Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Понеділок, 30 жовтня 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (23-31 жовт. 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Амарханян, Світлана. Розвиток критичного мислення на уроках української мови та літератури [Текст]: / С. Амарханян // Дивослово. – 2017. – № 10. – С. 2-13. - Бібліогр.: 16 назв.

У науковій розвідці директора Малинської ЗОШ № 1 І-ІІІ ст. (Житомирська обл.) Світлани Амарханян розкрито (на основі педагогічної практики та психолого-педагогічної літератури) особливості навчання з упровадженням технологій розвитку критичного мислення на уроках української мови та літератури, вивчено і представлено методи й прийоми, що сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів середньої школи. Окрім того презентовано приклади планів-конспектів уроків української мови для 9-го класу з застосуванням технології розвитку критичного мислення.  Розкриваючи науково-методичну панораму явища «критичне мислення», автор наголошує на таких важливих його характеристиках як самостійність та індивідуальність, опертя на певну інформацію, переконливість аргументації та проблемність.

Характеризуючи послідовні етапи (усього - шість) критичного мислення (сприйняття інформації з різних джерел; аналіз різних поглядів на проблему; формування власної позиції; зіставленнями з іншими точками зору; добір аргументів на підтримку обраної позиції; прийняття рішення на основі доказів), науковець звертає увагу вчителів-словесників на основні складові методичної моделі пізнавального процесу крізь призму розвитку технології критичного мислення: актуалізацію, усвідомлення змісту та рефлексію.  Довершує методичну картину опублікованих матеріалів характеристика низки цікавих методів і прийомів для розвитку критичного мислення («Незакінчене речення», «Інтелектуальний конфлікт», «Фантастичний елемент» та ін.), а також висвітлення планів-конспектів двох уроків української мови у 9-му класі з елементами розвитку критичного мислення.

Шинкаренко, Людмила. Джерела української фразеології [Текст] : 6 клас / Л. Шинкаренко // Дивослово. – 2017. – № 10. – С. 21-24.

У публікації висвітлюється план-конспект уроку вивчення нового матеріалу з теми «Фразеологія». Застосовуючи такі форми і методи навчальної діяльності, як бліц-опитування з ключем, робота в парах, лінгвістичне дослідження, бесіда, вибірковий диктант, словникова робота, дослідницькі та ігрові завдання, автор втілює цільові засади навчального заходу на значному фразеологічному матеріалі, наповнюючи методику розлогими педагогічними коментарями та поясненнями теоретичного матеріалу з теми. Обладнання до уроку: фразеологічний словник, підручник, мультимедійна презентація та роздатковий матеріал.   

Юдіна, Олена. Українські народні думи. «Маруся Богуславка». Морально-етична проблематика твору [Текст] : 9 клас / О. Юдіна // Дивослово. – 2017. – № 10. – С. 33-37. - Бібліогр.: 3 назви.

У науково-методичній розвідці розгорнуто детальний план-конспект уроку української літератури для 9-го класу. Метою навчального заходу є вивчення теоретичного матеріалу про українські народні думи, кобзарство в Україні та дослідження тексту народної думи про Марусю Богуславку. Типологічно презентований навчальний захід є інтегрованим уроком контекстуального аналізу літературного твору (українська література - музичне мистецтво, образотворче мистецтво). Для реалізації мети автор рекомендує застосовувати такі методи, форми і прийоми роботи як презентація випереджувальних завдань, виразне читання, «Ґронування», інтерактивна вправа «Займи позицію», постановка та розв’язання проблемних питань, обмін враженнями, прослуховування аудіо запису, робота школярів з інформацією суміжних дисциплін і видів мистецтва, словникова й творча робота тощо.

Математика

Баранова С. Іван Франко на уроці математики, або розв’язування задач за допомогою рівнянь [Текст] / С. Баранова // Математика в рід. шк. - 2017. - № 9. - С. 18-22.

У статті наголошено, що розв’язування задач за допомогою рівнянь відіграє важливу роль у розвитку творчих здібностей учнів. Також зазначено, що І. Франко здійснив український переклад задач грецького епіграміста, автора праць з географії та астрономії Метродора. В історію математики він увійшов як автор понад 30 цікавих задач, складених у віршованій формі. Переклади І. Франка точно передають як зміст, так і поетичні особливості оригіналу. У зв’язку з тим, що уміння розв’язувати задачі одні з головних показників математичної підготовки, на уроці  учні розв’язують кілька таких задач

Васильєва Д. Формування громадянської відповідальності учнів на уроках математики [Текст] / Д. Васильєва // Математика в рід. шк. - 2017. - № 9. - С. 7-13.

У статті розглянуто одну з наскрізних ліній ключових компетентностей, а саме - «Громадянську відповідальність». Формування громадянської відповідальності базується на усвідомленні учнями своєї громадянськості. Складовими громадянськості є громадянські знання, громадянська відповідальність, громадянська компетентність, громадянський обов’язок, громадянська справедливість, громадянська рівність та свобода, громадянська свідомість тощо. На уроках математики виховання громадянської відповідальності здійснюється за рахунок розширення змісту освіти, доцільних методів і форм навчання, використання сприятливих виховних ситуацій, а також особистості самого вчителя.

Півненко С. Підготовка підсумкового уроку [Текст]: (з досвіду роботи) / С. Півненко // Математика в рід. шк. - 2017. - № 9. - С. 24-28.

У статті продемонстровано досвід роботи вчителя з підготовки підсумкового уроку. Як приклад подано урок з теми «Похідна функція та її застосування до дослідження функції». У ході уроку учні закріплюють отримані знання, вчаться аналізувати та формувати повну та розгорнуту відповідь, працюють у команді, захищають власну думку. Для цього учні пригадують, як обчислюються похідні функції та ознаки, які аналізують поведінку функції. При актуалізації опорних знань учитель на дошці записує завдання, в яких є помилки чи незавершені дії. Учитель пропонує учням виправити помилки та завершити виконання завдань. У ході уроку учні відчувають себе у ролі менеджера - розробляють, захищають та презентують проект на одну із запропованих тем.

Іноземні мови

Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов [Текст]: 5 - 9 кл.: англ. мова, нім. мова, франц. мова, іспан. мова // Іноземні мови в шк. України: наук.-метод. журн. - 2017. - № 5. - С. 2 - 26.

Очікувані результати  навчально-пізнавальної діяльності учнів на кінець 9 класу (Комунікативна компетентність). Навчальна программа є рамковою, а відтак  проміжні результати за класами визначають учителі, орієнтуючись на кінцевий результат.

Андрущенко Лариса. Екологічний проект «Ми будуємо місто Екоград» [Текст]: зробимо місто комфортним для життя / Л. Андрущенко // Іноземні мови в шк. України: наук.-метод. журн. - 2017. - № 5. - С. 55.

Пропонується розробка сценарію позакласного заходу, який сприятиме формуванню в учнів комунікативної компетенції, що забезпечується лінгвістичним, мовленнєвим і соціокультурним досвідом узгодженим з їх віковими можливостями, розвитку пам’яті, уваги, мислення, вихованню зацікавленістю предметом іноземна мова.

Гошина Ю. А. The smartest [Текст]: інтелектуальна гра для 10-11 кл. / Ю. А. Гошина // Англ.. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. № 28 - 29. - С. 71 - 75.

Публікація презентує розробку позакласного заходу у формі інтелектуальної гри. Описані матеріали мають на меті формувати лінгвокраїнознавчі компетентності учнів, практикувати учнів у вживанні вивчених ЛО з розділу «Країнознавство», ознайомити учнів з традиціями різних країн ЄС, формувати навички сприйняття інформації на слух з метою її повного розуміння, удосконалювати техніку читання, удосконалювати граматичні навички та навички монологічного мовлення, виховувати пізнавальний інтерес.

Пірус Леся. Я і моя родина: англ. мова [Текст]: 5-й кл. / Л. Пірус // Іноземні мови в шк. України: наук.-метод. журн. - 2017. - № 5. - С. 49 - 51.

Методична розробка пропонованого уроку має таку мету: розширити та вдосконалити знання учнів з тем «Моя родина, професії»; навчити розповідати про свою родину; активізувати вміння вживати та розуміти лексичний та граматичний матеріали в мовленні; формувати навички діалогічного мовлення на рівні мікро діалогу з опорою на зразок; удосконалювати навички аудіювання та читання; розвивати вміння працювати в парах; розвивати фонематичний слух, увагу, мовну реакцію, творче мислення; виховувати позитивне ставлення до іноземної мови та почуття поваги і любові до близьких людей.

Сушко Олена, Корніцька Яна. The story of love, the story of sacrifice (International Mother Language Day) [Текст]: англ.. мова: 10 кл. / О. Сушко, Я. Корніцька // Іноземні мови в шк. України: наук.-метод. журн. - 2017. - № 5. - С. 27 - 32.

Публікація пропонує нестандартний урок  (урок-свято + урок відеорепортаж). На думку авторів, саме нестандартні уроки є важливим чинником пришвидшеного вивчення англійської мови, кращого сприйняття  іншомовного матеріалу. Продовжуючи принципи  «діалогу культур» необхідним на запропонованому уроці автори бачать: використання цікавого матеріалу про самобутність мов, залучення учнів до культурних цінностей народу-носія мови. Велике значення в цьому мають автентичні відеоматеріали. На уроці створюються уявні ситуації спілкування з використанням різних прийомів. Під час уроку учні зможуть порівнювати, обмінюватися думками, працювати в групах, презентувати інформацію з різних галузей, яка буде цікава саме їм.

Цей урок буде корисним для вчителів, які «змушують» своїх учнів відчувати себе щасливими під час говоріння, читання, письма, аудіювання англійською. Урок спрямований на збалансований розвиток усіх чотирьох видів мовленнєвої діяльності за допомогою різних творчих завдань. Урок заснований на матеріалах курсів британських і українських авторів. матеріали можуть бути  використані в інтегрованих уроках з використанням інтерактивних технологій, а також на уроках історії, мови та літератури.

Шута І. П. Порівняння оригіналу балади Р. Л. Стівенсона «Вересовий трунок» та перекладів твору [Текст]: (7 кл.: бінар. урок: зарубіж. літ. та англ. мова) / І. П. Шута // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 28 - 29. - С. 22 - 26.

Пропонується методична розробка уроку на тему: «Уславлення подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками в героїчній баладі Р. Л. Стівенсона «Вересовий трунок». Порівняння  оригіналу з українським перекладом Євгена Крижевича та російським перекладом Саму їла Маршака». Урок проводиться з використанням мультимедійної презентації. Програмні засоби: Microsoft PowerPoint 2007, Macromedia FlashMX. За типом уроку - це урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок, урок порівняльного аналізу. В процесі проведення уроку учитель використовує такі прийоми навчання: гра «Увімкни мікрофон», асоціативний кущ, гранування, дискусія, дослідження, порівняння, аналіз проблеми, робота в групах. Форма уроку: урок зіставлення й порівняння аналізу оригіналу твору та його перекладів.

Матеріали підготували: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4552 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4486 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook