Із матеріалів науково-методичного журналу «Математика в рідній школі» (№ 1. - 2020 р.).
Пропонуємо ознайомитись із статтею старшого наукового співробітника відділу математичної та інформаційної освіти інституту педагогіки НАПН України, учителя ліцею «Престиж» Дарини Васильєвої «Уроки PISA-2020. Аналіз оприлюднених результатів математичної грамотності учнів»» [Текст] / Д. Васильєва // Математика в рідній школі. - 2020. - № 1. - С. 2-17.
PISA (Programme for International Student Assessment - міжнародне дослідження, що за певною методикою оцінює учнів і на цій основі вивчає та порівнює якість освіти у різних країнах світу. Перевіряють, зокрема, наскільки в учнів розвинена здатність:
до читання, розуміння й інтерпретації різноманітних тексів, з яких вони матимуть справу в повсякденному житті;
до використання знань і умінь з математики у подоланні різноманітних життєвих викликів і проблем, пов’язаних із математикою;
до використання знань і умінь з природничих наук для розв’язання різноманітних життєвих проблем, пов’язаних із певними науковими ситуаціями.
Вимірники PISA перевіряють не наявні знання з математики у 15-річних учнів, а саме вміння застосовувати набуті знання та вміння до розв’язування життєвих проблем, тобто математичну грамотність учнів.
Встановлена залежність між кількістю годин, що відводиться на вивчення математики, і успіхами країн-учасниць у моніторингах PISA. Зазвичай, найкращі успіхи (переважно в діапазоні 500-600 балів) показують країни, в яких кількість годин, що відводяться на вивчення математики, складає понад 9 годин на тиждень.
У формуванні уміння розв’язувати прикладні задачі велику роль відіграє вчитель:
1. Чи пропонує він учням такого роду задачі?
2. Чи відводить він достатньо часу для розв’язання таких задач на уроці?
3. Чи стимулює учнів аналізувати умову або ж пропонувати декілька моделей до однієї задачі?
4. Чи заохочує пошук нестандартних шляхів розв’язку задачі?
5. Чи звертає особливу увагу на інтерпретацію отриманих учнями результатів?
У визначенні математичної грамотності для PISA особливий наголос варто робити на необхідності розвитку вміння учнів/студентів застосовувати математику в життєвому контексті, для чого необхідно забезпечити їх багатим досвідом використання математики на заняттях у навчальному закладі.
Сторінку підготувала: головний бібліограф О. М. ТУРКАЛО
Немає коментарів