Із матеріалів науково-методичного журналу «Математика в школах України» (№ 34-36, 2016 р.).
Пропонуємо ознайомитись із статтею А. Ю. БІЛОТІЛА «Використання уривків із творів художньої літератури на уроках математики» [Текст] / А. Ю. Білотіл // Математика в школах України. – 2016. - № 34-36. – С. 20-36.
Не секрет, що сьогодні рівень викладання математики в школах недостатньо високий і бажає кращого.
Що ж робити?
Очевидно, варто зацікавити учнів навчальним матеріалом, намагатися, щоб він був не тільки науковим, а й пізнавальним та пов’язаним із життям. Для цього автор пропонує використовувати вислови з творів художньої літератури, і вивчення математики відразу перетворюється на емоційне і соковите дійство.
Яка ж методика використання художніх творів на уроках математики?
- зачитати для ілюстрації навчального матеріалу фрагмент художнього твору;
- зачитати фрагмент, спитати, про яке математичне явище йдеться;
- знайти неточності в зачитаному фрагменті з погляду сучасної математичної термінології;
- вказати теми, що вивчаються, та запропонувати фрагменти художніх творів тощо.
Використання уривків із художніх творів на уроках сприяє пробудженню й підтримці пізнавального інтересу учнів. Уміло включені в канву уроку фрагменти з літературних творів пожвавлюють розповідь учителя, привертають увагу учнів, допомагають побачити математичні явища в навколишньому житті. Образна, яскрава мова художнього твору підвищує емоційність сприйняття навчального матеріалу учнями.
Наприклад, при вивченні математичних дій в початкових класах можна запропонувати вірш А. Костецького «Арифметика життя»:
Якщо дві руки до лопати додати,
а потім додати бажання завзяте,
а потім відняти від них неохоту,
помножити все на веселу роботу,
зібрати дітей і дорослих усіх
і порівну все розділити на них,
то будемо мати один результат:
зелений, співучий, заквітчаний сад!
Літературний матеріал можна застосовувати на різних етапах уроку. Зокрема, для творення проблемно-пошукової ситуації, мотивації навчального матеріалу, під час закріплення вивченого матеріалу, узагальнюючого повторення, як задачі для самостійного розв’язування вдома, для складання задач за уривком із літературного авторського твору, під час проведення уроків із використанням нетрадиційних форм і методів навчання тощо. Автор наводить багато прикладів використання художніх творів на уроках математики.
Залучення художньої та науково-популярної літератури дає можливість розв’язати й проблему естетичного виховання учнів. Зустрічі з улюбленими героями книг викликають в учнів інтерес до предмету, створюють ту емоційну атмосферу, без якої інтерес та любов до математики неможливі.
У позакласній та позаурочній діяльності можливості використання уривків із творів художньої літератури ще ефективніші.
Використання творів художньої літератури на уроках математики дозволяє зробити навчально-виховний процес не тільки інтерактивним, а й цікавим.
Статтю підготувала: ТУРКАЛО О. М.
Немає коментарів