг».

Фесенко І. А. Сучасні підходи до формування граматичної навички [Текст] / І. А. Фесенко // Англ.. мова та літ.: наук.-метод журн. - 2017. - № 25-26. - С. 3 - 7. - Бібліогр. в кінці ст..

Знання іноземних мов є важливою передумовою для особистих, культурних, професійних та економічних контактів. Зростаючі потреби в спілкуванні та співпраці між країнами та людьми з різними мовами та культурними традиціями, нова освітня система в Україні вимагають суттєвих змін у підході до викладання, оновлення змісту та методів навчання іноземних мов. В статті розглядається процес формування граматичних навичок як керована система в сучасній методиці викладання іноземних мов, куди як необхідна ланка включається система вправ, спрямованих на формування відповідних навичок.

Ярошовець Л. Г. Leisure. Various ways of spending free time young people 1(1 form) [Текст] / Л. Г. Ярошовець // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 27. - С. 23 - 31.

Тему «Дозвілля. Різноманітні способи проведення вільного часу» вивчають в першому семестрі (кінець вересня, жовтень) за підручником автора Л. В. Калініної для 11 класу (Калініна Л. В. Англійська мова. Your English Self : підруч.  для 11-го кл. загально освіт. навч. закл. (10-й рік навчання) /Л. В. Калініна, І. В. Самойлюкевич. - К.: Наш час, 2011. - 367 с.). Ця тема є цікавою, і побудова уроку спонукає учнів до спілкування, під час якого активізуються граматичні та лексичні навички учнів. Форми роботи - діалоги, полілоги. В основі структури уроку закладений комунікативний метод, який сприяє розвитку мовленнєвої компетенції учнів. Публікація описує конспект такого уроку.

Географія

Гільберг Т. Г., Савчук І. Г., Совенко В. В. Орієнтовне календарно-тематичне планування до курсу «Україна і світове господарство» [Текст]: 9 кл. (52 год) / Т. Г. Гільберг та ін. // Географія та економіка в рідній шк. - 2017. - № 9. - С. 7-12.

На допомогу вчителям розроблено зразок календарно-тематичне планування з географії, у якому пропонується приблизний розподіл навчальних годин за темами. Учитель може використовувати пропоноване планування без змін . Разом з тим учитель має право в межах навчальних годин, відведених на вивчення навчального предмета, вносити в календарно-тематичне планування зміни з урахуванням особливостей класу і пізнавальних можливостей учнів, а також розробляти власне календарно-тематичне планування, яке затверджується керівником навчального закладу.

Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р. Алгоритми для виконання програмних практичних робіт з географії у 9 класі [Текст] / С. Г. Копернік, Р. Р. Коваленко // Географія та економіка в рідній шк.. - 2017. - № 9. - С. 12 - 18.

За новою програмою з географії для 9 класу (курс «Україна і світове господарство») передбачено виконання 7 практичних робіт. З практичних робіт 5.1 та 5.2 виконується одна з двох на вибір учителя. Головними завданнями програмних практичних робіт є: виявлення існуючих причинно-наслідкових зв’язків, вивчення географічної номенклатури, розвиток умінь і навичок роботи з відповідними картами та джерелами географічної інформації, що сприятиме подальшому розвитку в учнів навчально-пізнавальної компетенції і формуванню ціннісно-смислової та соціально-професійної компетенцій. У поданій статті пропонуються розроблені за авторськими ідеями алгоритми виконання програмних практичних робіт у 9 класі.

Корнієнко Г. М., Курило В. В. Позаурочний захід «Українці та література українського зарубіжжя у світі» [Текст] / Г. М. Корнієнко, В. В. Курило // Географія та економіка в рідній шк.. - 2017. - № 9. - С. 24 - 34.

Особливістю Родоцентричної педагогіки є рівноправність учасників навчально-виховного процесу, повна відсутність управлінської першості чи керівної переваги одного над іншим, тобто учителя над учнем, поступовий перехід навчання «із процесу «вливання» знання до процесу «допомоги у пригадуванні», знання до процесу «допомоги у пригадуванні», у «відкритті», у «розкодуванні» закладеного самою природою сутністю дитини. Метою описаного позаурочного заходу є: ознайомити учнів з географією розселення та літературою українців зарубіжжя; на основі цих знань розбудити їх українське єство, формувати почуття національної честі, гідності та національної гордості, національну громадянську позицію, відчуття і усвідомлення того, що всі українці світу - це єдина духовна родина; підготувати учнів до подальшого поглибленого вивчення цієї теми на наступних уроках та в позакласній і позашкільній роботі.

Мурга Л. О. Географія народних промислів України [Текст] / Л. О. Мурга // Географія та економіка в рідній шк.. - 2017. - № 9. - С. 2 - 6. - Бібліогр.: 13 назв.

Історичним змістом української культури є народна творчість, створювана українським народом протягом багатовікової історії. Наші пращури  ще за первісного ладу не були байдужими до краси. До нас дійшли розписи в тодішніх помешканнях. Це оздоблення посуду, одягу, зброї, тобто свідчення того, що первісні люди намагались прикрашати свій побут. Минали віки і народ поступово вдосконалював свою майстерність, вміння. описані матеріали можуть допоїти учителеві географії у підготовці шкільних уроків.

Шубович С. П. Бінарні та інтегровані уроки як форма реалізації між предметних зв’язків [Текст] / С. П. Шубович // Географія та економіка в рідній шк.. - 2017. - № 9. - С. 19 - 23 - Бібліогр.: 13 назв.

В останні роки намітилася тенденція до використання в навчанні різних предметів нових типів уроків, які названо інтегрованими чи бінарними, тобто органічне поєднання на уроці відомостей з інших навчальних предметів навколо однієї проблеми, що сприяє інформаційному збагаченню сприймання, мислення і почуттів учнів завдяки залученню цікавого матеріалу, що також дає змогу з різних сторін пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань. Це заняття, яке побудоване на тісних між предметних зв’язках, проводиться разом з кількома або двома вчителями відповідно. Здійснення між предметних зв’язків географії з іншими предметами під час інтегрованих чи бінарних уроків є важливою умовою підвищення ефективності шкільної освіти. У статті розглядаються педагогічні можливості інтегрованих та бінарних уроків, етапи підготовки та вимоги до них.

Матеріали підготували: Ковпак В. О., Северин О. П.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4574 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4511 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook