Період публікації:

від

до

Категорія:

Інформаційна сторінка вчителям української мови

Опубліковано: Вівторок, 27 вересня 2016 

min
max

Із матеріалів газети «Українська мова та література», № 17-18 (849-850) / 2016.

Огляд публікації Наталії Хріненко «Урок української мови в системі ноосферної освіти».

Статтю Наталії Хріненко, вчителя української мови й літератури, заступника директора з виховної роботи гімназії № 41 (м. Миколаїв) присвячено розкриттю ідейної основи, принципів та засад ноосферної (біоадекватної) методики викладання, що належить до однієї з моделей інновацій (автор методики – професор психології, академік Н. В. Маслова). У публікації також акцентовано на можливостях впровадження означеної технології у навчальний процес, що проілюстровано на конкретному прикладі розробки (конспекту) уроку української мови у 5-му класі.

Ноосферна освіта –  цілісна педагогічна система, що орієнтується на сукупність вищих інтелектуальних, духовних, ціннісних та фізіологічних можливостей людини. Інша назва ноосферної технології (освіти; методики) – «біоадекватна», тобто - біологічно адекватна універсальним природним законам розвитку людини.

 Цільові засади ноосферної системи: формування психологічного здоров’я учнів (гармонія, духовність, стресосткійкість), мотивація екологічно здорового способу мислення, що базується на гармонійному та цілісному володінні образним (правопівкульним) та логічним (лівопівкульним) мисленням. Свідоме використання доступних знань із психології (скажімо про ритми головного мозку), дає педагогу можливість, при студіюванні з учнями навчального матеріалу, гарантувати інтелектуальну безпеку та зберігати психічне здоров’я школярів, водночас спонукаючи підопічних до креативних рішень у процесі виконання навчальних завдань.

Автор матеріалів опрацювала результати наукових обстежень стану здоров’я школярів (за 12-ма системами життєдіяльності), що навчаються за традиційними та ноосферними педагогічними технологіями: висновкові положення зазначеного моніторингу однозначно ілюструють переваги «біоадекатної» освіти, що створює психолого-педагогічні умови навчання й виховання здорової, гармонійної особистості учня.

У процесі ознайомлення із фактажем публікації читач (педагог, методист) дізнається про низку важливих понять, термінів та явищ, необхідних для освоєння теоретичних аспектів (технології) та для реалізації у навчальному процесі практичних рекомендацій. Зокрема це такі терміни (поняття) як:

«Цілісне мислення» - сукупна робота двох півкуль головного мозку з опорою на всі канали сприйняття інформації.

«Навчальна релаксація» - необхідний етап введення нового навчального матеріалу, що сприяє зменшенню напруженості, триває 8-10 хвилин, і структурується за трьома основними етапами:

а) створення умов для гармонізації психофізичного стану школярів;

б) введення нового матеріалу, його інформаційне «згортання» на базі окремих образів;

в) вихід із релаксації.

«Мислеобраз» - це індивідуально сприйнятий всіма органами чуттів (колір + смак + запах + звук) цілісний образ предмета або явища, що досліджується (вивчається). «Інформація стає знанням лише тоді, - стверджує авторка статті, - коли вона проживається, стає частиною особистого досвіду»; із цим пов’язані лаконічно охарактеризовані у публікації обов’язкові етапи природного сприйняття будь-якої інформації (згідно з даними Ж. Піаже), відомості про які можуть безумовно стати у нагоді педагогу. Отож, ЕТАПИ СПРИЙНЯТТЯ:

1) сенсорно-моторний (етап);

2) символьний;

3) логічний

4) лінгвістичний;

5) моторно-кінестетичний;

6) етап «архівування» інформації

«Образон» - опорний образ, наповнений вичерпною інформацією в алгоритмічному порядку; відіграє роль знака, у якому зосереджується суть навчального матеріалу.

Одним із важливих структурно-змістових елементів статті виступає конспект створеного в «біоадекватному» контексті уроку української мови (5-й клас) на тему «Сполуки літер ЙО, ЬО». Урок охоплює СІМ (7) сегментів-частин:

І.    Організаційний момент (вправа «Комплімент»).

ІІ. Актуалізація опорних знань (перевірка домашнього завдання; робота із сигнальними картками, та ін.).

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності.

ІV.   Оголошення теми й визначення мети уроку школярами.

V.  Засвоєння нових знань (сенсорно-моторний етап) [ релаксація / контроль сприйняття навчальної інформації / бесіда для закріплення образу / фізкультхвилинка ].

VI.    Символьний етап (малювання образона, бесіди за малюнками дітей та ін.).

VII.  Логічний етап (розподільний диктант, вправи та ін.).

VIII. Підбиття підсумків уроку.

IX.  Домашнє завдання.

Подана розробка навчального заходу (урок вивчення нового матеріалу), рівно ж як і положення фахової публікації у комплексі - дозволять побачити, відчути і зрозуміти – з чого «складаються» загалом і як «себе поводять» на практиці (в навчальному процесі) ідеї, засади і технологія ноосферної освіти. 

Немає коментарів

Схожі статті:

Інформаційна сторінка  - педагогам-дошкільникам Інформаційна сторінка - педагогам-дошкільникам Опубліковано: Понеділок, 08 жовтня 2018 Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Коченгіної Маріанни«Педагогіка Реджіо Емілія» (Коченгіна Маріанна. Педагогіка Реджіо Емілія / М. Коченгіна // Дошкільне виховання. – 2018. - № 9. - С. 22 - 24). Одним із шляхів реформування освіти - інтеграція кращих світових практик розвитку дітей в освітній...

Переглядів: 459 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам

Інформаційна сторінка «На допомогу вчителю математики» Інформаційна сторінка «На допомогу вчителю математики» Опубліковано: П`ятниця, 13 липня 2018 Із матеріалів науково-методичного журналу для вчителів математики «Математика в шк. України»  (№16-18, 2018  р.) Пропонуємо ознайомитись із статтею заслуженого учителя України, кандидата педагогічних наук О. П. Зеленяк «Розв’язування планіметричних задач: координатний метод» / О. П. Зеленяк //Математика...

Переглядів: 939 Коментарів: 0

Науково-педагогічна бібліотека - освітянам
Анонси
Календар подій
Актуально
Спеціальні новини

 

Для сімей учасників АТО та Героїв Небесної Сотні влаштують благодійне дійство «Україна – це ми!»

24 серпня, з нагоди Дня незалежності України, в Музеї народної архітектури та побуту відбудеться масштабна акція, що організовують спільно Благодійне товариство «Мій тато захищає Україну» та Музей народної архітектури за...


Актуально
Спеціальні новини




Ми у Facebook
Ми у Facebook