Інклюзія та інклюзине навчання: шлях дитини з неповносправністю впродовж життя
Мережа дошкільних навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами у Львівській області
Загальна інформація про дітей з особливими освітніми потребами з інвалідністю, вивчених ЛОПМПК упродовж 2016 р.
Інформація про охоплення дітей з особливими освітніми потребами інклюзивним навчанням в ЗНЗ та ДНЗ м. Львова та Львівської області
Індивідуальна програма навчання: крок до подолання аутистичності
Впровадження інклюзивної освіти в спеціалізованій школі НАДІЯ м. Львова
Мета:
• розкриття потенціалу кожного учня;
• створення спеціальних умов з урахуванням потреб всіх дітей.
Завданням школи щодо впровадження інклюзивної освіти є:
• створити позитивний клімат у шкільному середовищі та поза його межами;
• організувати навчально-виховний процес, який би відповідав потребам всіх дітей;
• розробити систему освітніх і фахових послуг для дітей з особливими потребами;
• залучити у процес навчання та виховання батьків.
Школа «Надія» сприймає кожну дитину як важливого члена колективу.
Львів, вул. Наукова, 60 , тел.: (032) 263 02 47
Хміль Ірина Андріївна - директор школи
Заходи в рамках українсько-канадського проекту СЗШ № 95 м. Львів
Участь:
48 учнів зі зниженим слухом (8 дітей імплантовані), з них:
Для них додатково організовані у:
Для них додатково організовані у:
Підг.- 4 класах
5-11 класах
Випускники зі зниженим слухом:
Адміністрація школи спільно з лідерською командою у 2011/2012 навчальному році здійснювала діяльність щодо залучення всіх учасників навчально-виховного процесу до активної роботи з реалізації завдань українсько-канадського проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні». Підкомітети лідерської команди «Політика» (керівник Бобрецька Г.), «Загальна шкільна практика» (керівник Петрик І.), «Навчальна практика» (керівник Штангрет І.), спрямовували свою роботу на подальше запровадження «інклюзивності» у всіх сферах діяльності школи, а саме: політика, практика роботи школи, практика роботи у класі.
У квітні 2012 року були проведені всі заходи, передбачені Програмою обміну досвідом вчителів Канада-Україна (відкриті уроки у всіх класах з інклюзивним навчанням, корекційно-розвиткові заняття - з наступним обговоренням; співбесіди з вчителями, з асистентами вчителів; засідання лідерської команди, зустрічі з батьками учнів з ООП, з представниками громадських організацій м. Львова, з вчителями шкіл м. Львова). За підсумками обміну досвідом, з урахуванням рекомендацій Лорел Беатон, лідерською командою школи підготовлена Пам'ятка педагогам школи щодо розвитку інклюзивного навчання.
Організована участь всіх учнів, педагогів, батьків у моніторингу, який проводився у рамках проекту на завершальному етапі та внутрішній моніторинг процесів запровадження інклюзивної освіти за опитувальниками Посібника «Індекс інклюзії». Отримані результати внутрішнього моніторингу були покладені в основу планів підкомітетів, лідерської команди та додатку до плану трансформації школи на 2012-2013 навчальний рік (розроблений з урахуванням рекомендацій директора проекту і містить очікувані результати по кожному з запланованих заходів, та аналіз проміжних результатів у листопаді 2012 року та лютому 2013 року).
Делегація школи побувала у м. Біла Церква з метою вивчення досвіду інклюзивного навчання у СЗШ № 15 та СЗШ № 60.
Діти з ООП взяли участь у фотовиставці «Це діти твої, Україно» організованої спільно з благодійною організацією «Даунсидром Промінчик» у Палаці мистецтв.
У квітні-травні було продовжено:
У травні лідерська команда доопрацьовувала свої плани на 2012-2013 навчальний рік.
Представники школи взяли участь у семінарі у м. Сімферополі.
Учні школи взяли участь у міському конкурсі ессе на інклюзивну тематику.
У червні була продовжена робота лідерської команди над розробкою Додатку до плану трансформації школи на 2012-2013 навчальний рік. Підготовлені рекомендації щодо організації роботи консультативно-педагогічних груп класів з інклюзивним навчанням (на основі методичних рекомендацій консультантів проекту-спеціалістів Інституту спеціальної педагогіки НАПН України). Завершена робота над матеріалами, які представляють діяльність педагогів школи щодо створення інклюзивної школи, та надіслані до редакції журналу «Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання».
У червні-серпні тривала робота членів лідерської команди щодо розробки сценарію третього відеофільму, який має представити кроки та результати роботи школи у Проекті. Підготовлений план роботи клубу «Батьки-батькам» на 2012-2013 навчальний рік. Здійснювалися заходи щодо створення умов інклюзивного навчання дітей з ООП.
Лідерська команда школи у серпні доопрацювала плани роботи підкомітетів на 2012/2013 навчальний рік та Додаток до Плану трансформації школи у навчальний заклад з інклюзивною освітою на 5-й рік проекту та винесла ці документи на затвердження педагогічної ради 30.08.2012.
У 2012-2013 навчальному році у школі утворені 13 класах з інклюзивним навчанням, у яких навчається 28 дітей з ООП, серед них у 1-А клас: Чухній Андріана (синдром Дауна, дизартрія, функціональні порушення зору); Лотошинський Ростислав (загальне недорозвинення мовлення І рівня, затримка психічного розвитку, функціональні порушення зору); у 1-Б класі: Купчак Любомир (ЗРП, дизартрія (стерта форма), Гвоздяк Данило (вторинний дефект міжпередсердної передньої перегородки). Гончар Олег (оперована споїно-мозкова кіла поперекового відділу хребта, нижній пара парез, порушення функцій тазових органів, інтелектуалі порушення в рамках ЗПР). До навчання у підготовчому спецкласі для дітей зі зниженим слухом прийнято шестеро вихованців. Збережений контингент учнів зі зниженим слухом у 2-4-х спеціальних початкових класах (всього -32 учні).
З урахуванням нових нормативних документів МОНмолодьспорту України були видані накази школи «Про утворення класів з інклюзивним навчанням у 2012/2013 навчальному році», «Про створення спеціального підготовчого класу для дітей зі зниженим слухом», «Про організацію навчально-виховного процесу у класах з інклюзивним навчанням у 2012/2013 навчальному році», у розробці яких брали участь члени підкомітету «Політика» лідерської команди.
Адміністрація школи у межах штатного розпису ввела додатково 1 ставку асистента вчителя, який здійснює психолого-педагогічний та соціальний супровід учнів 1-А та 1-Б класів. Таким чином у 2012-2013 навчальному році психолого-педагогічний супровід дітей з ООП, корекцію їх розвитку здійснюють разом з вчителями 3 асистента вчителя, 3 сурдопедагога, практичний психолог, соціальний педагог. Продовжена робота на базі школи районного логопеда, яка 1 раз на тиждень проводить індивідуальні та групові заняття з 10 школярами. Проробляються можливості використання підтримки реабілітологом НРЦ «Джерело» учня 1-Б Гончара Олега.
У вересні 2012 року лідерська команда провела круглий стіл для педагогів школи (взяло участь 54 педагога) з питань: «Розвиток інклюзивного навчання дітей з особливими потребами» та «Організація діяльності консультативно-педагогічних груп у класах з інклюзивним навчанням».
До 12.09.2012 відбулися засідання консультативно-педагогічних груп всіх класів з інклюзивним навчанням, на яких розроблені Індивідуальні програми розвитку кожного учня з особливостями психофізичного розвитку за новою формою, рекомендованою МОНмолодьспорту України. Оформлені та ведуться портфоліо першокласників.
З 24.09 – по 28.09.2012 з ініціативи лідерської команди у всіх методичних комісіях (вчителів початкових класів; вчителів суспільно-гуманітарного профілю; природничо-математичного профілю; художньо-естетичного профілю) відбулися семінари-тренінги «Інклюзивна освіта. Шляхи вдосконалення» (всього взяло участь 53 педагога). Мета тренінгу: підвищення професійного рівня педагогів з питань інклюзивного навчання, вдосконалення практичної діяльності на основі запровадження рекомендацій консультантів проекту Т. Лормана, Д.Деппелер, Д. Харві. (Практичний посібник «Інклюзивна освіта»).
Розроблений сценарій 3-го фільму та проведена робота щодо підготовки до його зйомки.
керівник лідерської команди школи І. Некрасова
25.10.2012
|
Україна 79066, м. Львів, вул. І. Кавалерідзе, 15, тел./факс (032) 221-68-30
Е-mail: lvivschool95@ukr.net
Контактна особа
Заступник директора з навчально-виховної роботи, керівник лідерської команди школи
І. Б. Некрасова
тел.: 067 836 10 33
Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в ЛЗШ №82
Львівська загальноосвітня школа I-III ступенів № 82 Львівської міської ради Львівської області, загальноосвітній навчальний заклад, створений у 1979 році Личаківським відділом народної освіти, що знаходиться у комунальній власності Львівської міської ради.
У 1996-1997 навчальному році в СШ№82 Личаківського району рішенням Львівського міськвиконкому №543 від 09.10.1996 року «Про удосконалення системи організації навчально-виховного процесу в державних гімназіях і ліцеях і забезпечення умов навчання і виховання дітей з психо-фізичними вадами в розвитку" та роз'яснення до даного рішення департаменту гуманітарної та соціальної політики Львівського міськвиконкому від 04.11.1996р. №1301/498 організовано навчання дітей хворих на церебральний параліч.
Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти України „Про освіту”, „Про загальну середню освіту”, „Про охорону дитинства”, „Конвенції ООН про права дитини” та Декларації про права інвалідів, які прийняли Генеральна асамблея ООН, Концепції ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів, Концепції спеціальної освіти осіб з фізичними та психічними вадами в Україні, цільової комплексної програми „Соціально-психічна підтримка та реабілітація осіб з вадами фізичного та психічного розвитку”, Концепції державного стандарту спеціальної освіти, наказу Міністерства освіти і науки України від 10.08.2001 р. № 586 про проведення науково-педагогічного експерименту „Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації навчання у загальноосвітніх закладах”, Програми розвитку освітньої галузі Львівщини на період 2002-2004 років та з метою створення умов для інтегрованого навчання дітей з особливими потребами в загальноосвітніх навчальних закладах, сприяння ранній спеціальній інтеграції таких дітей у суспільство у школі проводиться науково-педагогічний експеримент з дітьми з особливими потребами. У 2005 році експеримент на базі школи продовжили.
16 листопада 2005 року в місті відбувався Всеукраїнський практичний семінар „З досвіду інтегрованого навчання дітей з особливими освітніми потребами". Серед навчальних закладів міста Львова, які презентували свій досвід роботи з дітьми з особливими потребами, була і ЛЗШ №82.
Навчання дітей з особливими потребами здійснюється за програмами загальноосвітньої школи. Фінансування навчання дітей з особливими потребами здійснюється коштом місцевого бюджету, так як і усіх учнів загальноосвітньої школи.
Станом на листопад 2012 року у школі навчається 11 дітей з особливими потребами, з них 1 дитина з пониженим слухом, 10 дітей з проблемами опорно-рухового апарату. Діти з діагнозом ДЦП є інтегровані у різні класи за віковими категоріями: одна дитина – в 11-у класі; одна – в 10-му; одна – в 9-му, одна – в 8-му; троє – в 6-х класах; двоє – в 5-х; одна – в 3-му; одна в 1-му класі. П’ятеро дітей пересуваються на інвалідних візочках: один учень – 3 клас, один – 5 клас, один – 6 клас, один – 9 клас, один – 10 клас.
Учням інклюзивної освіти у школі приділяється особлива увага. З ними працюють: соціальний педагог, фахівець з реабілітації, волонтери, вихователі, учителі.
Соціальним транспортом, у супроводі вихователів, даних учнів щоденно привозять до школи, де їх зустрічають і надають організаційну допомогу працівники реабілітаційної кімнати.
Діти, інтегровані на навчання в класи нашої школи, влились у шкільний колектив. У таких класах панує взаєморозуміння, повага, взаємопідтримка. Усі діти даної категорії встигають за програмою загальноосвітньої школи. При потребі на уроках біля дітей з особливими потребами перебуває вихователь, який надає необхідну допомогу. Діти, у яких розлад психомоторних функцій організму перешкоджає самостійному письму, працюють за допомогою комп’ютера. Підручниками забезпечені як і всі учні школи.
Під час перерв учні інклюзивної освіти знаходяться під наглядом вихователів. У їх супроводі відвідують їдальню, бібліотеку, місця загального користування.
Фахівець із реабілітації займається з даною категорією учнів під час уроків фізичного виховання та в окремо відведений час. Систематично, згідно відповідного розкладу, проводяться заняття соціальним педагогом.
Перебування дітей з особливими потребами у загальноосвітньому закладі потребує особливої уваги та піклування з боку педагогів. Спільна діяльність з обласною психолого-медико-педагогічною консультацією, Львівським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, міським управлінням освіти та відділом освіти Личаківського району дає можливість плідно працювати з такими дітьми. Здійснюється фінансування педагогічного та обслуговуючого персоналу коштом місцевого бюджету.
З метою усунення архітектурних перешкод та створення належних комфортних умов для перебування дітей з особливими потребами, в школі було здійснено будівництво пандуса, проведено реконструкцію туалетних приміщень, підготовлено приміщення для реабілітаційних занять та відпочинку, збудований ліфт.
Учні інклюзивної освіти навчаються за програмою загальноосвітньої школи. У класних та загальношкільних заходах діти з особливими потребами завжди беруть участь. Вони також залучаються до позакласного та позашкільного життя колективу. Відвідують виставки, театри. Дуже цікаво та емоційно проходять спортивні змагання за участю дітей з особливими потребами.
Систематично для учнів з особливими потребами організовується перегляд відеофільмів виховної, соціально-адаптаційної, реабілітаційної тематики.
Особлива увага приділяється виховним заходам та бесідам з особистої гігієни, із запобігання шкідливих звичок та залежностей, із вирішення психологічних потреб, запобігання та розв’язання конфліктних ситуацій.
На належному рівні проводиться профорієнтаційна робота, відбуваються зустрічі із випускниками інклюзивної освіти, де випускники діляться вже своїм певним життєвим досвідом.
Традиційно щорічно учні інклюзивної освіти відпочивають та оздоровлюються у літніх таборах. Їх супроводжують однокласники-волонтери, які допомагають та опікуються ними. Там вони знайомляться зі своїми однолітками. Після відпочинку організовуються зустрічі, де діти діляться враженнями, спогадами.
Протягом багатьох років у школі тісно співпрацює вчительський колектив із батьками неповносправних дітей. Спільно вирішуються проблеми, що виникають під час перебування таких дітей у школі.
Неодноразово питання інтегрованого навчання заслуховувалось на засіданнях педрад.
Випускники школи є студентами ВУЗів: ЛНУ імені І.Франка, Інституту розвитку людини, Академії друкарста, Коледжу бухгалтерського обліку.
На сьогоднішній день проблемами школи є брак фахових спеціалістів, довіз учнів до школи.
79 032, Львів, вул. Шафарика, 13 , тел.: (032) 270 63 41
Директор школи Н. П.Дмитрик
ОППКП Сокальського району
Життя людини-найвища цінність. Коли мова ідеться про життя маленьких українців
з особливими потребами, це ще й велика відповідальність суспільства.
Тому, відділ освіти значну увагу приділяє освіті дітей з психофізичними вадами.
На сьогоднішній день 94 дитини - навчається в спеціальних загальноосвітніх школах інтернатах області;
20 дітей – за індивідуальною формою навчання;
6 дітей з складними вадами в розвитку отримують корекційну допомогу в психолого-медико-педагогічній консультації;
30 дітей знятих з всеобучу отримують допомогу в ПМПК консультативно;
300 дітей – на окружних психолого-педагогічних консультаційних пунктах;
96 дітей дошкільного віку відвідують спеціальні групи компенсуючого типу.
У Сокальському районі функціонує 2 потужні підрозділи відділу освіти, які надають суттєву консультативно-діагностичну та корекційну допомогу дітям з особливими потребами. Це психолого-медико-педагогічна консультація та окружні психолого-педагогічні пункти.
На базі опорних шкіл освітніх округів у 2009 році створені окружні психолого-педагогічні консультаційні пункти: Сокальський, Великомостівський, Забузький, Тартаківський.
ОППКП функціонують відповідно до положення про ОППКП, яке затверджено на колегії відділу освіти Сокальської РДА.
Наказом по відділу освіти визначено та закріплено зони обслуговування за кожним працівником ОППКП.
Мета діяльності ОППКП полягає у створенні системи соціально-психологічного та логопедичного супроводу навчально-виховного процесу в освітньому окрузі шляхом об’єднання роботи вузьких спеціалістів та розширення сфери соціально-психологічного та логопедичного впливу в ЗНЗ освітніх округів
До кадрового складу ОППКП входять: практичний психолог, соціальний педагог, вчитель-логопед. Кількість ставок спеціалістів залежить від кількості дітей в окрузі та кількості суб’єктів округу.
Соціально-психологічний та логопедичний супровід в освітньому окрузі забезпечується за складеним планом та графіком. Графік роботи працівників ОППКП затверджується головою ради директорів освітнього округу та погоджується з відділом освіти. Графік відвідування шкіл складається з урахуванням кількості закладів в освітньому окрузі, та дітей, які в ньому навчаються.
В кожному навчальному закладі, суб’єкті округу розміщено інформацію щодо роботи спеціалістів ОППКП, рекомендації з питань навчання та виховання дітей.
Бухгалтерією відділу освіти проводиться оплата витрат на відрядження окружних практичних психологів, окружних соціальних педагогів, окружних вчителів-логопедів згідно поданих авансових звітів.
Питання роботи ОППКП – на постійному контролі відділу освіти, голів рад директорів освітніх округів.
Щоквартально питання роботи ОППКП заслуховується на засіданнях рад директорів освітніх округів.
Здобутки інклюзивної моделі освіти на Стрийщині
Дана школа визначена опорною в регіоні з впровадження напрямку розвитку освіти Львівщини "Інклюзивне навчання" та реалізує Проект "Навчання дітей з особливими освітніми потребами", метою якого: надання рівного доступу до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами, створення оптимальних організаційних, методологічних та матеріально-технічних умов для навчання та виховання такої категорії дітей, введення їх у регулярний освітній простір.
Зараз у школі навчається 352 учнів у 14 класах. У двох класах РВ дітей навчається 18 дітей з складними дефектами розумового та фізичного розвитку.
У приміщенні школи виділено блок для організації навчально-виховного процесу, який складається з двох навчальних кімнат, з двох спалень, ігрових кімнат, окремих санвузлів. Навчальні ігрові і спальні приміщення укомплектовані шкільними меблями та відповідним обладнанням. Силами батьків, з допомогою спонсорів ігрові кімнати укомплектовані іграшками та настільними іграми, спортивним інвентарем. Більшість учнів класу та групи харчується безкоштовно. З учнями працюють практичний психолог та вчитель-логопед.
Для учнів організовано дозвілля: перегляд відеофільмів, діти постійно беруть участь у загальношкільних заходах, у всіх розважальних дійствах, які проводяться на базі школи та поза її межами (безкоштовно).
Регулярно дітям надаються безкоштовні фото послуги. І хоча це ще повною мірою інклюзивне навчання, але те, що діти з особливими освітніми потребами навчаються в одному шкільному приміщенні, спілкуються під час перерв та в після урочний час, на мою думку, є вагомим кроком до впровадження інклюзивного навчання.
Налагоджено співпрацю із Стрийською СЗШ І-ІІІ ст. № 5 ім. В. Сасюка щодо продовження навчання дітей з ООП. Дякуючи студентам Львівського інституту підприємництва та перспективних інформаційних технологій, оновлено іграшки для дітей цих інтегрованих класів. Класними керівниками, вчителем музики підготовлено та проведено ряд виховних дійств: "Прощання з колядою", "Конкурс Шевченківських читань", "Свято Святого Миколая.
Розвиток інклюзивної школи в Бродівському районі
«Учити, жити, творити, любити»
За даний час були співвиконавцями проекту «Демократизація України: програма малих проектів» та створили ГО «Опікунська рада захисту прав дітей в освітніх закладах» Тому на базі Бродівської ЗОШ І-ІІІ ст. №4, яка є опорною працює ГО. Вона реалізувала у 2010 – 2011н.р. проект «Інклюзивна школа» за фінансової підтримки мережі Нідерландських благодійних фондів для Центральної та Східної Європи у партнерстві з Карпатським фондом України
Методичка "Інклюзивна освіта в дії" моделі інклюзивної школи у місті Броди Львівської області
У 2011-2012рр. спільно з БРДТЗДІ реалізували міні-проект «Інклюзивне радіо» в рамках канадсько-українського проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні».
тел. (03266) 2-73- 53, e-mail: brody4@ukr.net iryna14@ukr.net
80 600, Львівська обл., м. Броди, вул. Старобрідська,11
Керівник проекту, заступник директора школи – Ірина Ковальчук
Керівник Інклюзивно-ресурсного центру – Ірина Немерко
Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»
24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...