Із матеріалів всеукраїнської газети для вчителів інформатики«Інформатика» (№ 9, 2016).
Огляд публікації Ірини Патрушевої «Форми навчальної діяльності на уроках інформатики».
У статті розглянуто найефективніші форми навчання, які використовуються на уроках інформатики та теоретично обґрунтовуються способи вдосконалення форм навчання.
Ключові слова: вид заняття, навчальна діяльність, етап уроку, власний алгоритм, демонстраційна програма, унікальність особистості.
Автор зазначає, що ідеальної форми навчання не існує. Кожна форма (індивідуальна, групова, колективна чи фронтальна) має низку як позитивних, так і негативних рис. Лише раціональне поєднання всіх трьох форм у процесі навчання інформатики сприяє підвищенню його ефективності, всебічному та гармонійному розвитку особистості учнів, суттєво впливає на зміст, методи та засоби навчання.
Важливо, що на вибір форм впливає і зміст навчання, і тип уроку, база знань учнів і вчителя, досвід діяльності.
Кожна з форм навчання може бути організована на будь-якому етапі уроку залежно від його структури. Автор пропонує найефективніші варіанти із власного досвіду.
Індивідуальна форма роботи використовується на всіх етапах уроку для вирішення різних дидактичних завдань: засвоєння нових знань, формування й закріплення практичних умінь і навичок, для повторення й узагальнення вивченого матеріалу. вона переважає у виконанні практичних, самостійних і контрольних завдань у класі.
Групову форму застосовують під час організації навчання на етапах закріплення, поглиблення й систематизації знань. Вона дає змогу учням за короткий час актуалізувати теоретичні знання, оперативно перевірити засвоєння навчального матеріалу кожним членом групи, здійснити систематизацію знань.
Колективна форма навчання найчастіше використовується на етапі первинного засвоєння нового матеріалу. За умов проблемного, інформаційного та пояснювально-ілюстративного викладу, що супроводжується творчими завданнями різної складності, ця форма дає змогу залучити до активної навчально-пізнавальної діяльності всіх учнів.
Як відомо, на уроках інформатики комп’ютер є і предметом вивчення, і засобом навчально-пізнавальної діяльності, що відповідно впливає на організацію навчального процесу. Специфіка уроку інформатики виявляється передусім в істотному обсязі практичних робіт із використанням комп’ютера, за якого «контактний час» роботи з комп’ютером становить майже половину уроку. Автор розглядає типові завдання взаємодії учня з комп’ютером під час організації колективної, групової та індивідуальної форм навчання.
Підсумовуючи, автор наголошує, що під час викладання інформатики вчителеві слід створювати атмосферу творчого пошуку, що допомагає школярам краще розкрити свої здібності. Для цього на уроках потрібно організовувати різні форми навчання, ретельно продумувати типові завдання з використанням комп’ютера. Поєднання кількох форм навчальної діяльності дає змогу зробити кожен урок захоплюючим і неповторним.
Статтю підготувала: головний бібліограф Туркало О. М.
Немає коментарів