Учителеві-предметнику
тижнева оглядова інформація літератури (6-12 червня 2016 р.)
З питань методики викладання навчальних предметів в школі
Українська мова та література
Котяш, Олександр. Функції порівняльного звороту як художнього засобу в романі Василя Барки «Жовтий князь» [Текст]: / О. Котяш // Дивослово. – 2016. - № 5. – С. 34-37. – Бібліогр.: 6 назв.
Новизну й актуальність теми статті визначає брак праць, присвячених аналізові функціонування порівняльних зворотів як художнього засобу в романі В. Барки «Жовтий князь». Мета розвідки – розглянути особливості введення порівнянь у тканину твору для образного опису природи, сільського побуту, змалювання зовнішнього і внутрішнього стану персонажів. Здебільшого використовуються порівняння, утворені поєднанням порівняльних сполучників як, мов, наче, неначе з іменниками в непрямих відмінках, що почасти семантично посилені залежними словами. Використання іменників різного змістового наповнення дає змогу влучно позначити описуване. У цьому В. Барка виявив себе справжнім художником слова.
Омельчук, Сергій. Функціонування в сучасній українській мові прийменниково-іменникових конструкцій на позначення дефісного написання слів [Текст]: / С. Омельчук // Дивослово. – 2016. - № 5. – С. 21-26. – Бібліогр.: 25 назв.
У статті досліджено нормативне функціонування в мовознавчому й лінгводидактичному дискурсах прийменниково-іменникових конструкцій на позначення дефісного написання слів. Визначено тенденції використання прийменників з і через з іменником дефіс в «Українському правописі» різних років видання (1928-2011 рр.), а також у працях вітчизняних учених-мовознавців першої половини ХХ – початку ХХІ ст. З’ясовано граматичні особливості іншомовних відповідників української прийменниково-іменникової терміносполуки в німецькій, англійській, польській, білоруській, російській мовах.
Петреченко, Світлана. Фразеологізми та лексичне значення їх [Текст]: технологічна карта уроку з використанням Web 2.0 / С. Петреченко // Дивослово. – 2016. - № 5. – С. 17-20.
Стаття містить технологічну карту уроку української мови, присвяченого вивченню фразеологізмів. Акцент у методичній розробці зроблено на використанні комп’ютерних технологій та онлайн-сервісів у процесі вивчення теми. Навчальний захід (урок) розроблено відповідно до програми з української мови для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Тищенко, Оксана. Лженаука, ватний синдром і викладання мови у ВНЗ [Текст]: / О. Тищенко // Дивослово. – 2016. - № 5. – С. 27-33. – Бібліогр.: 44 назви.
У публікації розглянуто феномен лженауки та її впливу на суспільство як елемент ідеологічної пропаганди. Профілактика лженаукових тенденцій, а отже, й ватного синдрому полягає у розвиткові словесно-логічного, критичного, самостійного мислення, у формуванні особистісної та пізнавальної мотивації, зокрема через психолінгвістичний підхід у викладанні мови у ВНЗ. Це сприятиме формуванню виваженого, самостійного сприйняття інформації, схильності до корректного оформлення й перевірки інформації та її джерел. Стаття може бути корисною також для вчителів української мови загальноосвітніх навчальних закладів.
Токмань, Ганна. Політологічні засади навчання української літератури: допомога вчителям від академіка Віталія Дончика [Текст]: / Г. Токмань // Дивослово. – 2016. - № 5. – С. 58-63. – Бібліогр.: 2 назви.
Статтю присвячено політології, що використовується як одна з основ навчання української літератури в середній школі. Автор спирається на публіцистичну книжку Віталія Дончика, який виклав концепцію світогляду українця. Політологія може допомогти відповісти на актуальні питання, пов’язані з інтерпретацією художнього тексту.
Підготували бібліографи: Ковпак В. О.
Немає коментарів