Період публікації:

від

до

Категорія:

Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотек

Опубліковано: Понеділок, 27 березня 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (20 - 26 березня 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Зарубіжна література

Бухарєва, Олена. Технологія продуктивного навчання як засіб розвитку творчих здібностей учнів [Текст] / О. Бухарєва // Всесвітня література в школах України. – 2017. -  № 2. – С. 11-15. – Бібліогр.: 13 назв.

У поданих дослідницьких матеріалах висвітлено властивості технології, за посередництвом якої активізується діяльність школярів, підвищується рівень їхніх навчальних результатів, актуалізується творчий потенціал, прищеплюється інтерес до предмета. Вказана методика (продуктивна технологія або продуктивне навчання) виступає як засіб формування (на заняттях із зарубіжної літератури), за твердженням автора, - «творчої, вдумливої особистості шляхом партнерської співпраці вчителя і учня…» Продуктивне навчання вважається однією з ефективних освітніх технології, охоплюючи (у публікації наводяться рефлексії таких дослідників як І. Бьом та Й. Шнейдер) 5 (п’ять) навчальних аспектів, серед яких: діяльний, соціальний, особистісний, спеціальний (аспект знання) та культурний. Окремо подається (за версією міжнародного експерта з питань освіти І. П. Підласого) така структура уроку (у межах реалізації моделі продуктивної освіти), що складається з семи обов’язкових сегментів (два – інструктаж, п’ять – різноманітні практики): пропедевтична практика, орієнтація, презентація, практика на прикладах, керована практика, незалежна практика та домашня практика.

Скрипник, Тамара. Про Смагляву Даму сонетів В. Шекспіра [Текст] / Т. Скрипник // Всесвітня література в школах України. – 2017. -  № 2. – С. 24-29. – Бібліогр.: 3 назви. 

У публікації розглядається постать Емілі Басаноу (у шлюбі Емілі Ланьєр), героїнї сонетів В. Шекспіра, що була талановитою потесою. В межах текстового комплексу статті цитуються окремі рядків із шекспірівських сонетів №№ 21, 127, 128, 130, 144, 149 та ін. Подано різні перекладацькі версії щодо образу жінки у поезіях англійського поета. Зокрема це такі перекладачі як Д. Паламарчук, С. Маршак, О. Васильчиков, О. Шаракшане, А. Кузнецов тощо. Розкрито деякі факти з біографії героїв сонетів, відомості про творчість Емілі Ланьєр. 

Шевченко, Алла. Дитинство має бути щасливим. Урок за романом А. Гавальди «35 кіло надії» [Текст] / А. Шевченко // Всесвітня література в школах України. – 2017. -  № 2. – С. 16-19. – Бібліогр.: 3 назви. 

Анна Гавальда (нар. 1970 р.) – популярна французька письменниця. Серед її творчого доробку – збірник новел та понад десять романів, серед яких є і роман для юнацтва під назвою «35 кіло надії». Саме за мотивами цього твору і організовано урок зарубіжної літератури, розробку якого подано у цих навчально-дидактичних матеріалах. Структура навчального заходу охоплює три основні елементи: а) мотивація навчальної діяльності; б) робота за темою уроку (тут заплановані: робота з ілюстраціями, робота в групах, бесіда за запитаннями); в) підбиття підсумків уроку.

Біологія

Коленченко О. А. Пластид та фотосинтез [Текст] / О. А. Коленченко // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 4 - 5. - С. 10 - 19. - Бібліогр. в кінці ст.

Стаття описує методику підготовки та проведення сучсного заняття біології, який маї такі навчальні цілі: розширити та поглибити уявлення про повітряне живлення ррослин, розкрити природу процессу фотосинтезу, ретельно вивчити процеси світлової та темнової фаз фотосинтезу, розкрити значення фотосинтезу в природі та житті людини. Форма проведення цього навчального заходу:  інтегроване лекційне заняття. Міжпредметна інтеграція: хімія (інтенсивність та спрямованість хімічних реакцій; явища каталізу, ферментативні процеси); ботаніка (будова квіткових рослин); фізика (відбиття, поглинання і пропускання світла, його трансформація і відповідність закону збереження маси та енергії), екологія (глобальна екологічна роль процесу забезпечення атмосфери киснем і концентрування сонячної енергії у вигляді органічних речовин), медична біологія (цитоплазматична спадковість, генетична детермінація складових). На занятті використовуються такі методи і прийоми роботи: проблемні, ілюстративні, інтерактивні методи, дослідницький метод, методичний прийом «Сніжна грудка», робота в малих групах, випереджальне заняття, евристична бесіда.

Криворотова Ольга. Урок на тему «Покритонасінні (квіткові) рослини» [Текст] / О. Криворотова // Біологія і хімія в рідній шк.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 1. - С. 21 - 25.

Матеріали описанного уроку мають на меті сформувати в учнів поняття «покритонасінні рослини», дати загальну характеристику відділу Покритонасінні; розвивати знання про різноманітність квіткових рослин та їхні спільні ознаки; з'ясувати характерні ознаки классу Дводольні й классу Однодольні рослини, розвивати вміння самостійно працювати з біологічним матеріалом, аргументовно висловлювати свої погляди, братии участь у дискусії, формувати ключові й предметну компетентністі учнів. У ході уроку учитель використовує такі методичні прийоми: логічні - порівняння одно- і дводольних рослин, виявлення характерних ознак кожного класу; робота з підручником; фіксування в зошитах (у вигляді таблиці) ознак класу; морфоло-біологічний аналіз рослин; узагальнення знань про ознаки классу; організаційні - самостійна робота учнів, дослідна діяльність, робота в группах.

Кулініч Л. В. Моделювання та аплікація на уроках біології як інноваційний підхід до організації роботи на уроці [Текст] / Л. В. Кулініч // Біологія: наук.-метод. журн. - 2017. - № 4 - 5. - С. 8 - 9.

У сучасному інформаційному просторі можна знайти велику кількість інформації про використання моделювання різних предметів та про його роль у формуванні світогляду сучасного учня. Ця публікація ознайомлює читача із використанням модеоювання та аплікації на уроках біології. Описуються можливості моделювання та аплікації, зокрема вказуються теми, під час вивчення яких можливо це застосовувати (6 - 11 класи). Як приклад наводиться фрагмент уроку в 6 класі на тему «Будова рослинної клітини».

Маркова Наталія. Про правила безпеки на лабораторних заняттях з біології [Текст] / Н. Маркова // Біологія і хімія в рідній шк.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 1. - С. 16 - 17.

Стаття містить методичні рекомендації щодо формування в учнів умінь і навичок роботи з лабораторними інструментами і додержання правил безпеки під час роботи з ними, описано методики їх застосування й використання.

Хімія

Волочаєва Тетяна. Урок на тему «Явище ізомерії. Номенклатура насичених вуглеводнів» [Текст] / Т. Волочаєва // Біологія і хімія в рідній шк.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 1. - С. 18 - 21.

Стаття описує методичну розробку уроку хімії в старшій школі. Його навчальна мета: вивчити явище ізомерії, розширити уявлення учнів про рзноманіття органічних сполук через відмінності в складі й хімічній будові речовин; навчити давати назви органічним речовинам відповідно до їх структурних формул; навчити складати структурні формули за назвами речовин. На уроці використовуються такі форми роботи: лекція, бесіда, групова робота, індивідуальна робота, складання конспекту, робота з підручником, лабораторна робота, «мозковий штурм». В процесі викладення теми наводяться приклади наукових досягнень українських учених-хіміків, що сприяє патріотичному вихованню школярів.

Вороненко Тетяна. Формування предметних компетентностей учнів під час виконання навчальних проектів з хімії [Текст] / Т. Вороненко // Біологія і хімія в рідній шк.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 1. - С. 10 - 13.

Формування ключових і предметних компетентностей учнів відбувається як під час навчання на уроках, так і позаурочний час. Виконання навчальних проектів відіграє при цьому дуже важливу роль. Саме під час досліджень і презентації результатів роботи розширюються межі знаннєвого і діяльнісного компонентів предметної компетентності, а ціннісний набуває якісно нового змісту. Виходячи з того, що учень вибирає тему навчального предмету відповідно до своїх інтересів і можливостей, припускаємо, що він буде зацікавлений у високій оцінці своєї праці. Для полегшення оцінювання учителем навчального проекту під час його виконання, спрямування діяльності учня і координування ним своєї роботи автор подає, розроблену ним таблицю, у якій пов'язано основні поняття з предмета і компоненти предметної компетентності. Форма продукту проектної діяльності залежить від виду проекту.

Грабовий Андрій. Хімічні явища в художній літературі [Текст] / А. Грабовий // Біологія і хімія в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 1. - С. 37 - 40.

У статті висвітлюються теоретико-методичні засади використання художньої літератури з метою характеристики хімічних явищ у шкільному курсі хімії. Використання художніх творів розглядається як один із можливих шляхів реалізації у навчанні хімії завдань гуманітаризації освіти, зокрема культурологічний аспект. Схарактеризовано прийоми, дидактичні цілі, форми та методику використання уривків з художніх творів, в яких описуються хімічні процеси та явища.

Джурка Г., Голінько І. Супрамолекуляна хімія та її засновники [Текст] Григорій Джурка, Інна Голінько // Біологія і хімія в рідній шк.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 1. - С. 6 - 9. - Бібліогр.: 5 назв.

У статті розглянуто досягнення та перспективи супромолекулярної хімії. Наведено відомості про вчених, які відкрили новий напрям у науці. Матеріал із рубрики «Наука - вчителеві» і може бути використаний для підготовки уроків хімії у школі.

Лашевська Ганна. Завдання з теми «Роль хімії у житті суспільства» [Текст] / Г Лашевська // Біологія і хімія в рідній шк.: наук.-метод. журн. - 2017. - № 1. - С. 25 - 29.

Пропонована публікація подає завдання для самоконтролю на такі підтеми: «Роль хімії у сучасному матеріальному виробництві», «Хімія і здоров'я людини», «Хімія в побуті», «Хімія та екологія. Планетарна роль хімічних процесів», «Місце хімії серед наук про природу. Значення хімії».

Підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П.,Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4552 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4486 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook