Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Вівторок, 08 січня 2019 

min
max

Учителеві-предметнику

(тижнева оглядова інформація літератури 1-6 січ.  2019 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів у загальноосвітній школі»

Українська мова та  література

          Лемешенко, Наталія. Видатні діячі мовознавчої науки. Тематичні блоки вікторин. [Текст]: / Н. Лемешенко // Укр. мова та літ. - 2018. - № 21-22 (901-902). - С. 55-80. - Бібліогр.: 33 назви.

         У ґрунтовній публікації подано низку матеріалів для можливості проведення у межах нестандартних уроків окремих тематичних вікторин, присвячених дослідженню життя й діяльності видатних філологів. Кожна тема охоплює десятки питань і відповідей про того чи іншого фахівця. Зокрема, пропонуються матеріали про Олександра Потебню, Олександра Білецького (літературознавець), Леоніда Булаховського (мовознавець), Святослава Гординського, Юрія Шевельова, Григорія Кочура й Миколи Лукаша. Дидактичні матеріали достатньо насичені цікавою та актуальною інформацією й здатні у повній мірі реалізувати власну освітню функцію в рамках навчального процесу, зокрема на уроках української мови та літератури.  

Лемешенко, Наталія. Від бібліотеки Ярослава Мудрого до Національної бібліотеки України [Текст]: / Н. Лемешенко // Укр. мова та літ. - 2018. - № 21-22 (901-902). - С. 81-87. - Бібліогр.: 4 назви.

         Опубліковано дидактичні матеріали (з переліком питань або завдань й дотичних відповідей), які можна використовувати на уроках гуманітарного циклу, зокрема під час навчальних заходів з мови та літератури. Понад два десятки питань розкривають історію та функціонування Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (2018 року відзначається 100-річчя цієї установи), частина матеріалів присвячена історії та розвитку бібліотечної та книговидавничої справи в Україні; є також завдання, де школярі мають розкрити значення таких термінів як: «титул», «уривок», «обкладинка», «палітурка», «курсив», «літера», «заголовок».

Носаченко, Людмила. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях із однорідними членами [Текст]: / Л. Носаченко // Українська мова та література. - 2018. - № 21-22 (901-902). - С. 15-21. - Бібліогр.: 5 назв.

Опубліковано матеріали розробки уроку української мови для 6-го класу. Метою навчального заходу є: закріпити знання учнів про вживання розділових знаків  у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах речення; відпрацьовувати навички правильно інтонувати вказані речення; конструювати речення з узагальнювальними словами при однорідних членах; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати патріотичні почуття; формувати та розширювати світогляд учнів. 

Сікора, Наталія. Ліна Костенко «Крила». Духовне наповнення людини - її «крилатість» [Текст]: / Н. Сікора // Українська мова та література. - 2018. - № 21-22 (901-902). - С. 8-14.

         Вміщено розробку навчального заходу з української літератури у 7-му класі за життєтворчістю видатної української поетеси Ліни Костенко. Автором матеріалів розкривається широка методична панорама для потреб уроку, зокрема можуть бути застосовані такі методи й прийоми як: «подвійний щоденник», евристична бесіда, «асоціативне гроно», робота в групах, «скринька побажань», сенкан, літературний диктант, теоретичний практикум, робота з фразеологізмами, творче завдання, кероване вивчання, виразне читання поезії тощо. За типом пропонований навчальний захід є комбінованим уроком. 

Математика

Буковська Оксана Роль та місце математики у STEM-навчанні [Текст] : (інтегрований урок математики та біології, 9 клас) / О. Буковська // Математика в рід. шк. - 2018. - № 11. - С. 19-26.

         Особливою формою наскрізного STEM-навчання є інтегровані уроки, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків, що сприяють формуванню в учнів цілісного, системного світогляду, актуалізації особистісного ставлення до питань, що розглядаються на уроці. Основою ефективності таких уроків є чітке визначення мети і відповідне їх планування для забезпечення різнобічного розгляду учнями предмета дослідження. Однією із STEM-технологій навчання математики є використання прикладних задач. Впровадження STEM-освіти має глибинний характер і включає розв’язання проблем підготовки вчителя, який дбає про особистісне і професійне зростання, вміє досягти нових педагогічних цілей.

Мельник Ганна Розв’язування прикладних задач у 10-11 класі як мотивація навчання математики в школі [Текст] / Г. Мельник, Н. Баюн // Математика в рід. шк. - 2018. - № 11. - С. 15-19.

         Використання задач прикладного змісту на уроках дає змогу формувати в учнів системність мислення, здатність здійснювати оптимальний вибір, уміння розв’язувати задачі найраціональнішим способом, здійснювати порівняння, узагальнення, абстрагування, класифікацію, аналогію, аналіз, синтез і формувати позитивні моральні риси особистості. Матеріал для складання прикладних задач можна черпати з різних галузей науки, виробництва, сільського господарства. При цьому умови задач повинні мати різні формулювання, у тому числі й такі, що містять велику описову частину, формулювання розповіді, задачі-розрахунки, уникаючи одноманітності та шаблону. Автори розглядають декілька прикладів, де прикладні задачі відіграють саме таку роль.

Науменко Алла Навчально-дослідницька діяльність учнів 5-6 класів на уроках математики [Текст] / А. Науменко, Н. Панькова // Математика в рід. шк. - 2018. - № 11. - С. 29-33.

         Навчально-дослідницька діяльність учнів з математики - це вид навчально-пізнавальної роботи, яка спрямована на пошук, вивчення й пояснення математичних фактів для здобуття й систематизації суб’єктивно нових знань і способів їх використання на практиці. Її мета - розвиток цікавості до навколишнього світу й математики як науки, розвиток мислення, а також відтворення діяльності вченого-математика, спрямована на вивчення нового об’єкта чи процесу. Представлені у статті творчі завдання мотивують, зацікавлюють школярів у вивченні математики в цілому та глибинного засвоєння.

Історія. Правознавство

Панасик Валентина. Революція гідності 2013-2014 рр. [Текст]: історія України: 11-й кл. / В. Панасик // Історія України: всеукр. газ. для вчителів історії та правознавства. - 2018. - № 22 (926). - С. 10 - 13.

Революція гідності, сучасниками якої були сьогоднішні старшокласники, стала важливою подією в новітній історії України. Її учасники обстоювали права людини й громадянина. Революція гідності сконсолідувала українську націю, яка стала на шлях демократичного розвитку. Пропонується розробка уроку на цю тему. Його мета - проаналізувати обставини підписання «Угоди про асоціацію між Україною та ЄС»; з’ясувати причини, привід, перебіг і наслідки Революції гідності; охарактеризувати  проведення виборів Президента України та Верховної Ради України у 2014 р.; розвивати вміння аналізувати, аргументовано обстоювати власну позицію, використовувати розповідь учителя як джерело інформації. Тип уроку - комбінований.

Коляда Ігор, Загребельна Ніна, Юрчишин Павло.І слава, і воля, або українське козацтво в народній пам’яті [Текст] вступ до історії: 5 кл. / І. Коляда, Н. Загребельна, П. Юрчишин // Історія в рідній шк.. - 2018. - № 11. - С. 15 - 24.

Пропонується методична розробка уроку, мета якого - сформувати уявлення про запорозьке козацтво як тогочасних воїнів-українців, Запорозьку  Січ як козацьку республіку, про боротьбу козацтва за свої права, про Національно-визвольну війну українського народу середини ХУІІ ст. та Гетьманщину як період в історії України. За типом уроку - це урок вивчення нового матеріалу.

Куликова Лілія, Болдирєва Олександра. Походження Всесвіту та Землі [Текст]: всесвіт. історія / Л. Куликова, О. Болдирєва // Історія в рідній шк. - 2018. - № 11. - С. 6 - 14.

Ознайомлення з англійською, американською, та інших країн навчальною літературою дає змогу глибше, ширше та об’єктивніше  зрозуміти історичне минуле власної країни к контексті світової історії. Пропонується історична розробка до курсу «Всесвітня історія» з теми: «Походження Всесвіту на Землі», котра зацікавить вчителів-істориків, що викладають цей курс у школах та інших навчальних закладах. Автори вважають, що ця робота дасть можливість учителям та учням краще зрозуміти процес зародження життя на Землі і формування первісно-общинного ладу. Матеріал викладено англійською мовою та адресовано молоді, що вивчає предмети англійською мовою у вишах, гімназіях, ліцеях та в системі профільного навчання.

Чубур Сергій. Європейський суд з прав людини [Текст]: громадянська освіта: 10-й кл. / С. Чубур // Історія України: всеукр. газ. для вчителів історії та правознавства. - 2018. - № 22 (926). - Вкладка. - С. 8 - 13.

Європейський суд з прав людини (англ. European Court of Human Rights) - міжнародний судовий орган, юрисдикція якого поширюється на всі держави-члени Ради Європи, що ратифікували Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод. Про роль Європейського суду з прав людини та порядок звернень до цієї європейської інституції йдеться на практичному занятті, розробка якого подається у цій публікації. Тип уроку: урок формування компетентностей. Форма уроку: практичне заняття.

Чубур Сергій. Влаштуйся на роботу [Текст]: гра-квест: правознавство: 9-11-ті кл. / С. Чубур // Історія України: всеукр. газ. для вчителів історії та правознавства. - 2018. - № 22 (926). - Вкладка. - С. 14 - 16.

Застосування інтелектуально-рухливих ігор набуває все більшої популярності і вітчизняній педагогічній практиці. Вони допомагають учням краще засвоювати матеріал навчальної програми, формувати компетентності. За допомогою квестових завдань автор пропонує узагальнити знання учнів про основні положення трудового законодавства щодо влаштування на роботу.

Географія

Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р. Опорні схеми до вивчення розділу «Африка» у 10 класі за новою програмою [Текст] / С. Г. Копернік, Р. Р. Коваленко // Географія та економіка в рідній шк. - 2018. - № 11. - С. 5 - 18.

Схематичні засоби допомагають систематизувати й узагальнити навчальний матеріал, організовувати групову роботу школярів на уроці, активізувати їх навчально-пізнавальну діяльність і, що найважливіше, інтенсифікувати освітній процес, зробити його цікавішим та кориснішим для учнів. Грамотно організована робота старшокласників з опорно-інформаційними схемами забезпечує реалізацію компетентнісного підходу в навчанні, сприяє розвитку ключових компетенцій, як загальноосвітніх, так і предметних географічних. У змісті запропонованих схем детально висвітлено теоретичні положення чинної навчальної програми з географії для 10 класу (рівень стандарту). Учитель залежно від власного досвіду й рівня географічної підготовки класу може коригувати зміст інформаційних блоків у схемах на свій розсуд.

Лис Ю. В. Пріоритетність компетентнісного підходу у змісті шкільної географічної освіти [Текст] / Ю. В. Лис // Географія та економіка в рідній шк. - 2018. - № 11. - С. 2 - 4. - Бібліогр.: 9 назв.

Одним із головних напрямів сучасної шкільної географічної освіти є її оновлення в умовах реалізації Державного стандарту базової і повної загальної освіти. Автор статті зупиняється на тих суперечностях, які утруднюють реалізацію компетентнісного підходу у загальноосвітніх навчальних закладах. Розлядаються важливі умови забезпечення компетентнісніного підходу у навчанні географії, а саме: використання інноваційних освітніх технологій у навчальному процесі; зміна конструкції уроку; визначення критеріїв оцінювання компетентності учнів, використання компетентнісно-орієнтованих завдань для виявлення рівня сформованості та розвитку компетентності учнів.

Назаренко Т. Г. Цифрова компетентність як умова формування в учнів географічної компетентності [Текст] / Т. Г. Назаренко // Географія та економіка в рідній шк. - 2018. - № 11. - С. 26 - 32. - Бібліогр.: 15 назв.

У статті розкриваються актуальні питання, пов’язані з компетентнісним підходом, що полягає в набутті географічної компетентності через цифрову і навпаки. Автором проаналізовані найтиповіші методи навчання, використання яких дає можливість формування у старшокласників цифрової компетентності. Зміст статті вказує конкретно на предметно географічні компетентності (картографічна, просторова, геоінформаційна), які необхідно сформувати в процесі навчання, тому виникає необхідність в інтеграційному навчанні не тільки географії і економіки, а ще й інформатики.

Підготували бібліографи Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4526 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4456 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook