Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Вівторок, 18 жовтня 2016 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (10 -16 жовтня 2016 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Бабійчук, Тамара. Небесний коваль поезії Олесь Бердник [Текст]: / Т. Бабійчук // Українська мова і література в школах України. – 2016. – № 9. – С. 18-24. – Бібліогр.: 7 назв.

Текстовий комплекс публікації охоплює матеріали студентської конференції, проведеної в педагогічному коледжі і присвяченої аналізу поезій Олеся Бердника, зокрема охарактеризовано види ліричних творів (громадянську, інтимну, пейзажну, філософську лірику), їхні образи та мову, про багатогранність якої свідчать подані визначальні мовні характеристики, як-от: спонукальні та окличні речення, звертання, епітети, метафори, порівняння, символи, гіперболи, авторські неологізми, риторичні запитання, алітерація, діалоги та ін. Виокремлено також проблематику поезій О. Бердника, «озвучено» думки та почуття, що виникають при читанні поезій. Рефлексія під назвою «Чи потрібне нам поетичне слово Олеся Бердника? Якщо - так, то чому?» довершуює змістовий блок поданих матеріалів.  

Бойчук Т. В. Мовознавчий брейн-ринг [Текст]: / Т. В. Бойчук // Вивчаємо українську мову та літературу. Позакласна робота. – 2016. – № 9 (33). – С. 32-37.

Пропонована розробка Т. В. Бойчука - викладача філологічнийх дисциплін Технічного коледжу Тернопільського національного університету імені Івана Пулюя, - за умови її (розробки) втілення у межах навчально-виховного процесу, буде як цікавою, так і корисною і для учнів, і для педагога. Захід покликаний: актуалізувати і поглибити (у цікавій формі суперництва учнів) знання з української мови; удосконалювати комунікативні компетенції школярів, збагачувати їхній духовний світ; розвивати розумові здібності; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова; формувати в учнів: бажання працювати над собою, вивчати українську мову, розвивати власний лінгвістичний світогляд. Основну частину заходу, окрім привітання учасників змагань, ознайомлення конкурсантів із правилами брейн-рингу та підбиття (наприкінці) підсумків, - охоплює 6 складових – раундів, що відрізняються один від одного різномаїттям, характером, змістом та іншими властивостями завдань, що їх мають розв’язувати конкурсанти. Раунд 1 присвячено історичним аспектами української мови (наприклад, одне з питань: «До якої мовної сім’ї належить українська мова?»), Назви і характер інших раундів: Раунд 2 «Цариця Орфографія», Раунд 3 «Мозаїка кмітливості» (завдання на логіку, пам'ять, швидкість мислення), Раунд 4 «Загадкова фразеологія» (за малюнком треба «упізнати» фразеологізм та пояснити його значення), Раунд 5 «Цікава граматика» та Раунд 6 «Грамотний споживач» (завдання: знайти та виправити помилки в запропонованих афішах або оголошеннях). Кожен з раундів прикрашено відповідними паузами, серед яких – музична, поетична, глядацька (конкурс для глядачів), а також пізнавальна відеопауза.

Клевець Л. Т. Історична трилогія Володимира Рутківського «Джури» [Текст]: / Л. Т. Клевець // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2016. – № 27. – С. 26-31.

За типом пропонований навчальний захід у 6-му класі є уроком вивчення нового матеріалу. Його цільові аспекти: навчити учнів аналізувати ідейно-художній зміст твору, поведінку та вчинки персонажів; розвивати навички аналізу художнього образу, навички чітко і правильно висловлювати власні думки; виховувати почуття патріотизму, вірності в дружбі. У публікації фіксуються назви форм, прийомів і методів роботи (на конкретному уроці), що може бути цікавим фахівцям-предметникам: випереджувальні завдання, розповідь учителя, виразне читання, бесіда, читання із зупинками, творче завдання, усний відгук, складання плану-характеристики, добір цитат.

Коротка О. М. Розвиток пізнавальної активності школярів засобами ігрових мовних матеріалів [Текст]: / О. М. Коротка // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2016. – № 27. – С. 2-7.

 Пізнавальна активність школярів, її розвиток, має важливе значення, адже вивчення української мови в школі, - нагадує автор матеріалів, - передбачає реалізацію трьох головних завдань: 1) розвивати мислення, креативні вміння й здібності; 2) дати учням знання з мови і вміння використовувати їх у комунікативній практиці; 3) виховувати національно свідому особистість. Реалізація навчально-виховних завдань перебуває у безпосередній залежності від активної зацікавленості предметом, від бажання знати його, а це у свою чергу залежить від наявності і якості впровадження на уроках відповідних засобів – у цьому випадку – цікавих задань для школярів та ігрових форм роботи над українським словом. Серед таких завдань та ігрових мовних матеріалів автор статті виділяє різного роду гуртові, усні і письмові конкурси, аукціони, естафети, а також лінгвістичні задачі та завдання, де треба розгадувати шаради, метаграми, криптограми, логогрифи, тайнописи (шифровані записи; наприклад, літературні тайнописи), лінійні кросворди  тощо. У публікації підкреслюється, що немає жодної теми шкільного курсу, під час вивчення якої не можна використати цікавих ігор та завдань. Виходячи із цього, кожен педагог, - вважаємо, - при наявності доброї волі, і залежно від мети, цільових завдань, напрямів роботи й віку вихованців, здатен і може, в тій чи інші формі, як урізноманітнити навчальний процес загалом, так і «спровокувати» зростання пізнавальної активності учнів простими і доступними засобами, а у нашому випадку – засобами ігрових мовних матеріалів.

Кузнєцова, Олена. Формування позитивної мотивації учнів до навчання на уроках української мови [Текст]: / О. Кузнєцова // Українська мова і література в школах України. – 2016. – № 9. – С. 40-43. – Бібліогр.: 7 назв.

 Від мотивації залежить якщо не все, то щонайменше половина успіху будь-якої справи, рівно ж як якість і результативність чи не усіх процесів людської життєдіяльності, зокрема і в рамках навчального-виховної царини. Автор статті фахово окреслює сутнісні і засадничі аспекти мотивації як необхідної складової у викладанні і навчанні, опираючись на власному педагогічному досвіді. Науково-практичні пошуки автора статті (Олена Кузнєцова – учитель української мови та літератури І кваліфікаційної категорії Малинської ЗОШ № 3 І-ІІІ ступенів, м. Малин, Житомирська область) ілюструють збалансованість і адекватність у застосуванні методичних прийомів у справі формування позитивної мотивації учнів залежно від етапів навчально-виховного процесу. Скажімо, на етапі орієнтації (створення позитивного налаштування на урок) педагог рекомендує використовувати прийоми «Незакінчене речення», «Прогноз погоди», вправи «Ланцюжок добрих побажань», «Спіймай мій настрій», а також дуже цікавий  (не лише з навчально-педагогічного, а й психологічного боку) методичний елемент «рефрейминг» - погляд на ситуацію з іншої сторони, під іншим кутом зору. На етапі організації навчальної діяльності автор рекомендує використовувати прийоми створення проблемних ситуацій («Мозковий штурм», ігри «Я-лінгвіст», «Редактор» тощо). На закріплення вивченої теми про звуки і букви помічними є метод загадки, прийом «Хвилинка-веселинка», на підсумковому етапі (закріплення вивченого) – розподільчі диктанти та вправи з ключами. Окремо автор публікації розкриває суть методу закріплення позитивного враження, а також «вправ з пропуском», що підсилюють мотиваційний ефект. Стане у нагоді вчителю-предметнику також оприлюднений у статті т. зв. «КОШИК МЕТОДИЧНИХ ПРИЙОМІВ», що добре прикрашає і логічно доповнює положення і рекомендації словесника-практика.

Іноземні мови

Грбач Ольга. Global problems of the humanity. Is there is a way out? [Текст]: майстер-клас із підготовки тематич. проекту для старшокласників / О. Горбач // ENGLISH. – 2016. - № 19 (691). – С. 15 – 18.

Рівень розвитку суспільства визначають по тому, як воно ставиться до тих, хто в біді. Найчастіше ми заплющуємо очі на чуже горе, адже воно далеке і не наше. Ольга Горбач, автор цієї публікації, - учасниця І етапу конкурсу «учитель року – 2016» - порушує цю проблему. Учителька пропонує учням приміряти на себе обладунки супердержав та поглянути на «третій світ» не згори, а безпосередньо зсередини. І не просто поглянути, а знайти рішення, витягнути закостеніле «Чи є вихід?» із печери риторичних питань.

Нестеренко Людмила. Прогулянка з парасолькою [Текст]: урок за участю дітей ст. гр. та уч. 3-го кл. / Л. Несторенко // ENGLISH. – 2016. - № 19 (691). – С. 15 – 18.

Уроки такого типу, які пропонуються у цій публікації, на думку авторки, є дуже важливими для сучасних дітей. Дошкільники мають змогу на власні очі побачити що таке школа і що насправді це не страшно, а дуже навіть весело та цікаво. Учні 3-го класу можуть продемонструвати свої мовні навички перед меншими дітьми. Такі вправляння надають останнім впевненості в собі та своїх знаннях, а також заохочують на подальші успіхи. Під час планування подібних заходів, наголошує автор статті, слід бути дуже уважними у виборі тематики. Варто наповнити час «співочими» та «рухливими» завданнями.

Подосиннікова Г. І., Рубан О. В. Навчання переглядового читання з використанням методу проектів на матеріалі англомовної преси у 10 класі школи з поглибленим вивченням іноземних мов [Текст] / Г. І., Подосиннікова, О. В. Рубан // Іноземні мови. – 2016. – № 3. – С. 3 – 10. – Бібліогр.: 12 назв.

Статтю присвячено проблематиці навчання переглядового читання з використанням методу проектів на матеріалі англомовної преси у 10 класі школи з поглибленим вивченням іноземних мов: визначено метод проектів як інтерактивну технологію навчання іноземних мов, розглянуто методичний потенціал методу проектів у навчанні переглядового читання на матеріалі англомовної преси, презентовано етапи навчання переглядового читання з використанням методу проектів, описано модель комплексу вправ для навчання переглядового читання з використанням методу проектів на матеріалі англомовної преси в 10 класі школи з поглибленим вивченням іноземних мов, запропоновані приклади відповідних вправ.

Осадча Н. В. Структура курсу за вибором «Країнознавство» та формування лінгвосоціокультурної компетентності в англомовному читанні в учнів профільної школи [Текст] // Іноземні мови. – 2016. - № 3. – С. 11-17. – Бібліогр.: 7 назв.

Стаття присвячена дослідженню особливостей побудови структури авторського курсу за вибором «Країнознавство» для учнів профільної школи. У статті уточнено зміст кожного модуля, описано процес формування ЛСКК в англомовному читанні у структурі курсу, етапність роботи з країнознавчим текстом та окреслено структуру посібника з формування ЛСКК учнів профільної школи в англомовному читання як засобу навчання з урахуванням специфіки курсу за вибором «Країнознавство».

Історія. Правознавство та суспільствознавчі дисципліни

Бабич Марина. Практичні заняття з історії [Текст]: всесвіт. історія, історія України: 6-й кл. / М. Бабич // Історія України. – 2016. – № 19. – Вкладка. - С. 1 – 21.

Нещодавно до навчальних програм з історії з метою реалізації вимог компетентнісного підходу було запроваджено практичні заняття. Під час таких занять школярі мають можливість відпрацювати уміння й навички роботи з різними історичними джерелами, зокрема писемними та візуальними, а також встановлювати причиново-наслідкові зв»язки, аналізувати події та діяльність історичних постатей. Пропонована у цій статті розробка містить систему завдань для проведення практичних занять з інтерактивного курсу історії у 6-му класі.

Власова Наталія. Україна в період Гетьманування Івана Виговського [Текст]: історія України: 8-й кл.: конкурсний урок / Н. Власова // Історія України. – 2016. - № 19 (875). – С. 7 – 12.

Як розгорталися події після смерті Богдана Хмельницького? Чи вдалося його наступникам зберегти завоювання Національно-визвольної війни українського народу середини ХУІІ ст.? Яку сторінку в історію України вписав гетьман Іван Виговський? Відповіді на ці питання дають матеріали описаного у цій публікації уроку, автор якого – Лауреат Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016», Номінація «Історія».

Лопата О. В. Організація демократичного життя в Україні [Текст]: правознавство: 10-й кл. / О. В. Лопата // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. – 2016. - № 27 (451). – С. 22 – 27.

Пропонована публікація презентує урок правознавства у 10-му класі. Його мета: сформувати уявлення про загальні засади організації державної влади в Україні; визначити зміст понять вибори і референдум як способи безпосереднього волевиявлення народу; розкрити зміст питання про виборчі системи України та їх типи; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, знаходити аналогії та відмінності; висловлювати і підкріплювати фактами свою думку, працювати з різними видами джерел інформації; сформувати громадянську позицію учня у ставленні до безпосередніх способів волевиявлення народу.

Стеценко І. І. Методична модель активізації пізнавальної діяльності учнів [Текст] / І. І. Стеценко // Історія та правознавство: наук.-метод. журн. – 2016. - № 27 (451). – С. 4 – 8.

Пропоноване дослідження має за мету розкрити внутрішню приховану сторону пізнавального процесу, дослідити, як здійснюється функція управління навчанням школяра, формуються навички самостійної діяльності та самоосвіти учня впродовж пізнання. У статті подаються варіанти класифікації методів активізації пізнавальної діяльності, розглядаються, як на практиці реалізуються інформаційно-розвивальні та евристичні методи, запропоновані приклади використання цих методів на уроках історії та правознавства.

Хімія

Дробишев Є. Ю. Олімпіадні задачі з органічної хімії [Текст]: розрахункові задачі з різних класів органічних сполук (вивід формули) / Є. Ю. Дробишев // Хімія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 17 – 18. – С. 29 – 33. – Бібліогр.: 6 назв.

Розрахункові задачі завжди викликають труднощі в учнів. Однак для тих, хто бере участь у олімпіадах. таких складнощів виникати не повинно. Саме для цього потрібно розв»язувати якомога більше задач різнопланового змісту, особливо таких, у яких домінує не математична, а хімічна складова, з побудовою логічних схем, необхідних для розв»язування задач. Однак і про математику забувати не слід, адже багато задач потребують добрих знань з математики. Пропоновані задачі охоплюють різні розділи органічної хімії. Оскільки більшість олімпіад них задач зводяться до виводу формули якоїсь сполуки, у поданій добірці наведено саме такі задачі.

Кебас Г. Т., Левицька Н. Т. Хімічні властивості нерозчинних основ [Текст]: урок-подорож: 8 кл. / Г. Т. Кебас, Н, Т, Левицька // Хімія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 17 – 18. – С. 42 – 43.

Стаття присвячена опису творчої розробки уроку на тему «Хімічні властивості нерозчинних основ» у 8 класі. Автори ставлять такі цілі: вивчити хімічні властивості неорганічних основ, закріпити та поглибити знання про властивості лугів, одержання нерозчинних основ; формування вміння проводити спостереження, порівняння, зіставлення; розвивати вміння та навички складання хімічних рівнянь, генетичних перетворень речовин, розв»язування задач; виховувати пізнавальний інтерес до хімії.

Прокопчук В. М. Вода – джерело життя на нашій планеті [Текст]: 7 кл. / В. М. Прокопчук // Хімія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 17 – 18. – С. 44 – 46.

У статті описано конспект уроку, який має на меті – ознайомити учнів з водою як природною сполукою та її значенням для живих організмів, узагальнити та поглибити знання учнів про фізичні та хімічні властивості води, розвивати пізнавальний інтерес до хімії, виховувати бережливее ставлення до навколишнього середовища. Тип уроку: урок-конференція.

Інформатика

Карташова Л. А. Відкритий мережевий ресурс «АССЕNТ»: інноваційні можливості для освітян [Текст] / Л. А. Карташова // Комп»ютер у школі та сім»ї. – 2016. - № 5. – С. 3-9.

У статті здійснено аналіз стану розроблення і використання електронних освітніх ресурсів у системі освіти України. Виокремлено проблеми, які стоять на перешкоді застосування можливостей інформаційних технологій для підвищення якості професійної діяльності педагогів та якості навчання. Викладено авторські рішення, спрямовані на відкриття інноваційних можливостей, що випливають із потреб освіти та соціальних проблем України.

Кіт І. В. Методичні особливості інтеграції курсів інформатики та робототехніки [Текст] / І. В. Кіт, О. Г. Кіт // // Комп»ютер у школі та сім»ї. – 2016. - № 5. – С. 35-41.

У статті розглянуто особливості інтеграції курсів робототехніки та інформатики. Зокрема розглянуто особливості побудови курсу інформатики із застосуванням інструментарію освітньої робототехніки, показані переваги вивчення інформатики за вказаним способом. В якості прикладу показаний можливий варіант інеграції робототехніки за рахунок конкретного співвідношення навчальних тем курсів.

Комарова О. В. Моделювання біологічних процесів у старшій школі засобами комп»ютерних технологій [Текст]  / О. В. Комарова // Комп»ютер у школі та сім»ї. – 2016. - № 5. – С.21-26.

У статті аналізуються питання використання комп»ютерних засобів навчання під час моделювання біологічних процесів у старшій школі. Автором розроблено веб-сторінки для онлайн обробки результатів моделювання генетичної структури ідеальної популяції. Описано також варіанти кількісної і якісної онлайн обробки результатів моделювання, проаналізовано їх переваги та недоліки.

Стрижак О. Є. Управління знаннями – головна парадигма сучасної освіти [Текст]  / О. Є. Стрижак // Комп»ютер у школі та сім»ї. – 2016. - № 5. – С. 9-11.

 У статті розглянуто питання застосування знаннєво-орієнтованих технологічних рішень використання мережевих інформаційних ресурсів у якості знань для підвищення ефективності сучасного навчального процесу. Визначено проблему великих даних та запропоновано застосування онтлогічного підходу для формування на їх основі єдиного навчально-інформаційного простору.

Підготували бібліографи  Ковпак В. О. Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4575 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4513 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook