Із матеріалів науково-методичного журналу «Математика в рідній школі» (№ 9, 2017 р.).
Пропонуємо ознайомитись із статтею доцента кафедри алгебри і методики навчання математики Вінницького державного педагогічного університету ім. Михайла Коцюбинського, кандидата педагогічних наук Аліни Воєводи «Чи допоможе математика в житті?» [Текст] / А. Воєвода // Математика в рід. шк. – 2017. - № 9. – С. 13-18.
Сьогодні все частіше педагоги-науковці та і вчителі висловлюють думку про те, що якісна підготовка школярів до майбутнього дорослого життя повинна передбачати формування в них не лише міцних знань, а й уміння розв’язувати практичні задачі, знаходити вихід із скрутних життєвих ситуацій, в яких використання математики, на перший погляд, здається неможливим.
Зазвичай в учнів на початку вивчення нової теми виникає природне запитання: «Чи потрібні будуть ці знання в майбутньому? Коли? Де й для чого?». І вчителеві буває важко дати вичерпні відповіді, якщо школярам доводиться розв’язувати не лише цікаві їм алгебраїчні та геометричні задачі. Наповнення цих задач практичним змістом може активізувати розумову діяльність школярів, сприяти виникненню особистих мотивів навчання, розвивати інтерес до предмета.
У шкільних підручниках з математики є чимало задач, в основу яких покладено залежності між компонентами руху; ціною, кількістю і вартістю; продуктивністю праці, часом роботи й одержаною продуктивністю; розрахунки часу; знаходження периметрів та площ фігур; обчислення витрат різних матеріалів тощо. Часто такі задачі мають однакові математичні залежності між величинами і розв’язуються за допомогою однакових математичних моделей.
Важливим з практичного погляду є також задачі на: подільність чисел; розклад чисел на прості множники; розв’язування діофантових рівнянь; геометричні побудови на місцевості, вибір найкоротшого маршруту руху; практичні способи перевірки властивостей плоских або просторових фігур тощо, яких у чинних шкільних підручниках дуже мало. У процесі розв’язування подібних задач учні знайомляться з практичними, життєвими поняттями і бачать необхідність застосування математичних знань у реальному житті.
У статті автор репрезентує цікаві задачі практичного змісту, для розв’язування яких потрібні не лише знання, а й кмітливість та допитливість учнів. Їх можна використовувати на уроках та при підготовці до державної підсумкової атестації в 9 класі та зовнішнього незалежного оцінювання з математики в 11 класі.
При розв’язуванні задач слід активізувати учнів та спонукати їх висловлювати свої думки стосовно шляхів розв’язання проблеми, наведеної в задачі. Також можна обговорити з учнями різні ситуації, що виникають у повсякденному житті, адже з більшістю ситуацій, описаних у задачах, ми часто зустрічаємося і намагаємося знаходити вихід із скрутного становища, застосовуючи математичні знання.
Задачі практичного змісту є також засобом формування в учнів позитивного ставлення до математики, системності мислення, здатності бачити всі можливі варіанти і здійснювати вибір оптимального, передбачати наслідки обраних рішень. Якщо учням вдається насправді застосовувати набуті знання на практиці, то, можливо, вони зможуть дати позитивну відповідь на запитання: «Чи допоможе математика в житті?»
Статтю підготувала: головний бібліограф ТУРКАЛО О. М.
Немає коментарів