Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Понеділок, 23 жовтня 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (16-22 жовт. 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська  література

Мельниченко, Людмила. Світ поезії Христі Алчевської [Текст] : ліричний етюд / Л. Мельниченко, В. Нерубайський, Л. Нерубайська // Дивослово. – 2017. – № 9. – С. 28-32. - Бібліогр.: 6 назв.

У статті презентовано розробку (сценарій) тематичного позакласного заходу, присвяченого родині Алчевських і, зокрема, творчості Христини Олексіївни Алчевської. План заходу складається з виступів учнів-ведучих, декламації окремих творів поетеси, роботи з мультимедійними матеріалами та з коментарів і повідомлень педагога. Обладнання позакласного заходу: портрети Х. Алчевської та членів її родини, тексти поезій, мультимедійна презентація - ілюстративний супровід свята, відеозапис романсу «Душа - се конвалія ніжна».

Парпуланська, Оксана. Іван Франко. «Захар Беркут». Історична основа твору [Текст] : / О. Парпуланська // Дивослово. – 2017. – № 9. – С. 16-19.

У презентованій розробці уроку української літератури розгортається широка панорама сучасних форм і методів роботи, орієнтованих на ефективне висвітлення життя і творчості Івана Франка, подальше акумулювання знань школярів з теорії літератури, зокрема про жанр історичної повісті, розкриття історичної основи та змісту твору «Захар Беркут». Серед методів і прийомів роботи, що застосовуються у процесі реалізації пропонованої розробки (типологічно цей захід - урок засвоєння нових знань),  варто відзначити такі: випереджувальні завдання, робота з епіграфом,  «Цитата для роздумів», «Незакінчене речення», «Дошка запитань», «Аналіз заголовка», «Ґронування», «Мозкова атака» та ін.   

Фасоля, Анатолій. Читацька компетентність: що формуємо, що і як перевіряємо й оцінюємо [Текст] : / А. Фасоля // Дивослово. – 2017. – № 9. – С. 8-15. - Бібліогр.: 6 назв.

У науковій розвідці розглядаються й досліджуються ключові проблеми, що пов’язані з інтеграцією компетентнісного навчання у практику сучасної школи, визначається зміст читацької компетентності, акцентується на необхідності її формування як якісної характеристики компетентного учня-читача. У тематико-змістовому епіцентрі наукових матеріалів постає шість досліджуваних та аналізованих автором проблем, серед яких відзначимо зокрема такі: невиробленість термінології (щодо категорій «компетенція», «компетентність» тощо), структура читацької компетентності та особливості її формування, практичний інструментарій, оцінювання та ін.      

Історія

Горбачова Г. Г. Утворення українських політичних партій. Математичне моделювання. Числові послідовності [Текст]: 9 кл.: історія України, алгебра / Г. Г. Горбачова // Історія та правознавство : наук.-метод. журн. - 2017. - № 25 - 26. - С. 45 - 51.

Описується методична розробка інтегрованого уроку, після якого учні зможуть: Історія - характеризуватипроцес піднесення національно-визвольного руху, обставиниутворення перших політичних партій та їхню діяльність, прояви суспільно-політичного та національно-визвольного руху в різних регіонах України; визначати причини й наслідки, історичне значення створення перших політичних партій для національно-визвольної боротьби українського народу; висловлювати судження щодо діяльності Миколи Міхновського, Юліана Бачинського, діяльності українців в Галицбкому сеймі та Австрійському парламенті; називат и дату утворення перших політичних партій; пояснювати, застосовувати терміни та поняття: «партія», «соборність України», «Національна ідея», «УНДР», «УСДП», «Народний комітет». Алгебра - виробити вміння застосувати формули арифметичної прогресії та математичної статистики; розвивати пізнавальний інтерес до предмета; формувати креативне мислення, правильнее математичне мовлення; виховувати культуру колективної взаємодії. Форма уроку: інтегрований з історії України та алгебри.

Єлькіна Л. Р. Державотворчі процеси за часів УЦР: здобутки і прорахунки [Текст]: історія України: 10 кл. / Л. Р. Єлькіна // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. - 2017. - № 25 - 26. - С. 61 - 63.

Матеріали описанного практичного заняття дають аналіз державотворчої діяльності Центральної Ради, визначають хронологічну послідовність подій української державності доби ЦР, допомагають сформолювати особисту позицію щодо оцінки державотворчої діяльності ЦР. За типом уроку - це урок узагальнення знань.

Коляда Ігор. Виборення Козацькою Україною незалежності. Весна 1649 - червень 1652 року [Текст] / І. Коляда // Історія в рідній шк.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9. - С. 33 - 41.

Матеріали пропонованого уроку мають такі цільові завдання: розкрити основні етапи воєнної кампанії 1649-1652 рр.; висвітлити подальший розвиток Української національно визвольної революції; сформувати в учнів розуміння загальних причин та значення Національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького; розвинути в учнів уяву, увагу, розуміння історичних фактів та вміння працювати з історичною картою; виховувати культуру політичного мислення, впевненість у своїх інтелектуальних здібностях, любов до Батьківщини. За типом уроку - це комбінований урок.

 

Стельмах А. К. Особливості навчання історії а умовах профільної школи [Текст] / А. К Стельмах  // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. - 2017. - № 25 - 26. - С. 25-27.

Профільне навчання дає можливість учням самостійно обирати ті предмети, які їм найбільше до вподоби. Поглиблене вивчення історії передбачено в классах гуманітарного профілю. Але історію вивчають і в інших классах, зокрема математичного профілю. Значний обсяг теоретичного матеріалу зазвичай викоикає труднощі у засвоєнні цими учнями програмового матеріалу. У таких класах можна запропонувати дітям запам'ятовувати дати й події за допомогою елементарних математичних дій. У статті подана така методина на такі теми: «Козацько-селянські повстання кінця ХУІ ст.» (8 клас), «Національно-визвольна війна українського народу середини ХУІІ ст.» (Попівняльна характеристика Зборівського і Білоцерківського договорів. 8 клас), «Країни Центральної та Східної Європи» (Всесвітня історія. 10 клас).

 

Предмети художньо-естетичного циклу

Євдокимова О. М. Українське бароко [Текст]: («Мистецтво»: 8-й кл.) / О. М. Євдокимова // Мистецтво в школі: музика, образотворче мистецтво, художня культура: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9. - С. 12 - 15.

Пропонований урок ознайомить учнів із поняттям «українське (козацьке) бароко», розглядає характерні риси та історію розвитку українського бароко, ознайомлює із шедеврами української барокової архітектури, шедеврами іконостсів, розглядає особливості образотворчого та декоративного мистецтва українського бароко, розвиває аналітичні навички, прищеплює інтерес до українського мистецтва. За типом уроку - це комбінований урок.

Кураксіна О. І. У гості до музичних інструментів [Текст]: («Муз. мистецтво»: 5-й кл.) / О. І. Кураксіна // Мистецтво в школі: музика, образотворче мистецтво, художня культура: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9. - С. 8 - 11.

Описується методична розробка уроку музичного мистецтва у 5 класі. За типом уроку - це урок заглиблення в тему. Його матеріали поглиблять знання учнів про історію виникнення мзичних інструментів, ознайомлять з группами музичних інструментів, дають визначення понять «тембр», «регістр», «ритм» та на музичному матеріалі вчать визначати їх особливості. Перед учителем ставиться мета - розвивати вміння учнів визначати на слух музичні інструменти, музичну пам'ять, слух, творчі здібності, вокально-хорові навички, уміння виконувати рухи під музику, вільно висловлюватти власні судження, прищеплювати учням інтерес до музичного мистецтва. В ході уроку використовується електронна презентація за темою уроку.

Панасюк Л. О. Вулиці, що творять образ міста [Текст]: («Образотворче мистецтво»: 7-й кл.) / Л. О. Панасюк // Мистецтво в школі: музика, образотворче мистецтво, художня культура: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9. - С. 8 - 11.

Подається конспект уроку образотворчого мистецтва у 7-му класі. Його навчальна, розвивальна та виховна мета: закріпити поняття про види перспективи, продовжувати вчити учнів зображувати архітектурні споруди; удосконалювати знання з лінійної та повітряної перспективи; розвивати пізнавальну активність учнів, творчі навички та вміння, просторову уяву, прищеплювати інтерес до творчої діяльності. За типом уроку - це комбінований урок. На уроці використовуються медіозаписи.

Чехонадська С. В. Балет «Лебедине озеро» П. Чайковського [Текст]: (урок-бесіда для учнів 4-го кл.) / С. В. Чехонадська // Мистецтво в школі: музика, образотворче мистецтво, художня культура: наук.-метод. журн. - 2017. - № 9. - С. 30 - 32.

Описується методична розробка навчального заходу. Його матеріали мають на меті - розширити естетичний та музичний світогляд учнів, ознайомити з творчістюПетра Ілліча Чайковського на прикладі балету «Лебедине озеро», розвивати художньо-образне мислення, музичні здібності, формувати естетичні компетентності учнів, виховувати ціннісне ставлення до класичної музики. На уроці проводиться експрес-тестування, використовуються відеофрагменти балету «Лебедине озеро», робота із музичним словничком.

Трудове навчання

Ключові зміни в оновлених навчальних программах 5-9 класів [Текст]: (за результатами обговорення на платформі EdErа та у предметних робочих групах)  // Труд. підготовка в рід. шк. - 2017. - № 3. - С. 2-3.

У змісті навчальної програми впроваджено алгоритм роботи вчителя, який дозволить йому організувати навчальний процес у дусі «Нової школи» з неухильним дотриманням усіх положень чинного Держстандарту середньої освіти. Основні зміни змісту програми були пов’язані з тим, щоб посилити її сильні сторони, зокрема, надати більшу увагу методу проектів, який у попередній програмі поєднували із застарілими принципами побудови змісту освіти, що не дозволило повністю реалізувати переваги цієї інноваційної технології. Для повноцінного запроваджеення пректної технології в змісті трудового навчання учнів необхідно звільнити вчителя від жорсткої регламентації навчального часу, дозволити йому та учням більш творчо обирати вид практичної роботи.

Методичні рекомендації про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році [Текст] // Труд. підготовка в рід. шк. - 2017. - № 3. - С. 3-22.

Зміст навчальної програми орієнтовано на формування в учнів ключових і предметних компетентностей, які покликані наблизити процес трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів і природних здібностей. Навчальний процес зорієнтований на кінцевий результат у вигляді очікування результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів згруповано за трьома компонентами: знаннєвим, діяльнісним, ціннісним. Указані результати складають основу освітніх цілей у роботі вчителя, орієнтують його на запланований навчальний результат.

Стешенко В. В. Модернізація змісту трудового навчання на компетентнісній основі [Текст] / В. В. Стешенко // Труд. підготовка в рід. шк. - 2017. - № 3. - С. 28-30.

У статті показано необхідність модернізації змісту трудового навчання у світлі Проекту МОН України «Нова українська школа. Простір можливостей» на основі компентнісного підходу; визначено та розкрито вимоги процесу модернізації змісту трудового навчання, до яких віднесено необхідність забезпечення в його змісті можливостей реалізації компетентніного підходу за допомогою визначення змісту технологічної компетентності, рівня розвитку сучасного суспільства (техніки, технології, суспільного виробництва тощо), тобто рівня розвитку технологічного знання, умов організації навчального процесу, результатів і рівня навчання тощо.

Матеріали підготували бібліографи Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4568 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4506 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook