Досвід співпраці з громадськими організаціями
Канадсько-український проект «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні»
За підтримки Канадської Агенції з міжнародного розвитку канадсько-український проект «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні» (термін реалізацій: 2007-2013 рр.) ставить собі за мету змінити ставлення уряду, закладів освіти та неурядових організацій до людей з особливими освітніми потребами, шляхом представлення різних основоположних компонентів системи інклюзивної освіти, а саме: формування політики у сфері освіти та соціальних послуг, яка спрямовуватиметься на розбудову інклюзивної моделі освіти в Україні. Проект розвиватиме потенціал громадських організацій з метою розбудови спроможностей щодо реалізації змін, участі у процесах формування політики, представленні та захисті інтересів дітей з обмеженими можливостями та їхніх сімей, та формуванні стабільної життєздатності цих організацій.
Мета:
Проект фінансується
Канадською Агенцією з міжнародного розвитку The Canadian International Development Agency (CIDA).
Термін реалізації:
2008-2013рр. у межах двох пілотних областей в Україні: у Львівській області і в Криму (Сімферополь). Київська область представлятиме загальнодержавні інтереси, представники цієї області будуть залучені до консультування щодо розвитку проекту, а також етапів реалізації і оцінки діяльності проекту у всіх трьох складових сферах – у сфері політики, навчальних закладах і громадянського суспільства.
Канада:
Україна (м. Київ)
Україна (м. Львів)
Україна (Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь)
Методологія проекту базується на принципах рівноправного партнерства серед академічних, урядових і громадських шкіл, при цьому особливий акцент ставиться на соціальну модель, ґендерну рівність і передачу знань. Особливістю проекту є те, що він буде реалізовуватись на трьох рівнях загальнонаціональному, регіональному та муніципальному, що забезпечить його подальшу життєздатність.
Інклюзивна школа – заклад освіти, який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат в шкільному середовищі.
Не дивлячись на те, що інклюзивні школи забезпечують сприятливі умови для досягнення рівних можливостей і повної участі, для їх ефективної діяльності необхідні спільні зусилля не лише з боку вчителів та персоналу школи, а й ровесників, батьків, членів родин.
Напрацюванням досвіду роботи цінної інформації є представлений довідник видань проекту, який нараховує 16 посібників, 5 програм навчальних курсів та методичних посібників до них з питань інвалідності та організації інклюзивного навчання, серія тренінгових модулів з окреслених питань.
Мережа є добровільним об'єднанням громадських організацій, батьківських груп, навчальних закладів та інших зацікавлених інституцій у просуванні інклюзивної політики та інклюзивної освіти в Україні на всіх рівнях суспільства. Мережа змінює ставлення до інклюзії людей з інвалідністю в життя І суспільства, як на особистому й організаційному рівнях, так і на рівні системи, політики задля -litis підтримки дітей з особливими потребами та їх сімей.
Створення мережі та її координація
Протягом 2012 року спільними зусиллями було розроблено Положення про «Мережу на підтримку інклюзії. Школа - для всіх» і проведена велика організаційна робота, результатом якої стало саме створення Мережі та її керівного органу - Ради Мережі.
Зараз її членами є такі партнерські організації проекту, як Канадський центр вивчення інвалідності (Вінніпег, Канада), Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» (Київ), Національна Асамблея інвалідів України (Київ), Львівський інклюзивний ресурсний центр, Сімферопольський інклюзивний ресурсний центр, ГО Львівське обласне відділення Українського фонду «Реабілітація інвалідів» і Кримський БФ для інвалідів «Аутизм-2006».
Функції координатора Мережі на сьогодні виконує керівник Сімферопольського інклюзивного ресурсного центру, Галина Кліменко.
Контакти Галини Кліменко http://www.education-inclusive.com/kontakti-merezha
Координатор разом із Координаційною Радою відповідає за діяльність Мережі, уключаючи її роботу з членами, організацію скайп конференцій, засідань, обговорень, тренінгів, обмін ресурсами та інформацією, створення життєздатних партнерств. Мережа та її координаційна Рада тісно співпрацюють з Інклюзивними Ресурсними Центрами у Львові та Сімферополі.
На сьогодні головним здобуттям цього процесу є факт включення до Мережі понад 40 різних організацій зі всієї України, які відчувають необхідність співпраці та скоординованих дій щодо інклюзивних процесів в Україні.
Мережа керується принципами, які були затвердженими проектом «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні»:
Завдання мережі:
Загальна мета діяльності мережі:
Долучення до мережі
Мережа є відкритою для всіх, хто хоче працювати разом заради інклюзивного майбутнього України. Долучившись до цього об'єднання, організації братимуть участь у національному діалозі та загальній діяльності з просування інклюзивного навчання, політики в Україні, а також:
У ході діяльності члени мережі зможуть:
Як стати членом мережі
«ЛІНЗА ІНВАЛІДНОСТІ»
Що являє собою «лінза інвалідності»
За допомогою «Лінзи інвалідності» (у буквальному значенні „лінза" с засобом для покращення зору, вона посилює чіткість бачення) можна визначити реальний ступінь інклюзивності політики, яка діє в Україні по відношенню до людей з інвалідністю. Законодавчо-нормативні акти, програми, інструкції та процедури розглядатимуться через «лінзу інвалідності» або, інакше кажучи, через низку спеціальних оцінювальних методик.
Для аналізу певного документа можна використовувати різні форми цього аналітичного інструмента. Однак необхідно дотримуватись головного принципу - розглядати кожне твердження ніби через збільшуюче скло, шукаючи серед них такі, які необхідно змінити, щоби надати їм інклюзивний характер.
По суті, «лінза» являє собою низку запитань про існуючу політику по відношенню до людей з Інвалідністю, зокрема урядових ініціатив. Запитання спрямовані на виявлення основних аспектів її впливу й допомагають забезпечити створення законів, політики, програм ї послуг, які:
Коли слід застосовувати «лінзу інвалідності»
«Лінзу інвалідності» можна використовувати для опрацювання будь-якої ініціативи, яка прямо чи опосередковано стосується осіб з інвалідністю. її" можуть взяти на озброєння органи влади та громадські інституції. Люди з інвалідністю присутні в усіх сегментах соціального середовища, у тому числі вдома, на роботі та у громаді. Тому на них можуть впливати будь-яка політика, законодавство, нормативні положення та процедури, «Лінзу» необхідно застосовувати перед написанням чи запровадженням будь-яких формальних інструкцій. Вона дає змогу отримати цінну інформацію, яка стане у пригоді на етапі їх коригування для надання їм більш інклюзивного характеру.
«Лінзу» рекомендується застосовувати у процесі:
Протягом 2012-2013 року Мережа обере Координаційну раду для координації і сприяння її діяльності, до складу якої увійдуть представники організацій-членів. Координатор разом з Координаційною радою відповідає за діяльність Мережі, включаючи її роботу з членами, організацію віртуальних засідань, обговорень, тренінгів, обмін ресурсами та інформацією, створення життєздатних партнерств. Мережа і її координаційна рада тісно співпрацюють з Інклюзивними Ресурсними Центрами у Львові і Сімферополі.
Програма «Школа як осередок розвитку громади»
Проект «Розвиток громадсько активних шкіл в Україні шляхом впровадження програми «Школа як осередок розвитку громади» реалізується в рамках програми «Школа як осередок розвитку громади», метою якого є розвиток якісно нового партнерства між школами та громадами, яке сприяє розвитку місцевих громад та демократизації школи. Таке партнерство передбачає зміни у розробці бачення та місії школи як громадсько-активної школи, де члени громади залучені до процесу управління школою та процесів прийняття рішень, що стосуються розвитку громад під час оцінювання потреб у громаді та розробці проектів, спрямованих на вирішення місцевих потреб та мобілізацію місцевих ресурсів.
Мета програми:
Проект фінансується Фондом Чарльза Стюарта Мотта.
Термін реалізації проекту: 2011-2013 рр.
Реалізація мети програми забезпечує розвиток громад, чиї ресурси і структури покликані служити інтересам кожного члена громади, де є:
Громадсько активна школа - це навчальний заклад, де є:
Цільові групи:
Особлива увага приділяється:
Громадсько-активні школи Львівської області
Шведсько-український проект «Інклюзивна освіта школярів з обмеженими можливостями»
Глобальна ціль проекту: створити передумови для того, щоб у дітей з глибокими вадами зору з’явилась у найближчому майбутньому можливість нарівні з іншими учнями навчатися у звичайних школах; зменшити упереджене відношення і виключення з суспільства учнів/молоді з особливими освітніми потребами; залучити школярів/студентів з обмеженими можливостями до активної участі у суспільному житті.
Партнери проекту: академіяакадеміяСвефі (Швеція) і Львівський обласний осередок ВГО «Українська спілка інвалідів – УСІ».
Регіон поширення: м. Львів, Львівська обл. (додатково: Волинська, Рівненська, Закарпатська обл.).
Термін реалізації: квітень – грудень 2012 р.
Етапи виконання: проект передбачає проведення трьох етапів виїзних інформаційно-презентаційних семінарів, що охоплять Львівську обл. за наступним графіком:
У кожному районі області та міста відбудеться лише один виїзний семінар, при потребі – поетапний для різних цільових аудиторій: напр., з 10.00 до 13.00 – для управлінь освіти, директорів шкіл, ПМПК тощо; з 14.00 до 17.00 – для вчителів початкових класів, батьків дітей-інвалідів).
Окрім того, проект передбачає підготовку безпосередньо на базі академії Свефі 4-х ресурсних працівників, які у перспективі розвиватимуть діяльність спеціально створеного Національним університетом «Львівська політехніка» Ресурсного центру освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами. Завдання цих працівників полягатиме у розробленні та виготовленні тактильних і звукових навчально-дидактичних матеріалів, при потребі – у наданні консультативної допомоги вчителям загальноосвітніх шкіл, які працюють або мають намір працювати з незрячими/слабозорими учнями/студентами. Поїздка 4-х ресурсних працівників до Швеції запланована на червень 2012 р.
Форма роботи: 3-годинні інформаційно-презентаційні семінари (лекція + демонстрація техніки), під час яких цільова аудиторія матиме нагоду познайомитися з методикою інклюзивного навчання дітей/студентів з глибокими вадами зору і спеціальними технічними засобами, необхідними для забезпечення процесу інклюзивного навчання, цікавими практиками.
Цільова аудиторія: вчителі початкових класів, вчителі-предметники загальноосвітніх шкіл, директори загальноосвітніх шкіл, практичні психологи, логопеди, соціальні педагоги, керівники районних управлінь освіти, тифлопедагоги, працівники психолого-медико-педагогічних консультацій, студенти/викладачі педагогічного коледжу, працівники методоб’єднань, викладачі вищих і середніх спеціальних навчальних закладів, батьки дітей з вадами зору (при необхідності – інші зацікавлені сторони).
Завдання проекту:
Львівщина має перший в Україні випадок навчання сліпонародженої тотально незрячої дитини у загальноосвітній школі, реалізований Львівським обласним осередком ВГО «Українська спілка інвалідів – УСІ» при активній підтримці окремих депутатів Львівської обласної ради (п. О.С. Мандюк). Так, 01.09.2011 р. Великолюбінська ЗОШ Городоцького р-ну прийняла на навчання незрячу першокласницю Ангеліну, усиновлену родиною Неволько. Попри постійний супровід цієї дитини, в Україні відчутно бракує знань про методики і технічне забезпечення процесу інклюзивного навчання дітей з повною втратою зору. Припускаємо також, що випадок з Ангеліною Неволько є першим, але не останнім в Україні, адже частина батьків сьогодні відмовляються віддавати своїх дітей до спецшкіл-інтернатів для сліпих (їх у державі налічується лише 6!) через руйнування родинних зв’язків між батьками і дітьми.
З огляду на вищенаведене цілком зрозумілою виглядає актуальність проекту, гострота якого зумовлена й іншими чинниками, пов’язаними з проблемами формування в умовах інтернатної системи координат «особистості не споживацького типу».
Виконавчий директор ЛОО ВГО УСІ, радиник голови Львівської ОДА
Потимко Оксана
mailto: usi.lviv@gmail.com
Німецько-український проект «Впровадження методики Монтессорі - педагогіки в навчальний процес для інтегрованого навчання дітей з психофізичними вадами»
Учасниками проекту з Німеччини є:
Від України в проекті беруть участь:
Керівниками проекту :
В період з березня 2009 року до травня 2012 року у Львові було проведено 8 семінарів-практикумів і 4 семінари-практикуми в м. Ерфурті, де педагоги та лікарі зі Львова мали можливість ознайомитися з досвідомроботи німецьких колег. Учасниками семінарів-практикумів були педагоги (вихователі, вчителі молодших класів, практичні психологи, соціальні педагоги) з різних навчальних закладів м.Львова,студенти Педколеджу та зацікавлені батьки(всього до 60 осіб), а також 20 лікарів дитячої лікарні. Педагоги ознайомилися з основними принципами педагогічної системи Марії Монтессорі та навчалися практичній роботі з Монтессорі-матеріалом, а лікарі ЛМДКЛ переймали досвід німецьких колег щодо навчання Вoйта-терапії.
11.05.2012 відбувся семінар-практикум щодо монтессорі-педагогіки у рамках реалізації 4-річного міжнародного проекту «Створення та апробація міждисциплінарної інтегративної моделі надання допомоги дітям з особливими потребами у м.Львові (шляхом впровадження педагогіки Марії Монтессорі)».
Всеукраїнський науково-педагогічний експеримент “Науково-методичні засади створення моделі психолого-педагогічної та соціальної реабілітації й інтеграції дітей із загальними розладами розвитку (спектр аутизму)
Мета ранньої попередньої діагностики розладів зі спектру аутизму (РЗР) – формування груп специфічного ризику і цілеспрямованої профілактики з дітей віком до 36 місяців. Для дітей, які увійшли до групи специфічного ризику і цілеспрямованої профілактики, слід рекомендувати динамічне спостереження дитячого психіатра і корекційного педагога-логопеда за місцем проживання, моніторинг та корекцію відхилень у психомоторному розвитку: перцепції, наслідування, рецептивного та експресивного мовлення, зоровомоторної координації, дрібної та крупної моторики, когнітивних функцій. Створення груп специфічного ризику і цілеспрямованої профілактики слід розглядати як спосіб первинної профілактики формування розладів зі спектра аутизму, розумової відсталості, специфічних розладів рецептивного та експресивного мовлення, специфічних розладів розвитку шкільних навичок та рухових функцій. У таблиці 1 наведено симптоми, які дозволяють запідозрити розвиток РСА у дітей віком до 12, у таблиці 2 – від 12 до 36 місяців. Не всі діти з РЗР можуть бути ідентифіковані у віці до 12 чи навіть 18 місяців. Тому діти, включені до групи специфічного ризику та цілеспрямованої профілактики, можуть підлягати скринінгу двічі: перший раз у віці від 12 до 18 місяців, другий – після 3 років ( у 36 – 42 місяці).
Вперше в Україні з квітня 2012 року реалізується Всеукраїнський науково-педагогічний експеримент “Науково-методичні засади створення моделі психолого-педагогічної та соціальної реабілітації й інтеграції дітей із загальними розладами розвитку (спектр аутизму) у Львівській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті «Довіра». Інноваційна діяльність здійснюється спільно із працівниками Львівського національного університету імені Івана Франка.
Діти з даною патологією раніше не мали можливості навчатися. У даний час навчається 50дітей з раннім дитячим аутизмом. У навчальному закладі створено відповідні умови для формування соціально-адаптивної та соціально-продуктивної особистості; забезпечено умови для здобуття учнями якісної та базової загальної середньої освіти; розроблено та впроваджується у практику інноваційний зміст, форми та методика комплексного навчально-реабілітаційного процесу. Створено матеріально-технічну та методичну базу для реалізації експерименту: внесено зміни у штатний розпис, умови оплати праці працівникам, які беруть участь у науково-дослідній роботі. Реалізація цього експерименту призведе до охоплення навчанням більшої чисельності дітей з раннім дитячим аутизмом.У Львівській області налічується близько 100 дітей із аутизмом, зокрема у м. Львові - 60 дітей, які офіційно зареєстровані. Насправді таки дітей є набагато більше.
Упродовж 2012 року виділено з обласного бюджету понад 30,0 тис. гривень для придбання корекційного та реабілітаційного обладнання та введено 5 додаткових штатних одиниць.
Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»
24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...