Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотек

Опубліковано: Понеділок, 13 березня 2017

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (6-12 березня 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Зарубіжна література

Ісаєва, Олена. Україноцентричний підхід до вивчення зарубіжної літератури в школі [Текст] / О. Ісаєва // Всесвітня література в школах України. – 2017. -  № 1. – С. 3-6. – Бібліогр.: 9 назв.

На сучасному етапі національно-політичного, економічного, державного розвитку України, перед співвітчизниками, перед соціальними і державними інститутами постають нові виклики, адекватна та цілісна відповідь на які можлива лише за умови консолідованої і послідовної праці суспільства, держави і громадянина, за умови впровадження широко підтримуваних загáлом національно-патріотичних засад в основні сфери, зокрема і в освітньо-навчальну. Автор статті акцентує на тому, що нині слід звернути особливу увагу на необхідність збереження культурного коду нації, із чим безумовно пов’язані й цільові засади українознавчого спрямування курсу «Зарубіжна література», а саме: розширення обріїв володіння українською мовою; увиразнення українського контексту творів зарубіжної літератури; збагачення знань школярів про історію України, її справжніх героїв, боротьбу за незалежність держави (за посередництвом вивчення окремих творів світової літератури); акумулювання знань про українську майстерню художнього перекладу, долі його представників. Вищевказані завдання (цільові засади) мають бути підкорені головній меті: «ненав’язливому формуванню патріотизму», або т. зв. «м’якій» українізації сучасного школяра.

Ландар І. М. Вивчення творчості Волта Вітмена (з використанням інтерактивних технологій) [Текст] : 10-й клас / І. М. Ландар // Зарубіжна література в школі. – 2017. -  № 3-4. – С. 14-16.

У публікації розкриваються особливості проведення уроку зарубіжної літератури у 10-му класі на тему «Особливості творчого розвитку В. Вітмена. Характер зв’язків його лірики з контекстом американської літератури та філософії середини ХІХ ст. Історія створення збірки «Листя трави». Серед основних характеристик цільових засад навчального заходу – ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом поета; розвивати аналітичне мислення, вміння аналізувати поетичний твір, прищеплювати естетичний смак, дослідити самобутні властивості збірки «Листя трави» тощо.

Мосійчук, Ірина. Буду я природі другом. Урок за оповіданням Е. Сетона-Томпсона «Ведмежа Джонні» [Текст] : 5 клас / І. Мосійчук // Всесвітня література в школах України. – 2017. -  № 1. – С. 11-14. – Бібліогр.: 3 назви.

У публікації висвітлюється розробка уроку зарубіжної літератури у 5-му класі. Мета навчального заходу: поглибити знання школярів про творчість Е. Сетона-Томпсона, розширювати уявлення про красу природи, розвивати пізнавальний інтерес, прагнення з’ясовувати невідоме; збагачувати мовлення учнів образними словами та висловами; виховувати дбайливе ставлення до природи. За типом вказаний навчальний захід – урок позакласного читання.

Пархомчук Л. Г. Виховання творчої особистості за допомогою віршування на уроках зарубіжної літератури [Текст] : 5–9-ті класи / Л. Г. Пархомчук // Зарубіжна література в школі. – 2017. -  № 3-4. – С. 24-28.

Згідно із рекомендаціями автора статті, до уроків, під час яких застосовують прийом віршування, необхідно наполегливо і методично готуватися. Найголовніше завдання педагога-словесника (вчителя літератури) у цьому контексті – закохати школярів у поезію, починаючи робити це із 5-го класу, із продовженням цього процесу до 11 класу включно. На різних етапах навчально-виховної літературної підготовки вчителям стануть у нагоді зокрема поезії Дж. Кітса, Й. В. Гете, Г. Гейне, Омара Хайяма та ін. У межах публікації запропоновано також розробку засідання поетичного клубу «Проби пера» на тему «Ознайомлення з прийомами віршування (ритм, пауза, чергування наголошених і ненаголошених складів, рима). Складання віршів».

Фізика

Величко Л. Синхроністична таблиця як засіб інтегрування знань із природничих предметів [текст] / Л. Величко, О. Козленко, Ю. Малієнко, Ю. Мельник, О. Надтока // Фізика та астрономія в рід. шк. – 2017. - № 1. – С. 6-17.

У синхроністичній таблиці наведено відомості про видатні відкриття в хімії, біології, фізиці, астрономії, географії на тлі найважливіших фактів всесвітньої історії та історії літератури і мистецтва. Таблицю розроблено згідно з чинними навчальними програмами з різних предметів для загальноосвітніх навчальних закладів. Вона стане у пригоді вчителям з метою формування в учнів цілісного уявлення про історичну добу, коли здійснювалися відкриття у природничих науках, під час проведення інтегрованих уроків, дискусій, семінарів, створення проблемних навчальних ситуацій, організації проектної діяльності учнів, а також як довідковий матеріал.

Коцур В. Навчання учнів складати і розв’язувати задачі з фізики як засіб військово-патріотичного виховання [Текст] / В. Коцур, В. Шарко // Фізика та астрономія в рід. шк. – 2017. - № 1. – С. 28-33.

Мета даної публікації – у розкритті можливостей застосування фізичних задач під час ознайомлення учнів із сучасною військовою технікою і здійснення на цій основі військово-патріотичного виховання. Усталені методи і форми здійснення ВПВ стосуються переважно позакласної роботи, проте дослідження програми з шкільного курсу фізики засвідчило, що в учителя є значні можливості для ознайомлення учнів з елементами військової справи на уроках. У таблиці наведено назви окремих тем із курсу фізики та можливості використання під час їх вивчення інформації військового змісту. Протее важливу роль у здійсненні військово-патріотичного виховання відіграють задачі.  Авторами підібрано і складено 198 фізичних задач військової тематики для старшої школи. Приклади умов деяких задач з механіки наводяться у статті.

Мацюк В. Використання інформаційних технологій під час вивчення фізики [Текст] / В. Мацюк, С. Крижановський // Фізика та астрономія в рід. шк. – 2017. - № 1. – С. 38-42.

У статті автори діляться досвідом застосування інформаційних технологій під час вивчення фізики. Фізика – наука експериментальна, через те її викладання супроводжується демонстраційним експериментом і виконанням лабораторних робіт. Комп’ютер відкриває великі можливості щодо доповнення реального експерименту віртуальним. Для повного і об’єктивного оцінювання різноманітності навчальних моделей віртуального середовища автори наводять її класифікацію.. Як показує досвід, ефективним є чисельне моделювання в програмі Microsoft Excel. Комп’ютер у поєднанні із спеціальними вимірювальними приладами використовують і як інструмент під час проведення реального фізичного експерименту та для обробки зібраної інформації, якщо у цьому є методична доцільність. Особливу роль відіграє комп’ютер при оцінюванні теоретичних знань з фізики з використанням електронного тестування, коли учень бачить результат практично відразу й об’єктивно оцінює свої знання

Іноземні мови

Власик Л. С. Розклад уроків [Текст]: (6 кл.) / Л. С. Власюк // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2017. - № 4 – 5. – С. 19 – 21.

Описується конспект уроку засвоєння нового навчального матеріалу  (6 клас). Матеріали уроку мають на меті узагальнити та систематизувати вивчений матеріал про школу та шкільний розклад, формувати повагу до культури і народу країни досліджуваної теми. Форма уроку: відкритий мікрофон, бліцопитування, діалогічний вернісаж, граматична мозаїка «Мозковий штурм», тест-контроль, навчальна гра «Should do or Shouldn’t do»

Глущенко Ж. Є. Ukraine is our Motherland [Текст] / Ж. Є. Глущенко // Англ. мова та літ.: наук-метод. журн. – 2017. - № 4 – 5. – С. 11 – 14.

Публікація презентує конспект уроку узагальнення та систематизації знань учнів. Основне місце на уроці відведено виконанню учнями різних завдань, які допомагають учителю побачити рівень навченості учнів з даної тами. Всі вправи пропонуються в певній системі. На уроці поєднані словесний метод (допомагає передати інформацію, поставити перед учнями проблему, вказати шляхи її вирішення), наочний (підсилює інтерес до вивчення матеріалу), практичний (допомагає поєднати теорію з практикою). Крім того, га уроці використані сучасні інтерактивні технології навчання: 1) «Мозковий штурм», 2) Кооперативне навчання – метод проектів; 3) Рольові ігри. На уроці учні мають можливість виконати да види тестування: 1) «Matching» - знайти співвідношення (поєднати дат из назвами українських свят); 2) «Choose the right variant» - учні вибирають один з варіантів відповідей, який, на їхню думку, є правильний.

Деримарко Н. В. Здорове харчування [Текст]: (6-й кл., за підручником А. Несвіт) // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2017. - № 6. – С. 9 – 11.

Описується методична розробка підготовки та проведення уроку англійської мови у 6 класі. Матеріали уроку допоможуть учням повторити вивчений лексичний матеріал з теми «Food», вчитися правильно харчуватися, розвивати мовленнєві вміння, продовжувати формувати навички аудіювання та мовлення, практикувати навички читання, поглиблять знання учнів про традиції харчування у Великобританії, виховувати культуру спілкування, прищеплювати навички правильного харчування. За типом уроку – це урок формування мовленнєвих навичок з використанням різних аудіоматеріалів.

Ремець Л. В. Світ кіно і театру [Текст]: (7 кл.) / Л. В. Ремець // Англ. мова та літ.: наук.-метод. журн. – 2017. - № 4 – 5. – С. 42 – 45.

Презентація уроку англійської мови у 7 класі. Його освітня ціль – розширити знання учнів про кіно і театр.У ході його проведення ставиться мета – активізувати тематичну лексику в усному мовленні учнів у діалогічній та монологічній формі в процесі розвитку іншомовної комунікативної компетенції; вдосконалювати мовні навички, навички читання.

Підготували Бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.