Період публікації:

від

до

Категорія:

Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Вівторок, 01 листопада 2016 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (24 -30 жовтня 2016 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Гнатюк, Михайло. Франкова концепція національної літератури та її регіональних особливостей [Текст]: / М. Гнатюк // Слово і Час. – 2016. -  № 8. – С. 24–29. – Бібліогр.: 9 назв.

Автор публікації досліджує Франкове розуміння національної літератури, що ґрунтувалося на тогочасних підходах європейських науковців та вчених. На межі ХІХ – ХХ століть Іван Франко в категорії «національна література» безперечно виокремлював і регіональні особливості української літератури. Франкова концепція національної літератури зберігає свою актуальність і серед сучасних підходів до вивчення літературної історії, аналізу і дослідження еволюції і розвитку багатогранного літературного процесу, що підтверджується й живим інтересом до культурної спадщини Великого Каменяра у середовищі науковців, словесників, педагогів тощо. 

Голуб, Ніна. Навчання української мови в сучасній загальноосвітній школі: емоційний аспект [Текст]: / Н. Голуб // Українська мова і література в школі. – 2016. -  № 4. – С. 2–7. – Бібліогр.: 15 назв.

У статті досліджуються властивості емоційного компонента процесу навчання української мови в школі, окреслюється панорама проблематики емоцій для різних галузей науки, акцентується важливість формування емоційного інтелекту школярів, пропонуються фрагменти роботи з текстом, спрямовані на посилення емоційного складника комунікативної компетентності учнів. Актуалізується також відповідна термінологія («емоційний інтелект», «емоційна компетентність», «кодування емоцій», та ін.), володіння якою може сприяти роботі вчителя (викладача), зокрема його педагогічній взаємодії як із класом (групою, колективом), так і окремим учнем.

Корнієнко, Оксана. Літературні диктанти [Текст]: / О. Корнієнко // Дивослово. – 2016. -  № 9. – С. 16–19.

Пропонований матеріал охоплює добірку літературних диктантів для використання на уроках текстуального вивчення базових програмових творів української літератури, а також у межах позакласного навчання (уроки позакласного читання). У публікації представлено літературні диктанти для 6-х і 7-х класів; кожен диктант складається з 12-ти запитань за змістом прочитаних творів; на запитання школярі мають дати короткі або розширені відповіді.

Яценко, Таміла. Специфіка уроку української літератури в умовах інформатизації навчального процесу [Текст]: / Т. Яценко // Українська мова і література в школі. – 2016. -  № 4. – С. 19–23. – Бібліогр.: 8 назв.

В опублікованих дослідницьких матеріалах актуалізовано проблему використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) в шкільному літературному навчанні, презентовано характеристику окремих видів та окреслено їхнє методичне призначення. Зокрема, акцентується на властивостях застосування навчальних мультимедійних проектів (розкрито типологію та етапи підготовки), а також веб-квестів, веб-конференцій, вебінарів, комп’ютерного тестування та кейс-метода.

Світова література

Мокеєва, Лариса. «Дикий собака Динго, або повість про перше кохання…» [Текст] : урок позакласного читання: 8 клас / Л. Мокеєва // Всесвітня література в сучасній школі. – 2016. - № 9. – С. 35–39. – Бібліогр.: 5 назв.   

У межах поданої розробки пропонується урок позакласного читання із зарубіжної літератури у 8 класі. Навчальний захід передбачає реалізацію таких цільових засад: ознайомити учнів із творчим шляхом дитячого письменника Рувима Ісайовича Фраєрмана (1901-1972) та його твором про перше юнацьке кохання та дружбу; формувати вміння аналізувати прочитаний текст, давати оцінку вчинкам персонажів; виховувати активну життєву позицію, допомагати учням розібратися у психологічних проблемах тощо. За формою означений навчальний захід – урок-бесіда.

Онуфрійчук, Інна. Жанр молитви у світовій літературі [Текст] : урок позакласного читання: 8 клас / І. Онуфрійчук // Всесвітня література в сучасній школі. – 2016. - № 9. – С. 40–44. – Бібліогр.: 6 назв.   

Публікацію вчителя зарубіжної літератури Інни Онуфрійчук присвячено важливій і багатогранній проблематиці – дослідженню і вивченню жанрової специфіки молитви у світовій літературі. За типом пропонований навчальний захід – комбінований урок із використанням звукотехнічного унаочнення, за видовими ознаками – це урок-молитва. В рамках проведення позакласного читання застосовано міжпредметні зв’язки світової літератури із християнською етикою, історією, музичним мистецтвом, фізикою та українською літературою. Використано також різні навчальні засоби, серед яких предметні, технічні, практичні, інтелектуальні та емоційні. Фактичний матеріал розробки довершують опубліковані вірші, написані учнями після проведення відповідного уроку.    

Снєгірьова, Валентина. Система завдань до художнього твору як засіб формування читацьких компетенцій [Текст]: / В. Снєгірьова, Л. Сімакова // Всесвітня література в сучасній школі. – 2016. - № 9. – С. 10–13.  

Інтегрування компетентнісного підходу у процес вивчення зарубіжної літератури в школі передбачає практичну спрямованість курсу на формування ключових та предметних (читацьких та літературних) компетенцій учнів. У методології викладання навчального матеріалу (йдеться не лише про літературні студії, а й про інші предмети ) у школі на сучасному етапі актуалізуються компетентнісно орієнтовані завдання (КОЗ), створення яких підпорядковане певним вимогам, скажімо завдання має містити стимул, формулювання мають бути у вигляді задачі, та ін. Учитель – предметник у цій публікації знайде низку рекомендації та методологічних «ілюстрацій» до акцентованих аспектів інноваційного (вже апробованого в окремих школах) підходу у створенні системи завдань до художнього твору.

Іноземні мови

Барвинська О. О. Природа і довкілля [Текст]: 11 кл. / О. О. Барвинська // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2016. - № 28 – 29. – С. 52 – 57.

Стаття презентує конспект уроку засвоєння нових знань англійської мови в 11-му класі, підтема якого «Організація із захисту навколишнього середовища (Environmental organizations). Його мета: засвоїти основні поняття теми; формувати навички аудіювання, усного мовлення, читання і письма; розвивати уміння пошуку, систематизації, обробки інформаційного матеріалу, здатності логічно виикладати результати роборти; розвивати творчу та пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи та усвідомлення важливості охорони довкілля. На уроці застосовується мультимедійна система, комп»ютер. Міжпредметні зв»язки: екологія.

Боймиструк Н. В. Англомовні країни [Текст]: 8 кл. / Н. А. Боймиструк // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2016. - № 28 – 29. – С. 67 – 68.

Матеріали публікації, яка подає методичну розробки уроку, допоможуть учням вдосконалювати навички усного мовлення з теми; активізувати вживання тематичної лексики; практикувати в аудіюванні писемному мовленні (Passive Voice); залучати учнів до роботи в парі, групі; розвивати інтерес до англомовних країн; вчити порівнювати і узагальнювати явища.

Мололкіна О. В. Подорожуємо: написання твору [Текст]: (6 кл., за підруч. О. Д. Карп»юк) / О. В. Мололкіна // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2016. - № 28 – 29. – С. 30 – 31.

У статті подається опис розробки уроку, мета якого: навчити учнів писати твір-роздум за темою уроку; формувати основні навчальні стратегії, розвивати навчально-інтелектуальні здібності учнів; виховувати позитивнее ставлення до навчальної діяльності, до вивчення англійської мови. За типом уроку – це урок розвитку мовленнєвих умінь. Пропонована публікація із рубрики «Мій конспект»

Хоробрих Г. В. Формування соціокультурної компетенції за допомогою автентичних матеріалів [Текст] / Г. В. Хоробрих // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2016. - № 28 – 29. – С. 2 – 7.

Основними критеріями сучасної освіти у навчальних закладах освіти України, є сукупність сформованих компетенцій фахівця. У рамках компетентнісної моделі побудови сучасної освітньої системи, рекомендованої Радою Європи, на перший план виступає формування іншомовної комунікативної компетенції, яка забезпечує успішність випускників навчальних закладів. На думку фахівців, найбільш оптимальним і доступним способом вивчення іноземної мови в наших умовах є відтворення мовного та культурного простору на уроках  іноземної мови, використовуючи автентичні текстові матеріали різної тематики. У статті розкрито важливість добору та підготовки автентичних матеріалів з метою формування соціокультурної компетенції школярів. Автор обстоює своюдумку тим, що саме використання автентичних текстів (публіцистичні джерела, краєзнавчі описи, художня література, інтерв»ю та інше) дозволяє зрозуміти та відчути особливості використання мови.

Географія

Козак Людмила. Екологія – нове мислення [Текст]: формування екологіч. культури особистості школяра / Л. Козак // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2016. - №  19 (864). – С. 29 – 32. – Бібліогр.: 12 назв.

У статті пропонується теоретико-практичний матеріал щодо екологічного виховання та культури особистості школяра на уроках географії, природознавства, біології, а також у роботі гуртків краєзнавчо-туристичного напряму. Пропоновані матеріали допоможуть учителям природничих наук у проведенні уроків та позаурочних заходів, зокрема екологічних тижнів.

Пермінова Тетяна. Градусна сітка Землі [Текст]: 6-й Кл. / Т. Пермінова // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2016. - №  19 (864), жовт.. – С. 15 – 17.

Рубрика видання «Педагогічна майстерня: урок» пропонує публікацію методичної розробки уроку географії у 6-му класі. Матеріали уроку дадуть змогу учням закріпити знання про полюси, лінії градусної сітки – паралелі, мередіани, екватор, нульовий мередіан, формуватимуть вміння визначати географічні координати точок.

Шевченко Тетяна. Край, що простягається за вікнами [Текст] / Т. Шевченко // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2016. – №  28 - 3219 (864). – С. 23 – 27.

Шкільне краєзнавство передбачає всебічне, поглиблене вивчення свого краю учнями під керівництвом учителя, яке здійснюється з навчально-виховною метою. Значення краєзнавчої роботи в в загальній системі національного виховання, її місце в історії педагогіки і на практиці дає змогу розглянути шкільне краєзнавство як систему. У статті розглядається система географічного краєзнавства, його зміст та обсяг у шкільному курсі географії., використання краєзнавчого матеріалу на заняттях географії та природознавства.

Біологія

Балан С. А. Раціональне харчування – запорука здоров»я [Текст] / С. А. Балан // Біологія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 28 – 29. – С. 14 – 15.

У статті подається урок, цілі якого - ознайомити учнів з особливостями збалансованого харчування, харчовими компонентами та їхнім значенням для здоров»я, розглянути наслідки недостатнього харчування, розвивати логічне мислення, вміння висловлювати власну думку, працювати в групі, виховувати відповідальне ставлення до власного здоров»я шляхом свідомого вибору харчового раціону.

Олійник Н. О. Вплив діяльності людини на стан біосфери [Текст]: 11 кл. / Н. О. Олійник // Біологія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 28 – 29. – С. 16 – 19.

Матеріали пропонованого у цій публікації уроку мають такі цілі та завдання: систематизувати знання з проблем впливу людини на стан біосфери, охарактеризувати  практичні дії людини щодо забезпечення довкілля, з»ясувати позитивний і негативний вплив антропогенного чинника на стан біосфери; розвивати в учнів екологічне мислення, сприяти екологічному вихованню, виховувати любов до природи.

Яковчук Н. М., Твердохліб Н. І. Екологічно-краєзнавча стежина «Ріднокрай» [Текст] / Н. М. Яковчук, Н. І. Твердохліб // Біологія: наук.-метод. журн. – 2016. - № 28 – 29. – С. 29 – 39. – Бібліогр. : 7 назв.

Екологічний проект – конкретна практична справа, спрямована на розв»язання місцевих екологічних проблем, формування особистості. Саме цим досвідом діляться вчителі Новоолександрівської ЗОШ із Дніпропетровщини Н. М. Яковчук та Н. І. Твердохліб у поданій публікації. Разом зі своїми учнями 10-11-х класів у рамках Всеукраїнської суспільно-політичної акції школярів «Громадянин» вони працювали над проектом «Створення еколого-краєзнавчої стежини «Ріднокрай»»

Хімія

Качанова Інна. Хімічні реакції. 9 клас [Текст]: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну / І. Качанова // Хімія. – 2016. - №  10 (790), жовт. – С. 9 – 13.

Автор статті подає розробку уроку, мета якого: поглибити, доповнити знання про типии класифікацій хімічних реакцій; пригадати класифікацію хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції; навчитися розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну; уміти наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій. Пропонований урок за типом – комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок, творчого застосування їх на практиці. Під час проведення уроку використовуються  крім розповіді учителя, такі форми роботи як хімічний тренінг, індивідуальна робота, демонстраційний експеримент, робота з підручником.

Кондрашова Світлана. Безпечний хімічний експеримент [Текст]: відкрите засідання гуртка / С. Кондрашова // Хімія. – 2016. - №  10 (790). – С. 60 – 65.

Знання, здобуті учнем самостійно у процесі практичної роботи, є найбільш грунтовними і готують його до жорослого життя. Хімічний експеримент  саме тим і цінний, що учні на практиці ознайомлюються із методами науково-хімічних досліджень, а також він є ефективним методом формування системи наукових понять, навчає методів раціонального мислення. Він розвиває критичнее мислення учня, уміння абстрактно міркувати, є джерелом знань. Під час участі у хімічних експериментах розвиваються не лише практичні навички та вміння учнів, вони набираються досвіду індивідуальної, групової та практичної роботи, тобто в них формується відповідальність за самостійну та колективну працю. Стаття описує досвід засідання хімічного гуртка, присвяченого хімічним експериментам, які проводяться із кислотами

Степанова Лариса та ін. Інтерактивні уроки [Текст]: 8 кл. / Л. Степанова, А. Росочинська , Т. Сич, В. Цвях, Т. Проценко, З. Краснянська та ін. // Хімія. – 2016. - №  10 (790). – С. 19 – 31.

Сучасний урок має бути динамічним, наповнений різними завданнями, що не лише перевіряють чи закріплюють знання учнів, а й стимулюють їх до подальших звершень. У статті пропонуються завдання для актуалізації опорних знань учнів та мотиваціїнавчально-пізнавальної діяльності, розроблені творчою динамічною группою учителів Вінничини, які є співавторами книжки «Хімія. Уроки. 8 клас».

Ципіна Ганна. Окисно-відновні реакції та їх значення [Текст]: 9-й кл. / Г. Ципіна // Хімія. – 2016. - № 10 (790), жовт – С. 14 – 18.

Матеріали цієї розробки уроків допоможуть розширити уявлення учнів про хімічні реакції на прикладі окисно-відновних, закріпити навичкискладання хімічних рівнянь на прикладі окисно-відновних реакцій, застосування методу електронного балансу для розміщення коефіцієнтів у рівняннях хімічних реакцій, що протікають зі зміною ступеня окиснення; довести важливість окисно-відновних реакцій у природі, техніці та побуті, розглянути руйнівну роль цих реакцій. Ставиться мета – розвивати пізнавальний інтерес до предмета, хімічне мовлення, критичнее мислення, уміння систематизувати, аналізувати, виділяти головне, формувати навички роботи в группах, формувати світогляд. Ставиться завдання формування міжпредметної, здоров»язбережувальної, інформаційно-комунікативної, комунікативної, соціальної компетентності.

Фізичне виховання

Качан О. М. Урок волейболу з використанням інноваційних технологій для учнів 9-11 класів [Текст]  / О. М. Качан // Фізичне виховання в рід. шк. – 2016. - № 5. – С. 28-31.

У статті подано хід уроку-удосконалення, під час якого учні ознайомлюються з технікою пересування та керування гіробордом, розучують комплекс базових рухів з черлідінгу та виконують піраміду другого рівня 1,5 зросту (дівчата) та комплекс вправ з прапорцями (юнаки). В учнів формують поняття щодо збереження здоров»я, правильного формування і всебічного розвитку організму, забезпечення високого рівня фізичного стану, працездатності протягом усього процесу навчання.

Лакіза О. М. Корфбол у сучасній школі [Текст]  / О. М. Лакіза // Фізичне виховання в рід. шк. – 2016. - № 5. – С. 23-25.

Автор статті розповідає про цікаву й емоційну гру – корфбол, яка за своєю суттю близька до гри в баскетбол. Вона, на думку автора, найпристосованіша до впровадження в навчально-виховний процес. У статті йдеться про історію корфболу та про витоки українського корфболу.

Легоньков С. В. Рухливі ігри в колі для підготовчої частини уроку [Текст]  / С. В. Легоньков, Т. К. Комарова // Фіз. виховання в шк. України. – 2016. - № 10. – С. 27-30.

Рухливі ігри розв’язують усі основні завдання уроку: оздоровчі, освітні, виховні. За правильної організації занять із врахуванням вікових особливостей і фізичної підготовленості учнів рухливі ігри впливають на зростання, розвивають і зміцнюють кістково-м’язовий апарат, м’язову систему, формують правильну поставу у дітей та підлітків. У статті подано окремі картки з назвою рухливої гри, правилами та методичними вказівками до її виконання.

Петля А. В. Урок гімнастики з елементами охорони життєдіяльності [Текст] : 10-й клас / А. В. Петля // Фіз. виховання в шк. України. – 2016. - № 10. – С. 11-14.

Подано зміст та організаційно-методичні вказівки до проведення уроку. Під час уроку учні повторюють опорний стрибок через гімнастичного козла ноги нарізно, закріплюють вправи із акробатики, удосконалюють вправи на різновисоких брусах (дівчата) та вправи силової підготовки (юнаки) а також здають залік із теоретико-методичних знань.

Підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4556 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4495 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook