Період публікації:

від

до

Категорія:

Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотек

Опубліковано: Вівторок, 04 квітня 2017 

min
max

Учителеві-предметнику

тижнева оглядова інформація літератури (27 берез. - 2 квіт. 2017 р.)

«З питань методики викладання навчальних предметів в школі»

Українська мова та література

Борисенко, Валентина. Інформаційна графіка на уроках української мови [Текст] : / В. Борисенко // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 2. – С. 17-20. – Бібліогр.: 5 назв.

У статті обґрунтовано доцільність використання інформаційної графіки (інфографіки) як одного з ефективних інноваційних методів навчання української мови в сучасній українській школі. Автор матеріалів наголошує на необхідності диференціації рівнів складності створення інфографіки, зокрема йдеться про початковий, середній та високий рівні. Початковий рівень потребує мінімальної інформаційної компетентності для побудови графіки та інших елементарних структур, середній пов'язаний з наявністю відповідного програмного забезпечення та відповідних спеціальних знань, високий рівень складності вимагає ґрунтовних технічних, аналітичних, креативних та іншого роду можливостей.

Бутурлим, Тетяна. Кращий знавець сучасної української літератури [Текст] : літературна гра / Т. Бутурлим // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 2. – С. 54-62. – Бібліогр.: 7 назв. 

Презентований у розробці навчальний захід у формі літературної гри проводиться у межах позакласної роботи з української літератури. Мета заняття: повторити ознаки новітньої літератури; пригадати представників сучасної української та зарубіжної літератури, їхні твори тощо; розвивати вміння класифікувати, аналізувати; формувати логічне мислення, пам'ять, кмітливість; виховувати у школярів позитивне мислення та віру у власні можливості.

Караман, Станіслав. Методичні орієнтири для підготовки старшокласників до написання переказу [Текст] : / С. Караман // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 2. – С. 14-16.

Як відомо, переказ, будучи важливим видом розумово-мовленнєвої роботи, сприяє розвитку мислення людини, її уваги, пам’яті, умінь бачити і сприймати мовні явища в їхній діалектичній єдності. На основі і власного педагогічного досвіду, і дослідження відповідної навчально-методичної літератури, автор статті актуалізує три ключові етапи проведення навчального переказу: підготовчий або перший етап – ознайомлення школярів із текстом; другий – складання плану переказу, і третій – читання тексту вчителем. Загалом же, залежно від дидактичної та цільової специфіки конкретного навчального заняття, орієнтовних етапів роботи над переказом може бути 10 і більше. У публікації, окрім іншого, рекомендовано ретельно підбирати завдання до переказів, враховуючи цільові орієнтири та вид переказу.   

Скорик, Катерина. Кохання – як пісня, пісні – як кохання [Текст] : урок-ліричний концерт за творчістю поета-пісняра Володимира Івасюка / К. Скорик // Українська мова і література в школах України. – 2017. – № 2. – С. 31-35.

Пропонований у розробці урок української літератури покликаний: ознайомити школярів із творчістю Володимира Івасюка, додати знань про близьке оточення поета; виховувати моральні якості, інтерес до національної культури, української пісні, зокрема до творчості В. Івасюка. Один зі структурних елементів навчального заходу має назву «Емоційний заряд уроку», у межах якого педагог розповідає (на тлі музики) міф про Орфея. Протягом уроку лунають такі відомі пісні як «Червона рута», «Я піду в далекі гори», а також присвячені видатному пісняреві поезії Галини Тарасюк.

Трудове навчання

Воїтелева Г. О. Міжпредметна інтеграція уроків трудового навчання та інформатики [Текст] / Г. О. Воїтелева // Труд. підготовка в рід. шк. - 2017. - № 1. - С. 6-10.

У публікації наведено приклад інтегрованого уроку трудового навчання та інформатики для учнів 6 класу. На уроці учні узагальнюють, систематизують знання, які отримали з основ побудови композиції у вишивці (трудове навчання), створення й опрацювання текстових, графічних документів (інформатика) та курсу «Сходинки до інформатики (початкова школа). У практичній роботі учні готують ПК до роботи в програмі Power Point, підбирають елементи для візерунка, проектують композицію вишивки та обґрунтовують її вибір. У статті подана інструкція послідовності виконання практичної роботи та повторення безпечних прийомів, яких необхідно дотримуватися під час роботи за комп’ютером.

Кепша Я. Педагогічне управління пізнавальною діяльністю гуртківців у позашкільних навчальних закладах при формуванні конструктивно-технічної компетентності [Текст] / Я. Кепша // Труд. підготовка в рід. шк. - 2017. - № 1. - С. 52-57.

У статті розкрито вплив педагогічних методів на гуртківців на заняттях технічних гуртків у позашкільних навчальних закладах при формуванні конструктивно-технічної компетентності та наведено конкретні методи, які можуть бути використані при викладанні нового матеріалу чи проведенні практичних завдань на заняттях технічних гуртків їх керівниками. Керівник гуртка управляє діяльністю гуртківців на заняттях, формуючи в них технічну компетентність, вміння аналізувати, встановлювати взаємні й причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати, узагальнювати, систематизувати здобуті знання, робити висновки. Перебудовуючи зміст навчального матеріалу, він задає напрям формування конструктивно-технічної компетентності гуртківця і водночас коригує хід пізнання.

Літковець О. Д. Методичні основи пропедевтики формування графічних умінь в учнів початкової школи [Текст] / О. Д. Літковець // Труд. підготовка в рід. шк. - 2017. - № 1. - С. 20-29.

У статті розкрито методичні основи пропедевтики формування графічних умінь в учнів початкових класів на уроках трудового навчання. З метою підвищення рівнів формування графічних умінь запропоновано методику з використанням форм (індивідуальна, групова), методів (словесні, практичні, наочні, пояснювально-ілюстративні, проблемні, дослідницькі) та засобів (технологічні схеми, технологічні картки, педагогічний програмний засіб, слайдові презентації) навчання. Результати впровадження свідчать, що дана методика сприяє пропедевтичному формуванню графічних умінь в учнів початкової школи на уроках трудового навчання.

Історія. Правознавство. Шкільне суспільствознавство

Бурдюг Марина. Суспільно-правове становище жінок на території Наддніпрянської України (друга половина ХІХ - перша третина ХХ ст.) [Текст] / М. Бурдюг // Історія в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - С. 28 - 31. - Бібліогр.: 16 назв.

У статті досліджується  правове становище жінки Наддніпрянської України кінця ХІХ-першої третини ХХ ст., який обмежували такі чинники: «Звід Законів Російської імперії» та традиційний уклад суспільства. Обидва чинники визначали становище жінки у суспільстві, її становлення та реалізацію як особистості. Протягом другої половини ХІХ - початку ХХ ст. правовий статус жінок у Російській імперії пережив досить значні зміни. Реальні суспільні процеси випереджали їх відображення у консервативному позитивному російському праві. Об’єктивна тенденція до рівноправ’я чоловіка й жінки в подружжі, рівності їх цивільно-правового статусу так і не знайшла належного прояву в законодавстві Російської імперії. Описані матеріали допоможуть вчителеві у підготовці уроків історії України та історії правознавства.

Овчарова Л. Кирило-Мефодіївське товаристо. Т. Г. Шевченко в національному відродженні [Текст] / Л. Овчарова // Історія в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - С. 19 - 22.

Матеріали цього уроку, який є уроком засвоєння нових знань, дають характеристику утворення та діяльності першої української політичної організації - Кирило-Мефодіївського товариства, аналізують програмні документи та діяльність Тараса Шевченка як суспільно-політичного діяча та його участь у товаристві, розкривають історичне значення Кирило-Мефодіївського товариства для розгортання національно-визвольного руху.

Сухоребра Оксана. Князь Святослав та його походи [Текст]: історія України: 7-й кл. / О. Сухоребра // Історія в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - 16 - 18.

Подається методика організації та проведення уроку-практичного заняття з історії України у 7-му класі. Його мета: розвивати вміння готувати учнівський проект і представляти його результати у формі презентації або повідомлення перед класом.; визначити  значення походів князя Святослава в історії Київської Русі; розвивати вміння використовувати історичні джерела для пошуку відповідей на поставлене питання; виховувати повагу до історичного минулого своєї Батьківщини. За типом уроку - це урок застосування набутих знань.

Тума О. Є багато див на світі, найчудесніше - людина [Текст]: вих. година / О. Тума // Історія в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - С. 23 - 26.

Пропонований виховний захід подається у формі години відкритих думок. Його організація та проведення мають на меті створити умови для формування в учнів соціальних цінностей, уяви про людину як неповторну особистість, комунікативної, пізнавальної, мовленнєвої, етичної та полі культурної компетентностей.

Цербій Ірина. Середньовічне розуміння любові в контексті поезії трубадурів і труверів [Текст] / І. Цербій // Історія в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - С. 2 - 5. - Бібліогр.: 9 назв.

Проаналізовано середньовічне розуміння любові в контексті поезії трубадурів і труверів як феномен аристократичного світу розвиненого Середньовіччя. Завдяки аналізу першоджерел та філософсько-культурологічної літератури ми маємо можливість відтворити модель середньовічного суспільства та взаємовідносин й етикету в середині аристократичного стану населення, яка прийшла на зміну ранньосередньовічній моделі. Доведено, що куртуазна культура визначила ментальний розвиток країн Європи аж до початку ХХ століття. Матеріали пропонуються вчителям для підготовки уроків всесвітньої літератури.

Яровець Оксана. Скрутні часи Київської держави. Князівські чвари. Володимир Мономах [Текст] / О. Яровець // Історія в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - С. 12 - 15

Описано методичну розробку уроку історії України часів Київської Русі. Його матеріали розкривають причини повстання 1113 року в Києві, умови приходу до влади Володимира Мономаха, результати боротьби за об’єднання. За типом уроку - це урок вивчення нового матеріалу. В ході уроку використовуються такі форми роботи: постановка проблемних запитань, фронтальна бесіда, дидактична гра (розгадування ребусу), постановка випереджальних та творчих завдань, робота з настінною картою, робота у зошиті, міні-вистава, аналіз незнайомого тексту (робота з текстом історичного матеріалу - коментоване читання), робота в парах тощо.

Географія

Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р. Опорні схеми для вивчення розділу «Населення України і світу» у 8 класі за новою програмою [Текст] / С. Г. Копернік, Р. Р. Коваленко // Географія та економіка в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - С. 4 - 16 - Бібліогр.: 6 назв.

Цього навчального року географію у 8 класі вивчають за істотно оновленою  програмою. Особливо складним для засвоєння є зміст розділу ІУ «Населення України і світу», матеріал якого школярі раніше розглядали у 9 класі. Вчителю географії необхідно докласти значних зусиль для того, щоб учні опанували програмний матеріал. Допомогти у цьому можуть схематичні засоби, зокрема опорні схеми. У цій публікації пропонується комплект авторських опорних схем для вивчення розділу ІУ. «Населення України і світу».

Кожем’яченко О. М. Тестовий контроль знань учнів до розділу «Планета людей» [Текст]: 6 кл. / О. М. Кожем’яченко // Географія та економіка в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - С. 17 - 22.

Контроль знань, як відомо є невід’ємною частиною навчального процесу й виконує функцію зворотного зв’язку між учнем і вчителем. Це важлива складова навчального процесу. Змінюються окремі форми і способи контролю знань, але його головна суть - знати, наскільки вдало відбувається процес засвоєння нового матеріалу, - залишається незмінною. Автор публікації наводить приклади різного типу тестових завдань.

Копилов О. В. Урок на тему «Загальні закономірності географічної оболонки» [Текст]: 6 кл. / О. В. Копилов // Географія та економіка в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - С. 23 - 25.

Матеріали пропонованого уроку мають на меті закріпити поняття «географічна оболонка», її межі і формування, природні комплекси, розглянути одну з основних властивостей географічної оболонки - кругообіг речовин та енергії, ознайомити учнів з властивостями і закономірностями географічної оболонки: цілісністю, ритмічністю та зональністю, навчити наводити приклади прояву властивостей і закономірностей розвитку географічної оболонки і явищ природи з точки зору головних властивостей оболонки. За типом уроку - це урок вивчення нового матеріалу. Форма проведення: бесіда.

Юхимчук Т. І. Урок на тему «Безробіття і зайнятість трудових ресурсів» [Текст]: 11 кл. (рівень академіч.) / Т. І. Юхимчук // Географія та економіка в рідній школі: наук.-метод. журн. - 2017. - № 3. - С. 27 - 30.

Подається методична розробка уроку засвоєння нових знань, умінь та навичок на тему «Безробіття і зайнятість трудових ресурсів» (11 клас). Його мета: сформувати поняття «безробіття», «Зайнятість», «рівень безробіття»; з’ясувати причини, види та наслідки безробіття; сприяти розумінню економічного змісту природного безробіття; розвивати вміння обчислювати рівень безробіття та пояснювати необхідність державної політики щодо боротьби з безробіттям; виховувати економічне мислення; сприяти формуванню основних світоглядних ідей; формувати прагнення до активної життєвої позиції.

Підготували бібліографи: Ковпак В. О., Северин О. П., Туркало О. М.

Ключові слова:

Немає коментарів

Схожі статті:

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Понеділок, 06 квітня 2020 06.04 – 537 роки від дня народження Рафаеля Санті (1483-1520).  Італійський живописець, графік, скульптор і архітектор епохи Відродження. Народився Рафаель 6 квітня (за деякими джерелами 28 березня) 1483 в Урбіно, Італія. Перше навчання художній майстерності проводив його батько – Джованні Санті....

Переглядів: 4582 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

«Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки «Сьогодні Україна та світ відзначають»: інформаційний щоденник Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Опубліковано: Неділя, 05 квітня 2020 05.04 – 432 роки від дня народження Томаса Гоббса (1588-1679). Англійський філософ. Майбутній мислитель з’явився на світ 5 квітня 1588 року в південно-східному графстві Англії, біля містечка Мальмсбері, в родині сільського священика. Початкову освіту він здобув у парафіяльній школі, яку відвідував...

Переглядів: 4516 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook