Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: П`ятниця, 29 липня 2016 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (25-31 липня 2016 р.)

З питань методики викладання навчальних предметів в школі

Українська мова та література

Перфілова, Наталя. З Україною в серці [Текст] : цикл уроків з теми «Дієслово» / Н. Перфілова // Українська мова та література. – 2016. - № 13-14 (845-846). – С. 19–86.

 Цикл уроків з теми «Дієслово» у 7-му класі загальноосвітньої школи розроблено відповідно до Програми з української мови для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Поданий цикл охоплює 18 уроків.

Перфілова, Наталя. Материнська свята доброта… Образ жінки-матері в поемі Т. Г. Шевченка «Наймичка» [Текст]: / Н. Перфілова // Українська мова та література. – 2016. - № 13-14 (845-846). – С. 4–9. – Бібліогр.: 3 назви. 

 У межах опублікованої розробки розкриваються теоретичні питання методики й організації уроків української мови та літератури за технологією формування й розвитку критичного мислення. Розробка ґрунтується на власному педагогічному досвіді й відповідній практиці вчителя української мови та літератури Н. Перфілової.

Світова література

Мищенко, Тетяна. «Щасливий випадок» [Текст] : літературна гра для учнів 8–11 класів / Т. Мищенко, Н. Заяц // Всесвітня література в сучасній школі. – 2016. – N 6. – С.53–55.

Автором публікації запропоновано розробку позакласного заходу із зарубіжної літератури для учнів 8-11 класів. Це сценарій літературної гри, у якій беруть участь дві команди. Структура заходу охоплює 7 частин, серед яких «Розминка», конкурс «Чорний ящик», сегмент «Містер Ікс» (за різними ознаками треба вгадати ім’я відомого письменника), «Клуб веселих та кмітливих» та ін.

Онищенко, Ольга. Медіаосвіта на уроках зарубіжної літератури [Текст] : / О. Онищенко // Всесвітня література  в сучасній школі. – 2016. – N 6. – С. 18–24. – Бібліогр.: 4 назви.

У статті йдеться про аспекти реалізації медіаосвіти на уроках зарубіжної літератури. Зокрема дається визначення поняття «літературна медіаосвіта», вказуються пов’язані із цим види навчальної діяльності, а також розкривається характеристика основних рекламних медіатекстів, серед яких – «буктрейлер» (короткий відеоролик за мотивами книжки), «тизер» або тизерна реклама (повідомлення, що нагадує загадку), «колаж», «постер» (друкована, мальована реклама), а також «кіночитання».   

Самодрина, Людмила. Інтерактивні методи навчання на уроках зарубіжної літератури [Текст] : / Л. Самодрина // Всесвітня література  в сучасній школі. – 2016. – N 6. – С. 34–35.

Вчителям зарубіжної літератури пропонується використати на уроках низку методів інтерактивного навчання (це навчання через бесіду, діалог). Зокрема йдеться про прийом «Фішбоун» (його вигадав професор К. Ішикава) та метод «Піраміда». До кожного з методів подано відповідний алгоритм складання. 

Історія. Правознавство

Гук О. І. Національно-визвольна війна українського народу в постаттях [Текст]: 8 клас / О. І. Гук // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. – 2016. - № 19-21. – С. 48 – 67. - Бібліогр.: 11 назв.

ХУІІ ст. в європейській історії – це епоха великих розломів, які постійно поглиблювали цивілізаційні прірви і зменшували шанси на порозуміння між людьми. Релігійний розкол Європи поглиблювався конкурентною боротьбою централізованих держав за геополітичне домінування. Національно-визвольна війна українського народу середини ХУІІ ст. не була винятком і стала складовою частиною європейської історії. В умовах Національно-визвольної війни з»явилась значна кількість ініціативних, розумних, ризикованих, мужніх, непередбачуваних особистостей, здатних впливати на перебіг її подій. Матеріали цієї публікації пропонуються вчителям історії і можуть бути використані при підготовці до уроків історії України.

Касатова О. Узагальнення з теми «Середньовічний світ Західної Європи» [Текст]: всесвіт. історія: 7-й кл / Ольга Касатова // Історія України: всеукр. газ. для вчителів історії та правознавства. – 2016. - № 13 (869). – Вкладка «Всесвітня історія». - № 7 (670). – С. 12 – 16.

Учитель завжди прагне, щоб кожен його урок був особливим і запам»ятався учням. Уроки узагальнення – не виняток. Як у цікавій для сучасних школярів формі систематизувати й узагальнювати їхні знання з теми? Свій варіант презентує автор пропонованої розробки, у якій поєднано інтерактивні й інформаційно-комунікаційні технології.  Матеріали уроку дадуть можливість учням характеризувати феодальне суспільство й відносини в ньому; порівнювати різні стани середньовічного суспільства; висловлювати власні судження щодо становища різних верств середньовічного суспільства; пояснювати історичні поняття з теми.

Машевський О. Національний конвент: боротьба між жирондистами та якобінцями [Текст] / Олег Машевський // Історія України: всеукр. газ. для вчителів історії та правознавства. – 2016. - № 13 (869). – Вкладка «Всесвітня історія». - № 7 (670). – С. 1 - 11

У чому полягала робота Національного конвенту? Які події увійшли в історію під назвою «революційна війна»? Яка доля чекала на громадянина Луї Капета? Якими були основні події та наслідки боротьби між жирондистами та якобінцями? У чому полягала сутність якобінської диктатури? Що М. Робесп»єр називав «косою рівності»? Хто і за яких обставин сказав: «Чи можна забрати Вітчизну на підошвах своїх черевиків?». Матеріали стануть у пригоді під час вивчення відповідних тем згідно з чинною програмою, підготовки до інтелектуальних змагань, проведення позакласних заходів.

Прус Ф. А. Судочинство в Запорозькій Січі [Текст] / Ф. А. Прус // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. – 2016. - № 19-21. – С. 39 – 47.

Проголошення державної незалежності України стало каталізатором багатьох позитивних процесів у вітчизняному правознавстві. Після тривалої почала виходити на новий виток розвитку українська історико-правова наука. В умовах відродження і поступового становлення основних державно-правових інститутів України зростає інтерес до поглибленого вивчення процесів державотворення і право творення на українських землях у минулому. Одним із таких процесів було виникнення і функціонування звичаєвого права. Матеріали цієї статті розкривають такі питання: правові відносини в Запорозькій Січі, норми козацького права,  здійснення судочинства в Запорозькій Січі, судова система (полкові суди, генеральний суд) суд генеральної військової канцелярії, суд гетьмана), судочинство, характеристика засобів впливу, види смертної кари( закопування живим у землю, повішання, саджання на кіл). Пропоновані матеріали можуть бути використанні при підготовці уроків історії України та історії українського права.

Скляренко В. М. Заручена з нацією [Текст] / В. М. Скляренко // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. – 2016. - № 19-21. – С. 68 – 70.

В історії було чимало королев, та Єлизавета І посідає серед них особливе місце. Це була правителька, яка не побажала розділити тягар влади з жодним чоловіком, королева, що прийняла країну, розорену війнами й заколотами, а залишила найсильнішою світовою державою. Саме за часів її правління Англія досягла величезних успіхів у різних сферах, за що нащадки назвали королеву «зарученою з нацією», а другу половину ХУІ століття – єлизаветинською епохою. Публікований матеріал може бути використаний для підготовки уроків всесвітньої історії.

Біологія

Гриценко Т. Зв»язки біології з іншими предметами в розділі «Тварини» [Текст] / Тамара Грищенко // Біологія: газ. для вчителів біології та природознавства. – 2016. - № 13 (793). – С. 26 – 29.

Міжпредметні зв»язки є відображенням у навчально-виховному процесі принципу загального зв»язку, який належить до основних принципів діалектики. Це виявляється у висвітленні  діалектичного взаємозв»язку між предметами та явищами природи, фактами й подіями суспільного життя, у змісті освіти, розкритті всіх сторін цього взаємозв»язку за допомогою спеціальної організації навчально-пізнавальної діяльності учнів. Автор статті пропонує репродуктивні  та проблемні завдання й запитання між предметного характеру для використання на уроках під час вивчення розділу «Тварини» у 7-му класі.

Кебал Н. В. Жага осягнення істини [Текст]: біологіч. вечір / Н. В. Кебал // Біологія. Позакласна робота: наук.-метод. журн. – 2016. - № 7. – С. 19 – 26. – Бібліогр.: 9 назв.

Пропонується розробка позакласного заходу з біології. Його мета: познайомити учнів із видатним ученим і людиною – Миколою Михайловичем Амосовим, життєвим кредо якого було самовіддане служіння Батьківщині, науці та своєму народові; ознайомити з біографією та творчими планами вченого; на його прикладі виховувати у школярів любов до рідної землі, патріотизм, почуття поваги до людини та людського життя, чуйності, доброти, людяності, уміння цілковито віддавати себе улюбленій справі, найбільше досягнення якої – саме життя.

Юзба Н. Розвивальне навчання: нетрадиційні форми та методи навчання у процесі формування творчої особистості [Текст] / Наталія Юзба // Біологія: газ. для вчителів біології та природознавства . – 2016. - № 13 (793). – С. 10 – 19. – Бібліогр.: 7 назв.

Сучасна біологічна освіта має важливе значення, оскільки сприяє формуванню особистості, яка розуміє життя як найвищу цінність, може свідомо оцінити та вирішити проблеми, що постають перед конкретною людиною та людством загалом. Шкільний курс «Біологія» покликаний стати провідником гуманістичних ідей, екологічного способу мислення, здорового способу життя. У статті розглядаються нетрадиційні форми та методи навчання в процесі формування творчої особистості, зокрема: технологія навчання як дослідження; особистісно зорієнтована технологія навчання; типові й нетипові форми організації навчання (використання нетипових форм навчання під час проведення традиційних уроків); активні та інтерактивні технології навчання.

Хімія

Дробишев Є. Ю. Олімпіадні задачі з органічної хімії: функційні похідні вуглеводнів: карбонільні сполуки, карбовані кислоти та їхні похідні [Текст] / Є. Ю. Дробишев // Хімія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 13-14. – С. 21 – 27.

Розрахункові задачі завжди викликають труднощі в учнів. Однак у тих, хто бере участь у олімпіадах, таких складнощів виникати не повинно. Саме для цього потрібно розв»язувати якомога більше задач різнопланового змісту, особливо таких, у яких домінує не математична, а хімічна складова, з побудовою логічних схем, необхідних для розв»язку задач. Однак багато задач потребують добрих знань і з математики. Ця публікація пропонує добірку задач з теми «Карбонільні сполуки, карбовані кислоти і їхні похідні», які добре підходять  для підготовки учнів до хімічних олімпіад.

Ємець О. М. Хімічні властивості оцтової кислоти [Текст]: урок-дослідження: 9 кл. / О. М. Ємець // Хімія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 13-14. – С. 38 – 40.

Стаття присвячена розробці уроку, цілі якого – формувати знання учнів про хімічні властивості оцтової кислоти, зумовлені карбоксильною функціональною групою, дослідити хімічні властивості оцтової кислоти (спільні з неорганічними кислотами та специфічні), розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі властивостей оцтової кислоти, розвивати в учнів логічне мислення, виховувати відчуття відповідальності, взаємоповаги, екологічну сутність. За типом - це урок засвоєння нових знань; за формою – урок-дослідження.

Ляшко Т. М. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. Менделєєва [Текст]: урок-гра: 11 кл. / Т. М. Ляшко // Хімія: наук.-метод. журн.  – 2016. - № 13-14. – С. 45 – 48.

Авто статті описує свою творчу розробку уроку мета якого: закріплення та корекція знань про Періодичний закон і систему Д. І. Менделєєва; формування вмінь записувати будову атомів елементів перших трьох періодів, давати характеристику хімічним елементам та їх положенням у періодичній системі.; виховувати інтерес учнів до хімічної науки, формувати логічне мислення, вміння узагальнювати, робити висновки. За типом уроку – це урок закріплення та корекції знань. За формою проведення: урок-гра.

Ляшко Т. М. Закон збереження маси речовин. Хімічні рівняння [Текст]: 7 кл . / Т. М. Ляшко // Хімія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 13 - 14. – С. 65 – 67.

Стаття описує конспект уроку, у якому автор ставить такі цілі: поглибити знання учнів про фізичні та хімічні явища; ознайомити учнів із першим законом науки хімії – сформувати закон збереження маси речовин у хімічних реакціях; пояснити схему хімічної реакції, її суть; сформувати поняття про хімічні рівняння, пояснити правила складання рівнянь хімічних реакцій, підбору коефіцієнтів, спираючись на закон збереження маси речовини; розкрити значення закону збереження маси речовини в хімії; вдосконалювати вміння спостерігати за перебігом хімічного експерименту та робити висновки; формувати навички роботи з підручником, складати хімічні рівняння, добирати коефіцієнти; розвивати інформаційні та комунікативні компетенції школярів; виховувати відчуття значимості хімічних знань для повсякденного життя, формувати інтерес до предмета «Хімія».

Географія

Аргат І. В. З Україною в серці [Текст]: брейн-ринг: 10 - 11 кл. / І. В. Аргат // Географія: наук.-метод. журн. – 2016. – 13 – 14. – С. 72 – 73.

Стаття подає опис позакласного заходу з географії для учнів 10- 11-х класів. Його мета: закріпити базові знання учнів з фізичної та економічної географії України, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, застосовувати здобуті знання на практиці, виховувати почуття гордості за свою країну, патріотизм, бажання розвиватися і працювати на її користь.

Ваніна Н. І. Річки України [Текст]: інтелектуальна гра: 8 кл. / Н. І. Ваніна // Географія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 13 – 14. – С. 74 – 76.

У статті описується позакласний виховний захід з географії для учнів 8 класу у формі інтелектуальної гри. Автор ставить мету, використовуючи гру, закріпити знання учнів з теми «Річки України», вчити дітей вихованості, коректності, витримки, вміння використовувати здобуті знання на практиці.

Мистецтво в школі: музика, образотворче мистецтво, художня культура

Данилюк О. М. Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Натюрморт у нюансному колориті [Текст]: («Образотворче мистецтво»: 5-й кл.) / О. М. Данилюк // Мистецтво в школі: музика, образотворче мистецтво, художня культура: наук.-метод. журн. – 2016. - № 7. – С. 18 – 21. – Бібліогр. в кінці ст.

У статті описується розробка уроку образотворчого мистецтва для 5-го класу за підручником авторів О. В. Калініченко, Л. М. Масол. Його навчальна мета: розкрити зміст поняття «натюрморт»; поглибити знання учнів про основи композиції; ознайомити учнів із поняттям «нюанс» у живописі; розвивати чуття рівноваги в композиції, уміння передавати форму предметів за допомогою фарб; розвивати естетичний смак.

Нетудихатка Н. О. Тренінгові технології на уроках образотворчого мистецтва [Текст] / Н. О. Нетудихатка // Мистецтво в школі: музика, образотворче мистецтво, художня культура: наук.-метод. журн. – 2016. - № 7. – С. 12 – 16. – Бібліогр. в кінці ст.

Використання активних методів навчання в педагогічній практиці спонукає учнів до самостійного, ініціативного творчого засвоєння навчального матеріалу в процесі пізнавальної діяльності. Як домогтися високої якості навчання на кожному уроці? Це питання сьогодні хвилює кожного вчителя. Відповідь: традиційні форми й методи потрібно застосовувати разом з інноваційними підходами , так званими традиційними формами навчання. До таких форм належать тренінгів. Ця форма групової роботи забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою та з тренером. Автор статті робить спробу схарактеризувати тренінгові технології на уроках образотворчого мистецтва.

Уроки образотворчого мистецтва мають певну специфіку Основним завданням є розвиток творчості, креативного мислення. Тому проведення уроків образотворчого мистецтва у формі тренінгів є дуже доцільним, оскільки мають не меті розвивати творчу особистість.

Підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4534 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4468 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook