09.03 – 203 роки від дня народження Тараса Григоровича Шевченка (1814–1861)
Український поет, письменник (драматург, прозаїк), художник (живописець, гравер), громадський та політичний діяч. Національний герой і символ України.
«… потреба чинити добро – потреба серця…»
(Іван Дзюба)
Добро… Його Тарас Шевченко, як стверджує Іван Дзюба в праці «Тарас Шевченко. Життя і творчість» (– К., 2008. – 716 с.), ставив понад усіма людськими цінностями: «Добро найкращеє на світі», і воно – «братолюбіє».
Співвідносність добра і зла – одне з центральних питань більшості релігій та філософських систем. У християнській релігії диявол володіє мистецтвом подавати зло як добро. (Трохи інша версія у «Фаусті» Гете: Мефістофель, хотячи зла, творить добро).
Гуманісти Києво-Могилянської академії основними критеріями розрізнення добра і зла вважали людське сумління і людський розум (Інокентій Гизель).
«Розрізнення добра і зла» вважав основним завданням для людини шотландський письменник Томас Карлайль.
Для Т. Шевченка характерна, на думку І. Дзюби, «не лише постійна зосередженість на оцьому розрізненні добра і зла, а й особлива суб’єктивність цієї зосередженості. Він чинить напружений іспит самому собі, а не лише світові».
Один у одного питаєм,
Нащо нас мати привела?
Чи для добра? Чи то для зла?
Це – осереддя питання про призначення людини в світі:
Нащо живем? Чого бажаєм?
І, не дознавшись, умираєм,
А покидаємо діла…
І далі:
Які ж мене, мій Боже милий,
Діла осудять на землі?
Питання питань… Іван Дзюба вважає, що Т. Шевченка пече біль за «дітей», «що у неволі народились // І стид на тебе понесли».
Але поет відповідає і за самого себе, і сам себе судить неухильним судом:
Перелічу і дні і літа.
Кого я, де, коли любив?
Кому яке добро зробив?
Нікого в світі, нікому в світі!
Неначе по лісу ходив!
Це – із засланської поезії, з хвилин розпачу й перебільшеного самоосудження. Мало хто із славних поетів так картав себе. Але на зміну розпачу приходить надія – надія повернутися на Україну:
… І ніби сам перелечу
Хоч на годину на Вкраїну,
На неї гляну, подивлюсь,
І, мов добро кому зроблю,
Так любо серце одпочине.
Отже, потреба чинити добро, робить висновок Іван Дзюба, – потреба серця…
І хоч, на людський світ дивлячись, часто здається:
Нема добра творящого,
Нема ні одного! –
та все ж, у тих самих «псалмах Давидових», – про минущість зла і невмирущість добра Т. Шевченко пише:
Діла добрих обновляться,
діла злих загинуть.
Це мовби мимовільний «пендант» до думки Фіхте: «Добро завжди слабше» (про вразливість добра).
Іван Дзюба стверджує, що за інтенсивністю почування добра і зла Шевченко, може, найбільше споріднений із Львом Толстим, епіграфом до творчості якого могли б бути його власні слова: «Цель жизни есть добро. Это чувство присуще душе нашей. Средство к доброй жизни есть знание добра и зла».
Немає коментарів