Період публікації:

від

до

Категорія:

«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки

Опубліковано: Середа, 08 лютого 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (30 січня- 5 лютого 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Бондаренко, Юрій. Види навчальних матеріалів з української літератури [Текст] : / Ю. Бондаренко // Українська мова і література в школах України. – 2016. -  № 11. – С. 7-12. – Бібліогр.: 17 назв.

У текстовому комплексі публікації характеризуються види навчального матеріалу, що методично застосовуються у процесі шкільного вивчення літератури, розглядаються напрями і шляхи їх опрацювання. Згідно з твердженням автора матеріалів, предметна методика буде результативною лише за умови врахування специфіки окремих системотвірних чинників, що допомагають конкретизувати навчальні цілі, структурувати діяльність педагога та учня, спрямувати її на вирішення чітко визначених дидактичних завдань. У науковій публікації розкриваються 5 (п’ять) ознак, якими вирізняється художній матеріал як навчальний: зв’язна словесно-образна структура; система науково встановлених формо-змістових параметрів; емотивно-оцінний заряд; естетична функція; відповідність / невідповідність інтелектуальному розвитку та духовним запитам школярів. Окрім цього, у статті висвітлюються основні риси кількох різновидів аналізу – подієвого, композиційного та пообразного.

Бутурлим, Тетяна. Ролі-маски: за і проти  [Текст] : за фарсом-фантасмагорією Неди Нежданої «Угода з ангелом»: система уроків за творами сучасних письменників / Т. Бутурлим // Українська мова і література в школах України. – 2016. -  № 11. – С. 35-44.

 Увазі педагогів представлено доволі оригінальну розробку навчального заходу, що за типом є уроком позакласного читання (урок-спектакль та урок-телешоу). Метою заходу є: у виховному вимірі – ознайомити учнів (старші класи) із постаттю Неди Нежданої; здійснити інсценізацію її твору «Угода з ангелом»; проаналізувати психологію головних персонажів п’єси в контексті телешоу «Як залишитися собою і не перетворитися на клоуна»; у розвивальному розрізі – розвивати здатність аналізувати прочитану інформацію, робити висновки; формувати вміння «транслювати» емоції, думки, відчуття окремих персонажів засобами театрального мистецтва; у виховному контексті – виховувати потребу бути щирим із собою та соціумом, формування позитивне мислення школярів. 

Марчук, Ніна. Словосполучення. Головне і залежне слово у сполученні [Текст] : українська мова: 5 клас / Н. Марчук // Українська мова і література в школах України. – 2016. -  № 12. – С. 30-31.

Урок української мови у 5-му класі, артикульований у дидактичних матеріалах, кваліфікований типологічно як комбінований. Його (навчального заходу) мета: ознайомити школярів з особливостями будови словосполучень, покращити знання про головне і залежне слова, навчити відрізняти словосполучення від слова, словоформи й речення; розвивати навички аналізувати будову словосполучень, сприяти формуванню естетичних смаків учнів, спонукати п’ятикласників до осмислення краси природи. 

Очеретна, Лариса. Дзвінки й глухі приголосні [Текст] : / Л. Очеретна, Н. Минько // Українська мова і література в школах України. – 2016. -  № 12. – С. 28-29. – Бібліогр.: 3 назви.

У публікації охарактеризовано структуру та інші аспекти змістового наповнення уроку української мови, присвяченому вивченню дзвінких та глухих приголосних. Цільові засади навчального заходу: поглибити знання школярів про звуки і звуки мовлення., голосні й приголосні, актуалізувати і покращити знання учнів про дзвінки й глухі приголосні; удосконалювати навички виразного читання; розвивати навички роботи з текстом, вміння працювати у команді та самостійно. 

Іноземні мови

Бринь А. В. Моя земля – земля чудес [Текст]: (5, 7 кл.) / А. В. Бринь // Англ.. мова та літ: наук.-метод. журн. – 2017. – № 1 – 3. – С. 82 – 89.

За програмою 5 класу учні вивчають тему «Подорож: загальні відомості про Україну», за програмою 7 класу вивчається тема «Україна: ознайомлення з основними пам»ячниками культури Києва». Автор статті (вчитель іноземної мови ЗОШ № 11, м. Тернопіль) вирішила поєднати тематику, різнорівневий показник досягнень учнів, а також використати відкриту диференціацію як одну із форм диференційованого навчання. Пропонується до уваги вчителів комбінований урок-експеримент для учнів 5 і 7 класів. Нестандартний підхід до висвітлення теми «Подорож: загальні відомості про Україну» полягає у підборі матеріалів та творчому підході щодо використання методу учнівських проектів, зокрема, у виконанні інформаційно дослідницьких робіт. Метою проектних робіт учнів 5 класу було пошук та дослідження незвичайних краєвидів України та презентація робіт як сторінок «Книги природних чудес України». Метою проектних робіт учнів 7 класу є пошук інформації про народні обереги українців, формування інформаційної довідки, презентація виставки власне українських оберегів та створення власного міні-музею. Описана публікація із рубрики «Нестандартний урок».

Гайворонська Н. В. Welcome to London (7 form) [Текст] / Н. В. Гайворонська // Англ.. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2017. - № 1 – 3. – С. 90 – 93.

Методична розробка поданого уроку має такі цілі та завдання: активізувати ЛО теми в мовленні учнів, практикувати вживання граматичної структури Past Passive, удосконалювати навички читання та розуміння прочитаного, вдосконалювати навички говоріння та аудіювання, використовуючи технічні засоби (відеофільм «Лондон»), вдосконалювати навички та розвивати вміння працювати з тестовими завданнями (комп’ютерна програма «Англійська мова. Тестові завдання»). В процесі проведення уроку використовуються такі інноваційні технології: інтерактивна робота в малих групах, інформаційно-комунікаційні технології, рольова гра, проектні технології (створення міні-проекту «The most popular attractions of the central London». Публікація із рубрики «Країнознавство».

Курочкіна В. С. Розвиток критичного мислення на заняттях з іноземної мови [Текст] / В. С. Курочкіна // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2017. - № 1 – 3. – С. 3 – 7. – Бібліогр.: 4 назви.

Публікація присвячена запровадженню одному із нових підходів до навчання – формування навичок критичного мислення, яке разом із фаховою і соціальною компетентністю забезпечує конкурентноздатність і мобільність освіченої людини на ринку праці, її готовність жити і працювати в умовах неперервних змін. Метою цієї статті є прагнення допомогти вчителям, які зацікавлені в розвитку критичного мислення у своїх мовних класах. Автор окреслює ознаки критичного мислення та його актуальність в сьогоднішньому навчальному процесі та використання в контексті викладання іноземної мови. А також подає аналіз трьох методів (дискусія, медіа аналіз, рішення проблеми), які вчитель в будь-яких обставинах або ситуаціях може використовувати в процесі навчання іноземної мови, навіть за умови обмежених ресурсів.

Писанко М. Л. Аналізелекттивних курсів з навчання перекладу для учнів старших класів шкіл філологічного профілю [Текст] / М. Л. Писанко // Іноземні мови: наук.-метод. журн. – 2016. - № 4. – С. 3 – 11. – Бібліогр.: 17 назв.

У статті проаналізовано елективні курси навчання перекладу для учнів старших класів шкіл філологічного профілю щодо їх відповідності вимогам до навчальних посібників елективних курсів з іноземних мов для учнів старших класів профільної школи. Аналіз здійснено на основі запропонованих автором критеріїв. Результати аналізу свідчать про недостатню відсутність проаналізованих елективних курсів висунутим критеріям, необхідність розробки теоретичних засад навчання перекладу учнів старших класів філологічного профілю й укладанню методичних рекомендацій щодо створення елективних курсів з навчання перекладу старшокласників.

Історія в школі

Коляда Ігор, Гудима Віталій. Політичне становище Гетьманщини після Полтавської битви – до середини ХУІІІ ст. [Текст]: історія України: 8-й кл. / І. Коляда, В. Гудима // Історія в рідній шк: наук.-метод. журн. – 2017. - № 1. – С. 4 – 13.

Подається опис методології організації та проведення уроку, мета якого – висвітлити політику російського уряду в Гетьманщині після Полтавської битви до середини ХУІІІ ст. Цільові завдання: охарактеризувати відносини Гетьманщини та російського царату; розкрити політику наступу на автономію Гетьманщини, діяльність Першої Малоросійської колегії та Правління гетьманського уряду; сформувати уявлення про історичних діячів – гетьманів І. Скоропадського, П. Полуботка, Д. Апостола; висвітлити політику реформ у Гетьманщині гетьманів П. Полуботка, Д. Апостола; розкрити зміст історичних понять і термінів: «реквізиція», «міністр-резидент»; формувати в учнів уміння порівнювати історичні процеси та події, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати історичні документи; розвивати вміння працювати з таблицями, з контурними картами, складати схеми та план-конспекти; виховувати в учнів повагу до історичного минулого України. Публікація із рубрики «Методологія. Наука – вчителеві».

Коляда Ігор, Спірідонов Роман. Методика використання ігрових технологій навчання історії при вивченні теми: «Перші князі» [Текст]: вступ до історії України: 5-й кл. / І. Коляда, Р. Спірідонов // Історія в рідній шк..: наук.-метод. жур. – 2017. - № 1. – С. 32 – 35.

Описується методична розробка уроку із теми «Перші князі: вступ до історії України» у 5-му класі, мета якого – закріпити знання учнів про історичні постаті перших князів історії Київської Русі ІХ-Х ст. та їхньої діяльності; продовжити формування навичок роботи з лінією часу, розрізняти історичні факти, події, складати історичні портрети, вести термінологічний словник, працювати з контурною картою; виховувати пізнавальний інтерес до історії України, патріотизм та гордість за історичне минуле українського народу. Публікація із рубрики «Практика. Досвід».

Черненко Тетяна. Дослідження проблеми Голокосту на основі аналізу текстових та візуальних джерел інформації [Текст]: розробка практик. заняття іст.-краєзн. гуртка / Т. Черненко // Історія в рідній шк.: наук.-метод. журн. – 2017.- №1.-С.21-32.-Бібліогр.:31назва.

Матеріали заняття історико-краєзнавчого гуртка на основі джерел та літератури українського інституту вивчення Голокосту «Ткума», «Музею»Пам’ять єврейського народу та Голокосту в Україні» із залученням краєзнавчого матеріалу з історії Ніжинщини поглиблять знання учнів з історії Голокосту, досліджують процес вирішення єврейського питання у місті Ніжин.

Трудове виховання

Банщикова В. В. Організація та проведення уроків за проектним методом навчання [Текст] / В. В. Банщикова // Труд. навчання в шк. – 2017. - № 1-2. – С. 24-30.

Викладання модуля «Технологія вишитих виробів» відбувається за проектною технологією навчання. Зміст роботи учнівської діяльності включає визначення завдань проекту, збір інформації, її аналіз та систематизація, розробка робочої документації, виготовлення виробу. Запропонований урок розроблено для учнів 7 класу відповідно до програми варіативного блоку «Українська народна вишивка». Урок побудовано у формі захисту проекту.

Ігнатенко Г. В. Методичні засади включення учнів до проектної діяльності [Текст] / Г. В. Ігнатенко, М. А. Галіцька // Труд. навчання в шк.. – 2017. - № 1-2. – С. 7-11.

 Пропонуються методичні засади включення учнів до проектної діяльності під час вивчення варіативного модуля «Технологія виготовлення виробів, вишитих бісером». Вибір саме цього модуля обумовлений насамперед тим, що робота з бісером популярна серед молоді. Зміст модуля передбачає оволодіння учнями 7 (8, 9) класів технологією оздоблення виробів бісером. Під час планування уроків даного модуля враховано, що для оздоблення виробів бісером слід добирати нескладні візерунки для вишивання.

Ілліна О. М. Моделювання рукавів [Текст]: 10 клас / О. М. Ілліна // Труд. навчання в шк. – 2017. - № 1-2. – С. 36-39.

Подано хід уроку формування і вдосконалення вмінь і навичок, під час якого вчитель знайомить з різновидами рукавів із збільшеним об’ємом у верхній і нижній частині, учні вчаться послідовному моделюванню рукавів, формують вміння моделювати рукави згідно з фасоном. Учні використовують знання основ конструювання одягу, обирають із запропонованих деталей крою деталь рукава. Розповідь викладача про прийоми моделювання рукавів супроводжується мультимедійною презентацією.

Підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О.П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4637 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4563 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook