Із матеріалів науково-методичного журналу: Дошкільне виховання. – 2017. - № 1. – С. 15 – 17.)
Огляд публікації: «Глинотерапія: долаємо негативні емоції» (автори - Олександра Малько та Олени Колісник).
Більшості нинішніх дошкільнят, на жаль, уже доводилось відчувати неконтрольовані тривогу, гнів, страх та інші негативні емоції, від яких ми, дорослі всіма силами намагаємося їх уберегти. Звісно, це нам не до снаги, однак ми можемо (і маємо!) допомогти малятам учитися усвідомлювати свої почуття, адекватно їх виражати і досягати внутрішньої гармонії. У пригоді стає перевірений часом природний засіб – глина. Про досвід використання елементів глинотератії в роботі з дошкільнятами діляться автори, педагоги-практики, цієї статті.
Робота з глиною – один із видів арт-терапї, що сприяє відновленню внутрішнього балансу і гармонії: це і вихід негативних емоцій, і зняття нервово-психічного напруження, і подолання страхів та агресії, й відновлення зв’язку зі світом природи.
Які переваги глини? Глина – доступний та безпечний матеріал для використання в роботі з дошкільнятами. Вона пластична, м’ягка, приємна на дотик, з нею можна робити все що заманеться: відривати маленькі шматочки від великого, розкочувати, розплющувати, згинати, згладжувати, примазувати, вдавлювати, а ще її можна змішувати з водою. Ці властивості глини допомагають малятам, діючи з нею, виплескувати свої емоції, позбуватися тривоги, м’язового напруження, занепокоєння, гніву. Крім того, вона має здатність загоювати ранки й подряпинки.
Як працювати з глиною? Можна проводити індивідуальні, так і групові заняття з глиною. У процесі творчості діти часто спілкуються, розмовляють, обмінюються думками, діляться відчуттями. Така спільна діяльність сприяє розвитку мовленнєвих навичок, уміння вербально виражати свої почуття.
Глину можна використовувати в роботі навіть з наймолодшими вихованцями, пропонуючи їм різноманітні дії: зім’яти, розплющити, сформувати кульку, потикати пальчиками чи кулачками, погладити та просто занурити руки. Малюк бере глину, тисне, б»є, мне, розриває на шматочки, розтирає, даючи вихід своїм емоціям. При цьому він розповідає, що робить, що відчуває, що виражає – таким чином відбувається опанування чуттєвої сфери.
Коли дитина розглядає свій витвір і намагається щось виправити в ньому, надати йому виразнішої форми, починає доповнювати деталями, вона несвідомо гармонізує власний внутрішній світ.
Допомагають такі запитання дорослого:
- -Що ти відчуваєш?
- -Що хочеш зробити з цим шматочком глини?
- -На що ти хочеш перетворити це?
- -Що ти хочеш зробити з тим, що відчуваєш?
Діти можуть втілювати в глині як свої негативні емоції та відчуття, так і бажання або потаємні думки, а потім коригувати їх. Під час занять з використанням елементів глинотерапії малята навчаються бути справжніми скульпторами свого життя.
Подається конспект занять для середньої групи, що допоможе зацікавити дітей роботою з глиною.
Сторінку підготувала Оксана Северин.
Немає коментарів