Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Наталії Гавриш, д-р пед. наук, «Лідерство - риса активних, або Як і навіщо плекати лідерів змалку» (Гавриш Наталія. Лідерство - риса активних, або як і навіщо плекати лідерів змалку [Текст] / Н. Гаврик / Дошкільне виховання. – 2017. - № 3. – С. 2 – 7.)
Проблема лідерства сьогодні в усіх на вустах, Різні представники нашого суспільства замислюються над необхідністю плекання лідерів мало не з пелюшок. Однак, що саме слід вкладати у це поняття? І які риси виховувати? Автор статті переконана: маємо допомогти кожній дитині стати господарем власного життя, навчитися управляти своїми думками, почуттями та вчинками, швидко орієнтуватися в будь-якій ситуації, брати на себе відповідальність, робити добро та організувати інших для добрих справ. Саме такі лідерські якості варто плекати у наших вихованців.
Лідер і лідерство: суть понять. У понять «лідерство» і «лідер» англійське коріння, етимологічно вони походять від слів «шлях» і «вести», оскільки раніше лідерами називали людей або судна, які прокладали чи показували шлях. Англійське слово leadership перекладається і як «лідерство», і як «керівництво», що зрештою, можна трактувати як вплив на інших людей з метою оптимального розв’язання спільних завдань.
У статті наголошується на таких основних питаннях цієї актуальної проблеми:
Відкриваємо лідерський потенціал: що активніша дитина в грі, навчанні, змаганні, у взаємодії з іншими, то сильніше виражені в неї лідерські риси. Готовність стати лідером треба формувати в кожної дитини.
Методика розвитку лідерських рис характеру. Основна ідея освітньої роботи: лідерські риси дошкільнят варто розвивати в комплексі з іншими базовими якостями особистості.
В основі - гуманістичні цінності. Процес формування базових особистісних якостей ґрунтується на цінностях гуманної педагогіки, передусім на повазі до гідності, співробітництві, розвитку, що забезпечує принципово відмінну від традиційної палітру особистісно орієнтованої освіти.
Структура роботи з дітьми. Цілеспрямовану роботу з дітьми пропонуємо здійснювати у формі системи послідовних занять з активного спілкування з дітьми. Можливий також формат індивідуальної взаємодії в моделі «дитина - дорослий».
Мета - сформувати в дітей базові уявлення про лідерство, його роль у житті окремої людини і суспільства загалом, визначити особистісні смисли у новому знанні; сприяти розвитку у базових особистісних та лідерських якостей через участь у спільній з однолітками і дорослими діяльності.
Система роботи має блокову організацію і складається для кожної вікової групи з п’яти блоків з різною кількістю занять у кожному. Заняття будуються за принципом активізаційного спілкування і мають діяльнісний характер. Це допомагає дітям набути вміння комунікувати, взаємодіяти і співпрацювати з іншими, домовлятися, пояснювати свої наміри та дії, переконувати, навчитися поступатися своїми бажаннями заради спільних інтересів, планувати діяльність та вибудовувати конкретну послідовність дій. Активний формат навчання сприяє й формуванню ціннісного ставлення до себе, однолітків, близьких дорослих; засвоєнню загальних елементарних правил співіснування з іншими людьми та з природою.
Принципи організації навчання: принцип гуманізації; принцип урахування віку та психологічних потреб дитини; принцип діалогічності; принцип «олюдненого» знання; принцип символізації знання; принцип співробітництва; принцип радісного навчання.
Сторінку підготувала Оксана Северин.
Немає коментарів