Період публікації:

від

до

Категорія:

Олег Топузов: Компетентісний підхід - стрижень інновацій в навчанні

Опубліковано: Середа, 17 серпня 2016 

min
max

Олег Топузов: Компетентісний підхід - стрижень інновацій в навчанні

Початок навчального року – це завжди очікування чогось нового. Нові плани, перспективи, зміни, сподівання на краще. І 2016–2017 навчальний рік не став винятком. Найбільше змін зазнала початкова школа – відбулось розвантаження навчальних програм з усіх предметів. Науковці відділу початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України долучились до цієї роботи на етапі опрацювання оновлених програм після внесення слушних пропозицій, висловлених під час їх обговорення в онлайн-режимі. З метою надання можливості педагогу самому варіювати час, необхідний для вивчення відповідного навчального матеріалу залежно від конкретних умов, у всіх навчальних програмах знято регламентований розподіл годин для вивчення певного розділу. Розвантаження програм здійснено за рахунок уникнення дублювання змісту навчальних предметів, спрощення навчального матеріалу з урахуванням психофізіологічних особливостей і навчальних можливостей дітей. Результати, яких мають досягти учні і які підлягають перевірці, конкретизовано, зроблено акцент на компетентнісній спрямованості. Робота базувалась на результатах здійсненого науковцями Інституту педагогіки НАПН психолого-педагогічного аналізу змісту загальної середньої освіти.

Вживану у навчальних програмах термінологію приведено у відповідність до інших нормативних документів. Зокрема, згідно з «Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти» у навчальних програмах з усіх предметів формулювання «державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів» замінено на «державні вимоги до навчальних досягнень учнів».

Оскільки друк підручників зі змінами у навчальних програмах не передбачено, науковціІнституту педагогіки НАПН України спільно зі спеціалістами МОН України підготували методичні рекомендації щодо врахування зазначених змін у процесі підготовки календарного планування, планів-конспектів уроків у новому навчальному році й організації навчально-виховного процесу.Зазначимо, що цю велику й відповідальну роботу здійснено у стислі терміни, аби до серпневих нарад учителі одержали нормативні документи і методичний коментар щодо їх упровадження. Із цією ж самою метою 23–30 серпня 2016 року Національна академія педагогічних наук України проводить серію веб-конференцій, під час яких передбачаються виступи фахівців Інституту педагогіки НАПН, обговорення, а також відповіді на запитання педагогів в онлайн-режимі.

Варто усвідомлювати, що лише оновлення навчальних програм не вирішує проблему номер один – реалізацію компетентнісно орієнтованого навчання. У цьому контексті засвоєння знань, вироблення вмінь треба розглядати не як самоціль, а як важливий інструмент формування здатностей учнів вільно використовувати здобуті знання й уміння для розв’язання різноманітних завдань у навчальній, життєвій, майбутній професійній та інших сферах.

У цьому контексті науковці Інституту педагогіки НАПН України спільно з авторами програм і підручників, видавцями навчальної продукції започаткували проект із видання навчальних посібників для учнів і вчителів з формування предметних компетентностей і перевірки досягнутих результатів. У цих посібниках ураховано результати сучасних наукових досліджень і найкращі здобутки педагогічної практики. Перша серія цих видань уже побачила світ.

Повноцінна реалізація компетентнісного, діяльнісного й особистісно орієнтованого підходів передбачає активну взаємодію між учнями й учителем (інтерактивне навчання), широке застосування проблемних, пошукових, дослідницьких методів навчання, учнівських проектів. Важливу роль у реалізації компетентнісно орієнтованого навчання мають відіграти навчальні завдання, що спрямовуються на пояснення процесів, явищ, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, відкриття нових знань або способів дій, розв’язання проблем практичного характеру тощо. Корисно, щоб такі завдання будувалися на матеріалі не лише одного навчального предмета, а були комплексними, вимагали залучення знань з інших дисциплін.

Олег Топузов,

директор Інституту педагогіки

 

НАПН України

 

Освіта України, № 32, 15 серпня 2016 р.

Немає коментарів

Схожі статті:

6 квітня стартують онлайн-уроки для учнів 5-11 класів на карантині: час та програма занять, де та як приєднатися до навчання 6 квітня стартують онлайн-уроки для учнів 5-11 класів на карантині: час та програма занять, де та як приєднатися до навчання Опубліковано: Середа, 01 квітня 2020 У понеділок, 6 квітня, о 10:00 для учнів 5-11 класів з усієї країни стартує проєкт «Всеукраїнська школа онлайн» – уроки з 11 предметів, які за чітким розкладом транслюватимуть українські телеканали та YouTube-канал Міністерства освіти і науки. Проєкт став можливим завдяки спільним зусиллям Офісу Президента...

Переглядів: 4296 Коментарів: 0

Середня, дошкільна та позашкільна освіта

Онлайн платформа Be Smart пропонує свої ресурси для навчання учнів під час карантину Онлайн платформа Be Smart пропонує свої ресурси для навчання учнів під час карантину Опубліковано: П`ятниця, 27 березня 2020 Онлайн платформа Be Smart / Будь розумним https://besmart.studv пропонує свої ресурси для навчання учнів під час карантину. Платформа Be Smart – це абсолютно безкоштовний ресурс для тих, хто не має репетиторів, але має Інтернет, хоче покращити свої результати ЗНО, хоче почуватися впевнено та отримати...

Переглядів: 4338 Коментарів: 0

Випускникам шкіл
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook